تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
1

زباله، سوغات مسافران نوروزی برای گیلان

  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
زباله، سوغات مسافران نوروزی برای گیلان
حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه در گیلان تولید می‌شود که در تعطیلات نوروز با ورود مسافران، بیش از یک میلیون تن به حجم زباله‌های استان افزود شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در گیلان، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه نوروزِ هر سال، به طور میانگین ۴ میلیون نفر به این استان شمالی مسافرت می‌کنند، گفت: در گیلان با بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، روزانه بین ۲هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که با ورود گردشگران در ایام نوروز، بیش از یک میلیون تن زباله به مجموع زباله‌های تولیدی افزوده می‌شود که ۷۰ درصد آن، زباله‌تر و ۳۰ درصد هم زباله خشک است.

حمزه عشوری افزود: حدود ۱۰ درصد زباله‌های گیلان در کارخانه‌های کمپوست استان در رشت و انزلی بازیافت می‌شود، ۲۰ درصد زباله‌ها مربوط به روستاهاست که در همانجا مدیریت و تبدیل به کود آلی می‌شود و ۷۰ درصد دیگر زباله هم در مکان‌های تعیین شده دفن می‌شود.
وی با بیان اینکه بخشی از این زباله‌ها از سوی گردشگران در دامن طبیعت رها می‌شود گفت: متاسفانه گردشگران و مسافران زباله‌ها را در مناطقی مثل ساحل، جنگل، پارک‌ها و حتی حاشیه جاده‌ها رها می‌کنند که به محیط زیست آسیب وارد می‌شود.

آسیبی که پسماند و شیرابه آن به خاک حاصلخیز گیلان می‌زند.
کارشناس مسئول پسماند حفاظت محیط زیست گیلان هم با بیان اینکه زباله‌های رها شده در گیلان به دلیل کشاورزی بودن این استان اثرات بدتری دارد، گفت: علاوه بر آلودگی محیط، این زباله‌ها از طریق آب و خاک، به محصولات کشاورزی نفوذ می‌کند و به بدن ما بر می‌گردد.
عبدالعظیم احدی فر با اشاره به اینکه برخی زباله‌ها مثل پلاستیک و بطری بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال طول می‌کشد که بازیافت شود از مسافران خواست با جمع آوری و همچنین تفکیک زباله، به مدیریت زمان و هزینه کمک کنند.
اقدامات شهرداری رشت برای مدیریت پسماند
سرپرست شهرداری رشت هم در گفتگو با خبر نگار ما با بیان اینکه در حدود ۴۰ نقطه شهر، سطل‌های زباله ۴ گانه رنگی مخصوص تفکیک زباله جانمایی شده است، گفت: در ایام نوروز شیفت کاری نیرو‌ها را دو برابر کرده ایم تا در زمان کمتر، راندمان بهتری برای ساماندهی پسماند داشته باشیم.

یوسف یزدانی همچنین نصب بیلبورد‌ها و بنر‌های حاوی پیام‌های محیط زیستی را از دیگر اقدامات شهرداری شهر رشت برای فرهنگسازی در زمینه مدیریت پسماند عنوان کرد.
وی در خصوص میزان موفقیت کلان شهر رشت به عنوان یکی از شهر‌های استان‌های شمالی در اجرای ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند گفت: ایجاد “سامانه هوشمند جمع آوری زباله های‌تر و خشک از در منازل” برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبدا یکی دیگر از تدابیری است که شهرداری رشت در کنار نصب سطل‌های ویژه تفکیک زباله و بنر‌های تبلیغاتی انجام داده است.
سرپرست شهرداری رشت همچنین به معضل ۳۷ ساله دفن غیراصولی پسماند رشت در منطقه سراوان اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی‌هایی که درباره پسمانده انجام شده و با حمایت دولت سیزدهم در تلاشیم تا ا از طریق افزایش ظرفیت خطوط کود آلی، تصفیه شیرآبه، نصب دستگاه زباله سوز و بهسازی در منطه سراوان، معضل ۳۷ ساله شهر رشت و استان را در چند سال آینده حل کنیم.

برنامه ریزی‌ها در شهر و روستا برای سامان گرفتن معضل زباله
استاندار گیلان هم، گفت: پیش از این، ستاد‌هایی به ریاست فرمانداران، شهرداران و بخشداران در استان تشکیل شده تا در همه زمینه‌ها از جمله ساماندهی پسماند و زباله به ویژه در نوروبز انجام دهند تا مشکلی پیش نیاید.
دکتر اسدالله عباسی فرهنگسازی برای پاکسازی معابر را مهم دانست و افزود: در حال حاضر با همکاری مردم گیلان و مسئولان در بیش از ۷۰۰ روستا و مناطق دارای دهیاری، تفکیک زباله از مبدا در حال انجام است و همه در تلاشیم تا به سطح ایده آل نسبی برسیم.
وی با بیان اینکه در بخش پسماند و بازیافت به ویژه در زمان حضور مسافران در استان، دچار مشکلاتی هستیم گفت: با مدیریت و اقداماتی که برای بازیافت زباله و تبدیل به کودآلی در منطقه سراوان رشت، انزلی و دیگر شهر‌های استان در حال انجام است، شرایط خوبی ایجاده شده است و انتظار داریم مسافران هم مانند مردم گیلان در جمع آوری زباله و تفکیک آن‌ها به ما کمک کنند.
بر اساس آمار‌ها با تفکیک زباله از مبدا، حجم پسماند به یک سوم کاهش می‌یابد.
نویسنده: فهمیمه هاشمی

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=9397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.