تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4
بیانیه انجمن فعالین محیط زیست لاهیجان :

لاهیجان مقاوم در برابر ورود زباله دیگر شهرها

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
لاهیجان مقاوم در برابر ورود زباله دیگر شهرها
ورود زباله شهرهای دیگر به لاهیجان ممنوع است!

به گزارش نگین شمال پس از اعتراض مردم سراوان به ارسال زباله های رشت به این روستا، شهرداری رشت با حرکتی عجیب و سوال برانگیز بخشی از زباله‌های شهر یک میلیونی رشت را به روستای تموشل سرازیر نموده و عکسهای مردم محلی از حضور کامیونهای جدید زباله با پلاک رشت گویای این فاجعه و ظلم مضاعف بر مردم تموشل است که پیش از این آه و فغان آنها از زباله های شهرستان لاهیجان و سیاهکل بر آسمان بود. این اقدام اخیر بر انبوه پرسش ها افزوده است که چگونه مسئولین شهرستان لاهیجان راضی به این ظلم مضاعف شدند.

نکته قابل تامل دیگر آن است که ارسال زباله های رشت به روستاهای اطراف نشان از نبود برنامه مشخص و قابل اتکا در مدیریت استان در مورد زباله های خانگی است.
سال ها پیگیری مردم سراوان با سکوت و انفعال مسئولین قبلی و فعلی استان مواجه شده است. نه شاهد کاهش تولید زباله توسط شهروندان بوده ایم و نه برنامه پایدار و موثری برای تفکیک از مبدا و پردازش در مسیر و نیز تفکیک در مقصد در استان اجرایی شد و همچنان عدم شفافیت در تصمیم سازی و تصمیم گیری در پسماند و عدم توجه به هشدارهای متخصصان و سمن های دغدغه مند و عدم استفاده از دانش روز برای بازیافت زباله ها، واقعیت تلخی را پیش رویمان قرار داده است:

فجایع سراوان ها و تموشل ها و
آلودگی و تهدید سلامت عمومی شهروندان.

جایگاه دفن زباله تموشل لاهیجان حدود سه دهه برای مردم لاهیجان، بهداشت عمومی و بخصوص روستای تموشل مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.
براساس نظرات کارشناسان فنی و مدیران پسماند لاهیجان و مشاور بهسازی دفن‌گاه زباله، تموشل ظرفیت پسماند اضافی ندارد و حداکثر تا سه سال این محل امکان دفن زباله ی شهرستان های لاهیجان و سیاهکل را دارد. پرسش های اساسی مطرح است:

◼ بر اساس پهنه بندی طرح جامع پسماند استان گیلان، پهنه ۶، لاهیجان، سیاهکل و آستانه را شامل‌می شود و فاقد هرگونه تاسیسات پردازش و تولید کمپوست می‌باشد که نشان دهنده عدم توجه و پیگیری مسئولین ذیربط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای اسلامی شهر در ادوار مختلف است، در حالیکه در پهنه ۷، که شامل لنگرود، رودسر و املش می باشد، دو کارخانه کمپوست در شهرهای رودسر و لنگرود لحاظ شده است.
برنامه مدیریت پسماند لاهیجان چیست؟

◼با توجه به نقایص اساسی در طرح جامع پسماند استان و عدم وجود طرح پسماند عملیاتی شهرستان لاهیجان، چگونه می توان به راهکارهای حداقلی مدیریت پسماند شهری و شهرستان امیدوار بود؟

◼انتقال زباله پهنه های دیگر به تموشل چه معنایی دارد؟

◼آیا انتقال روزانه 400 تن زباله مازاد به این جایگاه فرآیند اجرای طرح ساماندهی جایگاه دفن زباله تموشل رامختل نمی‌نماید در حالی که میلیاردها تومان پول بیت المال در این جایگاه هزینه شده است؟

◼ آیا انتقال زباله شهرهای دیگر باعث هدر رفتن بیت المال و تشدید تولید شیرابه و آلودگی محیط زیست نمی شود؟

◼انتقال زباله شهری با یک میلون نفر جمعیت به روستایی که پیش از این نیز ازاین بی عدالتی رنج بسیار برده آیا مصداق ظلم مضاعف نیست؟

در این فضای بی مسئولیتی مدیران اجرایی پسماند شهرستان و شهر لاهیجان، شایسته است از جناب آقای دکترانصاری دادستان محترم لاهیجان که با دستور خویش جلوی انتقال زباله شهر های دیگر را به جایگاه زباله تموشل گرفته اند، تشکر و قدردانی نماییم.

همچنین انجمن محیط زیستی بوم بانان گیل و دیلم و انجمن هم اندیشان و همیاران محیط زیست گیلان، اعلام می داریم که بر اساس دلایل بهداشتی و محیط زیستی و حفظ عدالت اجتماعی و حفظ حقوق حقه مردم مظلوم تموشل و حومه، مخالف هرگونه انتقال زباله شهرهای دیگر به این جایگاه هستیم.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=6055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.