تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

چارچوب هاي شهر هوشمند گره اساسی در این بخش است

  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
چارچوب هاي شهر هوشمند گره اساسی در این بخش است

به گزارش نگین شمال به نقل از بولتن نیوز، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفتگوی اختصاصی با این رسانه در رابطه با توسعه مدیریت شهری و شهر هوشمند و شهرداری هوشمند به طور خلاصه معتقد است: بايد دو مقوله شهرهوشمند و شهرداري […]

مرجعيت يك نهاد مشخص براي اجرايي كردن اصول و چارچوب هاي شهر هوشمند گره اساسی در این بخش است

به گزارش نگین شمال به نقل از بولتن نیوز، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفتگوی اختصاصی با این رسانه در رابطه با توسعه مدیریت شهری و شهر هوشمند و شهرداری هوشمند به طور خلاصه معتقد است: بايد دو مقوله شهرهوشمند و شهرداري هوشمند را از يكديگر تميز دهيم / يكي از اساسي ترين تاثيرات شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد شهري بوده است / مرجعيت يك نهاد مشخص براي اجرايي كردن اصول و چارچوب هاي شهر هوشمند به عنوان اساسي ترين گره اي است كه بايد در اين عرصه گشوده شود / استقرار شوراها و ادامه فعاليت انها مي تواند در آينده منجر به مشاركت موثر شهروندان در اتخاذ تصميمات محلي و تعيين سرنوشت انها قلمداد شود

مهدی جمالی‌نژاد در گفتگوی مشروح با خبرنگار گفت: شكل گيري و تاسيس 1350 شهرداري در ايران و استقرار مدل “شوراي شهر- شهرداري” بر مبناي قانون شوراها با توجه به تجربيات بدست آمده از پنج دوره فعاليت شورا وشهرداري و در حال حاضر كه در آستانه انتخابات ششمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا و قرارگرفته ايم، نويدبخش تحقق اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي و اتكا به آراي عمومي در اداره امور شهرها مي باشد.

وی تصریح کرد: استقرار شوراها و ادامه فعاليت انها مي تواند در آينده منجر به مشاركت موثر شهروندان در اتخاذ تصميمات محلي و تعيين سرنوشت انها قلمداد شود و بديهي هرچه اين وظايف و اختيارات به سطوح محلي بيشتر واگذار شود تمركز زدايي و اداره امور نيز به شكل مناسب تري انجام مي شود.

جمالی نژاد گفت: مديريت شهري در يك ضرورت انكار ناپذير نيازمند اتخاذ رويكردهاي يكپارچگي و هماهنگ كنندگي امور در سطح شهرها است تا براساس اين راهبرد هم افزايي فعاليت دستگاههاي اجرايي و اركان مديريت شهري در سطح محلي به بهترين وجه ان اجرايي و تحقق يابد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در خصوص مهمترین چالش های مدیریت شهری در دوران کرونا عنوان کرد: يكي از اساسي ترين تاثيرات شيوع ويروس كرونا بر اقتصاد شهري بوده است و به تبع آن شهرداري ها نيز تاثيرات فراواني را از منظر كاهش منابع درآمدي در اين دوران تجربه كرده اند و اين در حاليست كه از حجم خدمات عمومي ارايه شده توسط شهرداري ها نه تنها كاسته نشده بلكه به دليل نيازمندي هاي اساسي شهرها به ارتقاء بهداشت محيط؛ بهبود كيفيت ارايه خدمات در حمل و نقل عمومي و فضاهاي عمومي در شهرها و خدمات ارايه شده در آرامستانها و ميادين ميوه و تره بار، افزايش اساسي داشته است؛ لذا اثرات اقتصادي و كاهش درآمد شهرداري ها، ضرورت افزايش ارايه خدمات عمومي به شهروندان، افزايش هزينه نگهداشت شهرها و خدمات به شهروندان، ضرورت افزايش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومي به دليل رعايت فاصله گذاري و فرسودگي و كمبود كمي ناوگان اتوبوسراني در كشور نيز از مقولات چالش برانگيز بوده است.

جمالی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا شهر هوشمند در کلاس بین المللی در کشور ما تحقق پیدا نکرده است؛ گفت: مقوله شهر هوشمند از جمله موضوعاتي است كه در شرايط و در دنياي امروز ميل به اجرايي شدن آن از ضروريات زندگي در شهرهاست و از الزامات اساسي آن تلقي مي شود و در كشور ما نيز تاكنون تلاش هاي مختلفي براي تحقق اين موضوع صورت گرفته است ليكن در اين عرصه بايد دو مقوله شهرهوشمند و شهرداري هوشمند را از يكديگر تميز دهيم.

وی افزود: اگرچه شهرداري ها همواره در كنار ارايه خدمات مبتني بر اصول شهرهوشمند نسبت به الكترونيكي كردن فرايندهاي شهرداريها اقدام نموده اند، ليكن نيم نگاهي هم به هوشمند كردن شهرها داشته اند اما به نظر مي رسد مرجعيت يك نهاد مشخص براي اجرايي كردن اصول و چارچوب هاي شهر هوشمند به عنوان اساسي ترين گره اي است كه بايد در اين عرصه گشوده شود و در هم افزايي و مشاركت با ساير دستگاه هاي اجرايي مبتني بر يك سند اجرايي مشخص شهر هوشمند طراحي ، الگوسازي و عملياتي شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه اصولا قواعد و خصلت هاي اداري و سازماني حاكم بر يك نهاد، بستر ساز انجام فعاليت هاي مديران ارشد آن تلقي مي شود عنوان کرد: شهرداري ها به عنوان نهادهاي عمومي غيردولتي كه به صورت نظام درآمد و هزينه و استقلال اداري و مالي اداره مي شوند، فرصت هايي را براي ارايه خدمات به شهروندان در يك محدوده مشخص فراهم مي نمايد و شهردار به عنوان راهبر و مدير سازمان شهرداري داراي استقلال عملكرد درچارچوب مقررات و نظام نظارت شوراي اسلامي شهر مي باشد و تصميمات قابليت اجرايي ويژه پيدا مي كند؛ لذا تجربه شهرداري يك تجربه عملياتي و اجرايي كردن تصميمات براي ارائه خدمات بهتر به شهروندان تلقي مي شود.

جمالی نژاد در در پاسخ به این سوال که شهرداری را بهتر مناسب خدمت دیدید یا معاونت وزیر خاطرنشان کرد: معاون عمراني وزيركشور و رئيس سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور، مسئوليت هدايت، هماهنگي و پشتيباني از مديريت شهري در 1350 شهر با 74درصد جمعيت ساكن در شهرها را عهده دار است و قطعا تصميمات و مديريت در اين مسئوليت اثرات فراگيري بر جامعه گسترده شهري به وسعت ايران اسلامي خواهد داشت؛ لذا اين مسئوليت يك تجربه ستادي با فراگير بودن تصميمات آن و اثر گذاري در سطح ملي مي باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در يك نتيجه گيري هر يك از مسئوليت هاي فوق به واسطه چارچوب هاي حاكم بر آنها فرصت هايي براي ارايه خدمات به هموطنان عزيز فراهم مي كند كه اميدوارم قرار گيري در اين مسئوليتها فرصت خدمت بي منت را فراهم نمايد.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=4295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.