تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
1

نقره داغ شرکت تحقیقاتی توسط بانک محقق کشت  رباتیک برنج درایران 

  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰:۰۷
نقره داغ شرکت تحقیقاتی توسط بانک محقق کشت  رباتیک برنج درایران 
نقره داغ شرکت تحقیقاتی توسط بانک محقق کشت  رباتیک برنج درایران  با بیان اینکه دو سال ماشین آلات خریداری شده و دو سال برق نداریم و بایستی دو سال اقساط بانک‌ هم پرداخت شود که یک سال اول اقساط بانک از طریق سایر درآمدها پرداخت و یک سال هم‌ معوق ماند و با وجود اینکه محل اجرای طرح‌ها وثیقه است با وجود وثیقه ۶ میلیارد تومانی بابت ۲۵۰ میلیون تومان معوق اجراییه صادر شده است

مظفر حسینی افزود:انتظار ما این است که در حمایت از شرکت‌های تحقیقاتی و ایجاد اشتغال دانش بنیان نباید اینجا دست‌و‌پای یک شرکت بابت معوقه بسته شود و با وجود اینکه چهار برابر وام وثیقه داریم.

محقق و پژوهشگر ماشین آلات صنعتی کشت برنج  با اشاره به ثبت شرکت فناوران باغ و بیجار در سال ۹۵، گفت: از سال ۹۶ تا ۹۸ عضو پارک علم و‌فناور گیلان و پروژه شرکت تحقیق طراحی توسعه روی ماشین آلات کشت برنج بوده و از سال ۹۶تا ۱۴۰۰ نیز کار تحقیقات را انجام داده است .
وی  ادامه  داد : از سال ۱۴۰۰با دریافت تسهیلات  یک‌ میلیارد و ۲۵۰میلیون‌ تومان شروع به تولید نمونه سازی و خرید ماشین آلات ، تحقیق و توسعه بر روی ماشین آلات مرتبط با کشت برنج کرده است.

حسینی  درادامه از ساخت دستگاه خشک‌کن اتوماتیک ایستاده شلتوک برنج خبر داد و تصریح کرد: این دستگاه برای اولین بار طراحی شده که نمونه خارجی برای شروع کار به ۴۰ گونی نیاز داشت اما این دستگاه از ۵ تا ۸۰ گونی شلتوک را خشک می‌کند که با یکبار ورودی به داخل مخزن تمامی موارد به صورت سیستمی انجام و به صورت چرخشی این امکان وجود دارد هر چهار تا شش ساعت امکان چرخش شلتوک وجود دارد.

این محقق با بیان اینکه تاکنون دستگاه‌های بذرپاش تمام اتوماتیک ، خشک کن اتوماتیک و سیستم بانک‌نشا با تولید سالیانه ۱۵ هزار سینی و سیستم آبیاری از راه دور مخصوص مزارع برنج ساخته شده است افزود: از دستگاه های در حال ساخت از جمله خشک کن فول اتوماتیک است که روزانه امکان خشک کردن ۵۰ تن شلتوک با طول مدت خشک کردن از ۴۸ تا ۷۲ ساعت سنتی به ۱۶ تا ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد و خشک کردن در خلا انجام می‌شود که تکنولوژی جدیدی است که در هیچ کدام از کارخانجات استان‌های گلستان، گیلان ، مازندران و جنوب و فارس هم نصب وجود ندارد و امیدواریم در تابستان آینده با درآمد بخش کشت و صنعت این بخش را خروجی دهیم.

وی بیان کرد : تا دو سال آینده  قیمت برنج  حتی اگرصد هزار تومان برسد به نسبت اینکه هزینه نیروی انسانی از سیصد هزار تومان به یک‌ میلیون تا یک‌ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش خواهد یافت.

حسینی اضافه کرد :با توجه به هزینه  نهادهای کشت از نظر اقتصادی زمین برای کشت مقرون  به  صرفه اقتصادی نیست و پیشنهاد این طرح می تواند هزینه‌ها را کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه چون بحث جامعه اجتماعی است و امکان اینکه یک شرکت به تنهایی و بدون حمایت سازمان‌های مرتبط بتواند یک کار صنعتی برای ۵۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورز گیلان و مازندران طراحی و نصب و راه اندازی کند این کار از توانایی شرکت خصوصی خارج است و برای ورود به عرصه های نوین همیشه مقاومت شده است، گفت: از دلایل عدم استقبال این طرح عدم اعتماد است و به محققان اعتماد ندارند.

محقق  و پژوهشگر  ماشین آلات صنعتی کشت برنج  گفت : این طرح هیچ گونه ضرری برای وزارت جهاد ندارد و انتظار ما این است که حداقل این طرح را به عنوان یک طرح پژوهشی قبول کنند.
وی  ادامه   داد :وزارت  جهاد حتی حاضر به مشارکت در طرح هم نشدند و کمیته فنی وزارت جهاد معتقد است نمی توانیم چنین پروژه ‌هایی را به‌عنوان پایلوت و نمونه جذب کنیم‌ و‌ تا به امروز نمی توانند با موضوع کنار آیند.

مشکل ما عدم‌ همسویی مدیران با واحد‌های تحقیقاتی است
حسینی با اشاره به اینکه کشور نیازمند شرکت های تحقیقاتی دانش بنیان است اما متاسفانه مدیران هنوز به این وادی ورود نکردند، اظهار کرد: مشکل ما عدم‌ همسویی مدیران با واحد‌های تحقیقاتی است و ما مجبوریم وارد عرصه هوش مصنوعی شویم و اینکه چرا نمی‌توانیم وارد عرصه‌های نوین شویم به دلیل مشکل ساختاری است و با توجه به کاهش جمعیت، بحث اساسی در کشت بدون انسان بحث امنیت غذایی مورد توجه است و بایستی به جای اتکا به واردات تولید کنیم و یکی از رسالت ها ما این است که چطور مسیله صنعتی شدن کشت را به مسیری ببریم که به‌جای واردات تولید داخل انجام دهیم و مشروط بر اینکه تیم وزارت جهاد در بخش کشت برنج وارد این عرصه شود و‌ ما معتقدیم می توانیم با تولید داخل به نقطه صادرات برسیم.
این مخترع جوان با انتقاد اینکه مافیای برنج تعیین کننده قیمت و مسیر تولید برنج هست و در جهان سندیکای کارگری و کشاورزی تعیین کننده است اما در کشور ما وارد کننده تعیین کننده است، گفت: امروز ما به‌عنوان محقق در خودکفایی برنج هیچ مشکلی نمی‌بینیم در واقع مشکل وزارت جهاد کشاورزی، وزرات بازرگانی و خود دولت است .
وی با بیان اینکه شرکت ۱۴۰۰ با تسهیلات بانک ملی تجهیز شد متاسفانه با وجود اینکه مجوز بلامانع بودن برق صنعتی توسط اداره برق شهرستان لنگرود صادر شد اما از سال ۱۴۰۰تا به امروز برق صنعتی ندارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شرکت ترانس و تابلو برق را خریداری کرده اما امکانات شبکه را از سال ۱۴۰۰ تا امروز انجام نداد با وجود اینکه به همه مسیولین از استاندار گرفته تا فرماندار و نماینده شهرستان نامه زده شده اما تاکنون حرکتی از این مسیولان دیده نشد و شرکتی که می بایست طی این سال ها با ده نیرو فعالیت می کرد فعلا با دو نیرو به صورت پاره وقت کار می کند و برق منطقه به دلیل ضعیف بودن , از برق تک‌فاز استفاده و دستگاه جدا جدا استفاده می شود.

 

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=13759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.