‌شرط مجلس برای حذف ارز 4200

 به گفته پورابراهیمی، قرار است گزارش‌ کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس برای نمایندگان خوانده و پس از آن برا‌ی حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری شود.

جایگزین ارز ۴۲۰۰ دغدغه نمایندگان

به گفته پورابراهیمی افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی و نرخ نیمایی موجب ایجاد رانت و فساد شده است، بخشی از این ارز به جای آنکه به دست مردم برسد، به دست دلالان رسید و ایجاد مشکلاتی کرد، اما آنچه نمایندگان مجلس را نگران می‌کند این است که چه چیزی جایگزین این طرح می‌شود و سیاست‌های حمایتی چه مواردی هستند.

پورابراهیمی گفته است که هم‌اکنون دغدغه ما ایجاد تورم با حذف ارز ترجیحی است و برای رفع آن باید سیاست‌های جایگزین مشخص شود.

در این میان نمایندگان مجلس هر روز بابت گرانی‌ها‌ی پیش از حذف این ارز تذکر می‌دهند. دیروز مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به موضوع گرانی‌ها تاکید کرد که باید حواس‌مان باشد ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز حذف نشده نان گران شده است و در برخی جاها کمبود به وجود آمده و در استان‌های جنوبی به ویژه اهواز موجب ایجاد صف‌های طولانی شده است.

همچنین علی رضایی و فرخی دو نماینده دیگر مجلس یازدهم نیز به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ و تبعات ناشی از آن تذکر دادند.

به گزارش نگین شمال به نقل از  «ایسنا»، علی رضایی، نماینده مردم کنگاور و صحنه و هرسین در تذکر شفاهی از حذف ارز ترجیحی انتقاد کرده و گفته است که زیرساخت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور فراهم نیست و تبعات این موضوع موجب نگرانی طبقات ضعیف جامعه خواهد شد.

همچنین رسول فرخی‌میکال، نماینده لاهیجان نیز در مصاحبه با خبرنگار نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده است که حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل است و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش نگین شمال به نقل از «دنیای اقتصاد» با آنکه مجلس همواره از هدر‌رفت منابع ارزی به دلیل اجرای سیاست ارز ترجیحی سخن گفته است اما عملا زمان اقدام قاطع برا‌ی حذف این ارز دچار تشکیک و چند‌صدایی شده است. از سو‌یی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌کند که اصل این کار و حذف این رانت اقدام مناسبی است، اما از سوی دیگر، اعلام می‌کند تا زمانی‌که مجلس اطمینان حاصل نکند سیاست‌های جبرانی و حمایتی دولت درباره موضوع نرخ ارز ترجیحی، وضعیت مردم در سال ۱۴۰۱ را بهتر از ۱۴۰۰ نمی‌کند، به آن رای نمی‌دهد.

این یک با‌م و دو هوای مجلس در کنار سکوت و بی‌برنامگی دولت برا‌ی چگونگی اجرای جایگزین‌های حذف ۴۲۰۰، این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا دولت ذخایر استراتژیک و در دسترس برای تامین مایحتاج مردم ندارد.

در عین حال حذف ارز ترجیحی نکته‌ای است که در نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری با مردم مطرح شد و رئیسی به مردم اطمینان داد که این کار را به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که حداقل فشار بر مردم وارد بیاید. با این حال رئیس‌جمهور پریشب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم نیز به این موضوع اشاره کرد.

نباید به اقتصاد و بازار شوک وارد شود

با استناد به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در این برنامه تلویزیونی درباره حذف ارز ترجیحی در برخی از کالاها، اعلام کرده است که دولت از شهریورماه که کار خود را آغاز کرد ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه بود که دولت قبل آن را هزینه کرده بود و برای این دولت مبلغی نبود که بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را دنبال کند.

رئیس‌جمهور گفته است من هم از طرفی معتقد بودم که نباید شوک به جامعه وارد کرد. قبلا هم گفتم غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموس من نیست که با مردم بخواهم به صورت غافلگیر بدون اینکه اطلاع داشته باشند کاری کنم از طرفی نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود. این موضوع تبدیل شد به لایحه‌ای که به مجلس دادیم.

به گفته رئیس‌جمهور، سعی کردیم در این مدت با اتخاذ ‌سازوکارهایی وضعیت را حفظ کنیم، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی‌ ایجاد کرده است. این مشکلات برای الان هم نیست؛ چند سال است که مطرح می‌شود. باید دو تا سه سال پیش مساله ۴۲۰۰ حل می‌شد. در یک مقطعی ضرورت داشت این کار را کردند و باید حل می‌شد، لکن حل نشده است. افتاد به دولت ما که باید مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنیم. در این زمینه رانت، فساد و ارتباطات ناسالم وجود داشته است.

رئیسی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در سفره مردم قرار گیرد نه در دست عده‌ای خاص، گفت: در این ارتباط سه نکته وجود دارد و اولا برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید یک اجماع نسبی وجود داشته باشد، حداقل بین دولت و مجلس. دوما باید اقناع نخبگانی و اقناع افکار عمومی نسبت به عموم مردم در این زمینه وجود داشته باشد. مردم هم نسبت به اینکه این کار باید قانع شوند و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم شود. سوما تغییر قیمت و خسارتی که به مردم وارد می‌شود خصوصا به طبقات پایین جبران شود.

رئیس‌جمهور افزود: این سه نکته برای ما در مذاکره با مجلس در موضع حذف ارز ۴۲۰۰ مهم است. کاری که رسانه ملی در این زمینه می‌کند کار خوبی است. اینکه بحث کنند و موضوع را به بحث بگذارند، مخالف، موافق و کارشناسان بیایند سخن بگویند ما این را پسندیده می‌دانیم البته اگر خود این کار یک انتظاراتی در جامعه به وجود نیاورد و آثار تورمی ایجاد نکند، کار مناسبی است.

رئیس‌جمهور درباره راهکار جبرانی برای جایگزینی ارز ترجیحی در سفره مردم نیز گفت: د‌ر حال حاضر این پول به واردکننده داده شده است، ولی اگر این پول در ازای افزایش قیمت احتمالی به مصرف کننده داده شود، طبیعتا جبران شده است.

رئیسی در پاسخ به اینکه آیا این مبلغ نقدا بر یارانه افزوده می‌شود، گفت: بهتر است که در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود. این می‌شود اقدام جبرانی و این پیش‌بینی شده است.

دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و نان برنامه‌ ندارد

رئیس‌جمهور درباره حذف ارز دارو گفت: فعلا در مورد نان و دارو برنامه‌ای نداریم. درباره کالاهای دیگر با مجلس صحبت می‌کنیم. این بحث فقط بین دولت و مجلس نیست، بین نخبگان و اقتصاددان‌ها مطرح است و من طرح مباحث را خوب می‌دانم. صاحب‌نظران باید نظر بدهند، نمی‌خواهیم در اتاق در بسته تصمیم بگیریم و بعد یک دفعه مردم متوجه شوند که تصمیم گرفته شد.

رئیسی با بیان اینکه انجام این مباحث در میان اقشار مختلف مردم را مفید می‌دانم، افزود: سه نکته مهم در این زمینه وجود دارد؛ اول اجماع نخبگانی، نه به این معنا که هیچ‌کس مخالف نباشد، بلکه منظور یک توافق نسبی است. دوم اقناع افکار عمومی و مساله سوم سیاست جبرانی است. خط قرمز ما در این قضیه مساله معیشت مردم است که به هیچ عنوان نباید آسیب ببیند. هرگز به آسیب به معیشت مردم راضی نخواهیم شد.