تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
4
با تلاش نخبه گیلانی

کشف یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله در رودخانه‌های ایران

  • ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
کشف یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله در رودخانه‌های ایران
دکتر سیدحامد موسوی ثابت استاد گروه شیلات دانشگاه گیلان به کمک محققانی از ترکیه و آلمان موفق شد یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله زنده را در رودخانه‌های ایران کشف کند.

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ دانشگاه گیلان اعلام کرد : دکتر سیدحامد موسوی ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست یک گروه تحقیقاتی ایرانی، آلمانی و ترکیه‌ای با همراهی دیگر محققان، موفق شد یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله زنده را کشف کند که به یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی و با نزدیک شدن به ۸ تیر روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی به نام «رضا» نامگذاری شد.

این تحقیقات در مدت ۶ سال بر روی ماهیان گلچراغ یا دکترفیش در حوضه آبریز رودخانه دجله در کشور‌های ایران، ترکیه و عراق انجام و نتایج این طرح پژوهشی بین المللی در قالب یک مقاله با کشف یک گونه ناشناخته از این گروه ماهیان منتشر شد.

دکتر سیدحامد موسوی¬ ثابت سرپرست این تحقیق مشترک گفت: این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری از دانشگاه تهران، دکتر مریم صائمی از دانشگاه گیلان، دکتر جنید کایا از یکی از دانشگاه‌های ترکیه، و دکتر یورگ فرایهوف ماهی ¬شناس موزه تاریخ¬ طبیعی برلین انجام شد.

دکتر موسوی ثابت افزود: این گونه با قدمت تکاملی بیش از ۱۲ میلیون سال ، قدیمی‌ترین گونه شناخته شده زنده از این گروه از ماهیان در منطقه غرب آسیا است.

وی گفت: این گونه ماهی بومی در رودخانه‌های ایران ، عراق و ترکیه به تعداد قابل ملاحظه‌ای زندگی کرده و برای نخستین¬ بار به دنیای علم جانورشناسی معرفی شده است.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=10897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.