تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7

استاد انوش جهانشاهی آهنگساز و مولف در گفتگو با نگین شمال +زندگینامه

  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
استاد انوش جهانشاهی آهنگساز و مولف در گفتگو با نگین شمال +زندگینامه

گفتگو  نگین شمال با استاد انوش جهانشاهی آهنگساز ، نوازنده ، خواننده ، مدرس و مؤلف به مناسبت تاسیس آموزشگاه موسیقی درجه یک در لاهیجان زندگینامه هنری: دوم آذرماه 1352 در خانواده ای فرهنگی متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی را در آذربایجان گذراند و از كودكی با دلی سرشار از شوق، به خواندن […]

گفتگو  نگین شمال با استاد انوش جهانشاهی آهنگساز ، نوازنده ، خواننده ، مدرس و مؤلف به مناسبت تاسیس آموزشگاه موسیقی درجه یک در لاهیجان
زندگینامه هنری:
دوم آذرماه 1352 در خانواده ای فرهنگی متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی را در آذربایجان گذراند و از كودكی با دلی سرشار از شوق، به خواندن آواز پرداخت. از سال 1368 به صورت جدی به آموزش و فراگيری موسيقی پرداخت و توفيق حضور در محضر استاد جلال ذوالفنون را به دست آورد و طی چندين سال از محضر ايشان كسب فيض نمود و به دريافت
« تقديرنامه » از ايشان نائل گرديد.
در ادامه نزد استاد هوشنگ ظریف به آموختن تار پرداخت.
همزمان با كار نوازندگی، به تحصيل تئوری موسيقی، سلفژ و تربیت شنوائی، مبانی آهنگسازی، هارمونی، كنترپوان، اركستراسيون ، فرم و آنالیز و موسيقیِ فيلم نزد استادان فرهاد فخرالدینی ، كامبيز روشن روان ، مصطفی کمال پورتراب ، شريف لطفی و محسن الهاميان پرداخت.
اساساً فعاليتهای هنری انوش جهانشاهی را مي توان به سه بخش اجرا، تدريس و تاليف تقسيم كرد :
وی كنسرتهای متعددی به همراه جلال ذوالفنون در شهرهای مختلف ايران و برنامه‌های اجرایی ، آموزشی و پژوهشی بسیاری در كشورهای خارجی اجرا نموده است.
تدريس در دانشگاه علمی کاربردی، هنرستان عالی موسيقی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی و معتبرترين آموزشگاههای تهران و همچنين تدريس موسيقي ايرانی در سطوح مختلف تحصيلی در مدارس کشورهای اروپایی از جمله فعاليتهای آموزشی وی محسوب می شود.
تأليفات :
کتاب های « جان مريم »، « غوغای ستارگان »، « آتش كاروان » و « پيك سحری » که تاکنون به بیش از بیست چاپ رسیده اند .
كتاب « چتر عشق » (آثار شخصی مولف)
كتاب « تكنواز » ( آثار ارسلان خان درگاهی)
كتاب « گردونه آكوردها »
كتاب « ديار آشنا » (زيباترين ملودی های آناتولی)
، کتاب و پارتيتور ” فوگ و انوانسيون ” برای ارکستر کلاسیک و آنسامبل ایرانی
، کتاب ” گلباغ ترانه ۱ و ۲ : آموزش تار و سه تار برای کودکان و نوجوانان ”
-كتاب چهارم « آموزش سه تار » ( همکاری با استاد جلال ذوالفنون)
كتاب « تجزيه و تحليل موسيقی ايران » (همکاری با استاد جلال ذوالفنون)
و مقاله های متعددی در زمینه موسیقی و هنر که در معتبرترین نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده اند.
آلبوم‌های موسيقی :
– دو آلبوم موسيقی به نام های ” نغمه ماندگار 1 و 2 ” (مشتمل بر زيباترين ترانه‌های محلی و تصنیف‌های ملی ايرانی)(1380)
– آلبوم ” چتر عشق ” ( با آهنگسازی و خوانندگی انوش جهانشاهی)(1386)
– دو آلبوم موسيقی به نام‌های ” ديار آشنا 1 و 2 ” (در زمينه موسيقی تلفيقی، مشتمل بر زيباترين ملودی های آناتولی و آذربايجان)(1387)
– دو آلبوم موسیقی به نام‌های خاطرات طلائی 1 و 2  با خوانندگی انوش جهانشاهی به زبان ترکی استانبولی)(1392)
-آلبوم ” فوگ وانوانسيون ” (آثاری از انوش جهانشاهی در زمينه موسيقی علمی و ارکسترال برای ارکستر مجلسی کلاسیک و آنسامبل ایرانی)(1390)
-اجرا و ضبط چهار سی دی آموزشی موسیقی به همراه کتاب های مجموعه تصنیف های ملی و ترانه های فولکلوریک ایرانی با سه تار(1392)
– آلبوم موسيقی ” مجنون زمانه ” (به آهنگسازی انوش جهانشاهی و خوانندگی سینا سرلک) (1396)
سایر آثار :
– همکاری در ضبط و اجرای‌ شش CD  ((آموزش سه تار)) جلال ذوالفنون (1380-1379)
– نوازندگی سه تار در آلبوم ((مژدۀ باران)) به آهنگسازی کامبیز روشن‌ روان و خوانندگی بیژن بیژنی (1385)
– ساخت و اجرای موسیقی متن فیلم  “حافظ لسان الغیب” به سفارش کانال 4 تلویزیون بریتانیا (2006)
-ساخت و اجرای موسیقی متن فیلمی در رابطه با معرفی بخش ایرانشناسی دانشگاه لندن (2013)
– ساخت و اجراي موسيقی متن لوح های فشرده کتاب های گویای ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش (1393)
– نوازندگی سه تار در تیتراژ و متن فیلم سینمایی ((سفر به هیدالو)) به کارگردانی مجتبی راعی (1384)
– نوازندگی تار و سه تار در تيتراژ و متن سریال تلویزیونی
” ایراندخت ” به خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی کامبیز روشن روان (1397)
* انوش جهانشاهی علاوه بر تار و سه تار به نواختن پیانو و آکوردئون نیز تسلط دارد.

– تاکنون در چه کشورهایی اجرای کنسرت و برنامه داشته اید؟
طی سال‌های گذشته كنسرتهای متعددی به همراه استاد جلال ذوالفنون در شهرهای مختلف ايران و خارج از کشور داشته ایم و از دهه هشتاد شخصا کنسرتهای اجرایی ، آموزشی و پژوهشی بسیاری در بسیاری از كشورهای خارجی از جمله :
انگلستان، اسكاتلند، آلمان، فرانسه، اسپانيا، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، مالزی ، تایلند ، سنگاپور ، جمهوری چین و امارات متحده عربی اجرا نموده ام.
همچنین در مدارس ابتدایی و متوسطه کشورهای اروپایی و نیز دانشگاه لندن و فرهنگستان بريتانيا کارگاه‌های آموزشی (Workshop)  و مستر کلاس های متعددی داشته ام.

– از همکاری با زنده یاد استاد جلال ذوالفنون بفرمایید که سالها در تولید آلبوم و برگزاری کنسرت و تالیف کتاب با هم همکاری های موفقی داشته اید.
من از سال  1368 حضور استاد ذوالفنون رسیدم و به مدت ده سال نزد ایشان به آموختن سه تار و رديف های موسیقی ایران پرداختم و پس از پایان دوره تحصیل نزد ایشان با گردآوری و نت نگاری جلد چهارم کتاب آموزش سه تار ایشان (به عنوان پیشرفته ترین کتاب آموزش سه تار) و سپس گردآوری و ویرایش کتاب تجزیه و تحلیل موسیقی ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی وارد حوزه تالیف و انتشار کتاب های موسیقی شدم و همزمان به همکاری و نوازندگی در گروه ذوالفنون به سرپرستی زنده یاد جلال ذوالفنون پرداختم که حاصل آن اجرای کنسرتهای بسیاری در داخل و خارج از کشور بود. علاوه بر آن در ضبط سی دی های آموزش سه تار هر چهار جلد کتاب های ایشان و نیز آلبوم موسيقی دولت عشق به آهنگسازی و نوازندگی ایشان همکاری داشتم.

– از تاسیس آموزشگاه موسیقی انوش جهانشاهی با درجه یک هنری در لاهیجان بفرمایید، چطور شد که تصمیم گرفتید در استان گیلان و شهرستان لاهیجان اقدام به این کار کنید؟
من در طول سی سال گذشته کنسرتها و برنامه های متعددی در استان گیلان اجرا کرده ام. از کنسرت های پژوهشی و اجرایی در دانشگاه گیلان تا سالن های مختلف در رشت و شهرهای مختلف گیلان برای عموم مردم.  همچنین طی این سالها هنرجویان و علاقه مندان بسیاری از استان گیلان برای آموختن موسیقی در کلاس های اینجانب در تهران شرکت می کردند. دو سال پیش زمانیکه شرایط کرونایی بوجود آمد و حجم فعالیت‌های مختلف هنری در سطح جامعه کاهش پیدا کرد، به فکر افتادم که برای اینکه بهتر به کار آهنگسازی و همچنین پژوهش و نویسندگی بپردازم به واسطه دلبستگی که از پیش به استان گیلان داشتم یک شهر یا منطقه آرام و خوش آب و هوا را در این استان انتخاب کنم و بعد از سفر و بررسی مجدد ، قرعه ی فال به نام شهر زیبای لاهیجان افتاد و به دنبال مهیا کردن مقدمات سکونت، به تشویق و خواسته علاقه مندان در فروردین سال ۱۴۰۰ خورشیدی ” آموزشگاه موسیقی انوش جهانشاهی ” را نیز در لاهیجان تاسیس کردم که با وجود اینکه دائما با شرایط پیک بیماری کرونا روبرو بوده ایم با استقبال بسیار خوب مردم لاهیجان و سایر شهرهای استان گیلان مواجه شده ایم و در حال حاضر آموزشگاه در شرایط کاملا پویا و فعال قرار دارد به طوریکه به عنوان مثال فقط برای ساز دف سه مربی خانم و آقا داریم.

– چه سازهایی در آموزشگاه تدریس می شود و آیا غیر از جنابعالی از مدرس های گیلانی هم استفاده می کنید؟
در آموزشگاه ما سازهای اصلی و متداول انواع موسیقی یعنی موسیقی ایرانی ، موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ و موسیقی کودک تدریس می شود.
در کنار خودم که به آموزش تار و سه تار ، سلفژ و آواز ، پیانو و آکوردئون به هنرجویان مشغول هستم ، سایر سازها و نیز موسیقی کودک توسط بهترین مدرسان گیلانی که خودم گزینش کرده ام و اغلب تحصیل کرده رشته موسیقی هستند تدریس می شود.

– به عنوان هیئت مدیره خانه موسيقی ايران و ممتحن آزمون های مدرسین موسیقی در سراسر کشور ، به طور کلی وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی در لاهیجان را در قیاس با پایتخت و استان های دیگر چطور می بینید؟
به نظر من پتانسیل موسیقی در گیلان بسیار خوب و مناسب است و استان گیلان در مقایسه با برخی استان‌ها زمینه گسترده تری برای رشد موسیقی دارد.
البته در کنار این موضوع رشد بی رویه آموزشگاه های بی کیفیت و نیز مدرسین کم صلاحیت را شاهد هستیم که از کیفیت آموزش موسیقی کاسته و گاه حتی به ساختار آموزش موسیقی لطمه و آسیب زده است و من شخصا در این مدت چنین مواردی را زیاد مشاهده کرده ام که هنرجویان زیادی به دلیل نداشتن مدرسین با صلاحیت لازم، وقت و انرژی و هزینه زیادی صرف کرده اند و نتیجه لازم را به دست نیاورده اند!
از طرفی تعدادی از افرادی که در گیلان به تدریس موسیقی روی آورده اند کارت صلاحیت تدریس ندارند و دوره ها ی لازم را برای اینکار نگذرانده اند و در آزمون مربوطه شرکت نکرده اند. در صورتیکه در آموزشگاه های تهران اساسا بدون داشتن کارت صلاحیت تدریس امکان اشتغال و فعالیت برای مدرس موسیقی وجود ندارد. خود من سالهاست که به عنوان عضو هیئت مدیره کانون مدرسان خانه موسيقی ايران به ارزیابی و آزمون مدرسان موسیقی از تهران و سایر شهرهای ایران مشغول بوده ام و علاوه بر این موضوع ، بسیاری از اهالی موسیقی را بیمه تامین اجتماعی کرده ایم.

– به عنوان کارشناس ارشد موسيقی و استاد دانشکده های موسيقی در سال‌های گذشته ، به نظر شما از نظر آموزش و نیز تاثیر بر موسیقی کشور، دانشگاه قوی تر عمل می کند یا آموزشگاه؟
خب دانشگاه جنبه تخصصی و پژوهشی دارد و از رسمیت بیشتری برخوردار است و کسی که به عنوان رشته دانشگاهی موسیقی را دنبال می کند باید بسیار موشکافانه و عمیق و حرفه ای این کار را دنبال کند، چون پیشه اش همین رشته خواهد بود. ولی البته نه هر دانشگاهی!
به عنوان مثال در برخی از واحدهای دانشگاه های غیر دولتی که در آنها رشته موسیقی وجود دارد سطح علمی و هنری پایین است به طوریکه وقتی با برخی از فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی آنها مواجه می شویم ، در حد یک هنرجوی سطح متوسطه هم اطلاعات و معلومات موسیقی و همچنین توانایی اجرایی و درک هنری ندارند و بسیاری از آنها هم اکنون با داشتن مدرک لیسانس موسیقی نزد من به اصلاح روند آموزشی و تکمیل کار خود پرداخته اند.
بنابراین می توان گفت این گونه دانشگاه‌ها دانشگاه خروجی چندان مطلوبی نداشته اند و بیشتر با دیدگاه های مادی فعالیت می کنند تا فرهنگی و هنری.
از این منظر آموزشگاه های خوب موسیقی تاثیر و نقش بهتر و بیشتر و فراگیرتری در روند آشنایی و آموزش عموم مردم در سطح جامعه ایفا کرده اند.

– از برنامه های پیش روی آموزشگاه در آینده بفرمایید که چه اهداف و برنامه ای برای آن دارید؟
ارتقای سطح آموزش هنری و علمی موسیقی و اصلاح بسیاری از باورهای ناصحیح در مورد هنر و موسیقی، برگزاری کنسرت های پژوهشی و سمینارهای آموزشی و پژوهشی، برگزاری ورکشاپ های هنری و علمی و آموزشی، تربیت و پرورش نوازندگان و موزیسین های توانا و حرفه ای از مهم ترین برنامه های ما در آتیه است.

از شما برای فرصتی که برای این گفتگو در اختیار ما گذاشته اید سپاسگزارم.

گفتنی است علاقمندان جهت ثبت نام می توانند برای آموزش سازهای ایرانی، کلاسیک، پاپ و آواز به نشانی لاهیجان، میدان جانبازان، مجتمع روشنا، ابتدای خیابان سبحان، پلاک ۷۲، واحد ۲ مراجعه و یا با شماره ۰۱۳۴۲۲۱۰۰۲۲ تماس حاصل نمایند.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=5789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.