تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1
مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج

رهاسازی زنبور تریکوگراما در شالیزار‌های گیلان

  • ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
رهاسازی زنبور تریکوگراما در شالیزار‌های گیلان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری نگین شمال به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ سید علی موسوی، با اشاره به اینکه تا کنون در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان زنبور تریکو گراما رها سازی شده است گفت: طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج با استفاده از رهاسازی زنبور تریکوگراما علیه نسل دوم این آفت در شالیزار‌های استان گیلان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که با خوردن ساقه‌های برنج، موجب ورس یا خوابیدگی خوشه‌ها و کاهش تولید این محصول می‌شود، افزود: نصب کارت تریکوگراما و رهاسازی این زنبور بین ۲ تا ۴ مرحله انجام می‌شود و تا کنون در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های استان زنبور تریکوگراما رهاسازی شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش بینی کرد: طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج امسال در ۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان اجرا خواهد شد.
آقای موسوی خاطرنشان کرد: هزینه خرید و نصب کارت زنبور تریکوگراما در هر هکتار ۱۸۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه زنبور‌های تریکوگراما با تغذیه کرم ساقه خوار برنج موجب از بین رفتن این آفت می‌شوند، بیان کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش هزینه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=10940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.