تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

موردی از بیماری فاسیولا در گلستان مشاهده نشد

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
موردی از بیماری فاسیولا در گلستان مشاهده نشد

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز یکشنبه به ایرنا گفت: این بیماری بیشتر در استان های گیلان و در حد کمتری در مازندران شایع است و تاکنون نیازی به اجرای برنامه های نظارتی و مراقبتی در گلستان احساس نشد. سراج الدین عارف‌ نیا اظهار داشت: با وجود مشاهده چند مورد از این بیماری، فاسیولا […]

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز یکشنبه به ایرنا گفت: این بیماری بیشتر در استان های گیلان و در حد کمتری در مازندران شایع است و تاکنون نیازی به اجرای برنامه های نظارتی و مراقبتی در گلستان احساس نشد.

سراج الدین عارف‌ نیا اظهار داشت: با وجود مشاهده چند مورد از این بیماری، فاسیولا در گلستان فراگیر نیست اما این مورد نباید مردم را از رعایت نکات بهداشتی هنگام مصرف سبزیجات و آب چشمه ها غافل کند.

فاسیولا بیماری انگلی است که تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی منتقل می شود و تاکنون مواردی از ابتلا به آن در استان های گیلان و مازندران گزارش شده است.

دکتر علی باقری مدیر گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: فاسیولا جزو چالش های گلستان نیست اما شهروندان گلستانی در حین استفاده از سبزیجات محلی، احتیاط‌های لازم در شستن، انگل زدایی و استفاده از این سبزی‌ها را جدی بگیرند و حتی‌الامکان از مصرف خام آن‌ها خودداری کرد.

رویش سبزیجات محلی و جنگلی در فصل بهار سبب می شود تا برخی از شهروندان برای بهره مندی از خواص این سبزیجات طبیعی و ارگانیک دل به کوه و جنگل بزنند و به جمع آوری سبزیجات جنگلی بپردازند .

نعنا، پونه سیرک زولنگ و اناریجه از جمله این سبزیجات است که بیشتر برای استفاده در طبخ ماهی یا به عنوان سبزیجات مکمل تولید خیار شور و ترشیجات استفاده می شود.

دکتر مریم احمدی پزشک گرگانی هم در خصوص علائم این بیماری به ایرنا گفت: فاسیولیازیس یک عفونت انگلی مشترک بین انسان، حیوان و ناشی از کرم‌های انگلی فاسیولا است که بر اثر مصرف سبزیجات محلی ،آب آلوده و جگر خام به انسان سرایت می کند.

وی افزود: فاسیولا در بیش از ۷۵ کشور بخصوص معتدل و مرطوب و مناطق پرورش عمده دام رایج است.

وی با بیان اینکه انگل فاسیولا با شست و شوی سبزی با محلول شوینده ها از بین نمی رود افزود : این انگل با پختن سبزی های محلی و خشک کردن از بین می رود، ضمن اینکه قبل از استفاده از سبزی محلی باید آن را تا ۳ روز در دمای منفی ۱۸ درجه به روش “فریز کردن” نگهداری کرد.

تب، تعریق، سرفه، درد شکم، بی اشتهایی، دردهای مفصلی، لرز، درد در ناحیه پشت، زردی و اسهال از نشانه های بیماری فاسیولا است.

دکتر احمدی ادامه داد: نوشیدن آب‌های سطحی و یا چشمه‌ها در مناطق جنگلی و کوهستانی و خوردن جگر خام از راههای اصلی آلودگی به این عفونت است.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1573

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.