تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
1
نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جمشید عدالتیان

عدم رضایت بانک‌مرکزی از سفر رئیسی به چین

  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
عدم رضایت بانک‌مرکزی از سفر رئیسی به چین
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: امروز زمانی است که باید از بانک مرکزی پرسید بالاخره می خواهد چه سیاستی را در حوزه تنظیم بازار ارز دنبال کند.

گروه سیاست نامه نیوز: پیش از سفر رئیسی به پکن تحلیل ها این بود که فرصتی استثنایی برای خنثی سازی تحریم های غرب پدید آمده است و رئیس جمهور ایران می تواند در رایزنی با دولت پکن گشایشی در وضعیت اقتصادی و پیشبرد پروژه های عمرانی کشور به وجود آورد اما آنچه اتفاق افتاد روند روزافزون قیمت دلار در بازار بود، حتی در روزهایی که رئیسی در پکن حضور داشت.

جمشید عدالتیان در گفتگو با نامه نیوز درباره علت پالس منفی بازار به مهمترین سفر خارجی رئیس جمهور گفت: در سفر رئیس جمهور به پکن، هیأت ایرانی حدود ۲۰ توافقنامه با طرف چینی امضا کرد که هیچ کدام آنها قرارداد نیستند، یعنی زمان اجرایی شدن شان مشخص نیست که از همین فردا کلید بخورند یا شاید سال ها نیز بگذرد و تبدیل به قرارداد نشوند.

وی با اشاره به ابهامات موجود درباره توافقنامه های امضاشده در چین افزود: اخبار گفتگوهای عمان برای بازار اهمیت دارد تا آنکه در سفر رئیس جمهور به یکی از اضلاع ۱+۵ چه توافقنامه هایی به امضا رسید. شخصا ابهامات زیادی درباره این توافقنامه ها دارم چون هیچ اطلاعاتی درباره ماهیت و زمان اجرایی شدن آنها در دست نیست بنابراین شاید همین ابهامات موجب شد که این سفر هیچ اثر مثبتی بر بازار ارز نگذارد.

عضو اتاق ایران اظهار کرد: سئوال مهم اینجاست که آیا بانک مرکزی از سفر رئیس جمهور به چین راضی است یا خیر؟ آنچه علائم نشان می دهد بانک مرکزی نیز خیلی مشتاق نیست که در این رابطه عملی انجام دهد. وقتی بانک مرکزی از خودش در قبال سفر رئیس جمهور به چین عکس العملی نشان ندهد، طبعا این سفر اثری هم بر بازار نمی گذارد.

وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار ارز بانک مرکزی است. هیچ نوع فرافکنی از جانب بانک مرکزی در این رابطه قابل قبول نیست. نمی توانیم باور کنیم بانک مرکزی اوضاع بازار ارز را رصد نمی کند و نمی داند در این بازار چه اتفاقی دارد می افتد. طبعا وقتی بانک مرکزی عکس العملی نشان نمی دهد بنابراین بازار ارز هم تحت تأثیر سفر رئیس جمهور به پکن قرار نمی گیرند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: اخیرا صحبت هایی شد که ۶ یا ۷ میلیارد دلار پول ایران قرار است آزاد شود ولی بانک مرکزی هیچ واکنشی نشان نداد. وقتی بانک مرکزی قیمت ارز توافقی را افزایش می دهد چه طور می توان انتظار داشت قیمت ارز در بازار آزاد تغییری نکند. امروز زمانی است که باید از بانک مرکزی پرسید بالاخره می خواهد چه سیاستی را در حوزه تنظیم بازار ارز دنبال کند.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی بانک مرکزی مدعی است ذخیره ارزی کافی دارد و براساس محاسبات اقتصادی هم قیمت دلار نباید از ۴۵ هزار تومان فراتر می رفت، حالا باید بانک مرکزی درباره وضعیت پیش آمده برای بازار ارز توضیح دهد که سفر رئیس جمهور محترم به چین چه دستاورد اقتصادی برای کشور و ثبات بازار ارز داشت؟

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=8397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.