61b58c3d34","lang":0,"debug":0}
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
6

مدیر هنری و ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان/با اتفاقات روزآمد شعرها را به روز رسانی کنیم

  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
مدیر هنری و ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان/با اتفاقات روزآمد شعرها را به روز رسانی کنیم

“اسماعیل محمد پور ” در این مراسم، گفت: ۹ سال در این استان جشنواره شعر پایداری و پنج سال جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس برگزار شده است.

به گزارش  نگین شمال : مدیر هنری و ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه در حوزه داستان عموما با مشکلاتی مواجهه هستیم و تعداد داستان نویسانی که به صورت حرفه ای در استان کار می کنند زیاد نیستند، افزود: گیلان در حوزه شعر دفاع مقدس هم به لحاظ شاعران پیشکسوت و هم نسل بعدی که شکل گرفت و این جریان را به حرکت در آورد، یکی از پیش قراولان این حوزه است و این حرکت پویایی خود را داشته اما از زمانی نه تنها در گیلان بلکه در کشور دچار افت و افول شده است.

محمد پور با بیان اینکه این موضوع بخشی به کار کرد جشنواره ای شعر بر می گردد ، تصریح کرد: جشنواره ها باید ایجاد تحول و حرکت افرین باشند و به تولید محتوا کمک کنند به نظر می رسد هر چقدر از این سال ها فاصله گرفتیم در جشنواره ها به شهرهای تکراری برخوردیم و تحلیل رفتن قوای ذهنی شاعران هم دلیل این موضوع است.

مدیر هنری و ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان ادامه داد: با فاصله گیری از دوران دفاع مقدس، جنگ و نسلی که جنگ را لمس نکردند قوای ذهنی شاعران آمادگی خلق اثر نو را ندارد و این برداشتی است که مارا به اشتباه انداخته است و همین الان حوزه جنگ و مقاومت فعال است.

محمد پور با تاکید بر اینکه نگاه به حوزه مقاومت باید تجدید نظر و با اتفاقات روزآمد شعرها را به روز رسانی کنیم، تصریح کرد: هم شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات و هم مسئولان در نظر داشته باشند که همین الان که مذاکرات در حال انجام است ادبیات مقاومت ما با کمک به دیپلماسی که چه اتفاقاتی رقم می زند و این بخشی از غفلت مسئولان از حوزه ادبیات است و از این حوزه برای پیشبرد اهداف کمک گیرند و شاعران را وارد این میدان کنند به نظر می رسد شاعران عادت کردند اتفاق سهمگین بیافتد تا شعرهای تازه بگویند در حالی که این باور باید تجدید نظر شود .

وی موضوع بعدی را ایدئولوژی زدایی از شعر عنوان و اذعان کرد: شعر بدون ایدئولوژی نداریم و فضای همه نوع شعرها برخواسته از ایدئولوژی است در این امر باید مقاومت و ایستادگی در در مقابل جریانی که ادبیات دفاع مقدس را به عقب نشینی وادار می کند، شکل گیرد تا در شعر اثر گذار باشد.

گفتنی است، در آئین اختتامیه اینجشنواره علاوه بر پخش و اجرای آثار برتر، از برگزیدگان بخش شعر و بخش داستان با اهدای لوح سپاس و جوایز، تقدیر بعمل آمد.

خبرنگار: حمیدرضا اسدی

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=5203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.