تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
3

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

روز جهانی ناشنوایان روز سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند. در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن […]

روز جهانی ناشنوایان
روز سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.
در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق‌ترین افراد استثنایی است، می‌گوید: «اگر این فرصت به من داده می‌شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می‌دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم». اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم، هرچند آموختن برای ما ناممکن نمی‌شود، ولی بسیار دشوار است. پس توجه به این نعمت بزرگ الهی که یکی از راه‌های بسیار مهم آموختن و فهمیدن است، حالت سپاس را پیش می‌آورد و تصور نبود آن کافی است تا به ارزش آن پی ببریم. از این رو، خدا در قرآن می‌فرماید: «بگو: اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می‌دهد؟» شکرانه این نعمت، بهره گیری خداپسندانه و مسئولانه از آن است، چنان که در یکی از دعاها، خواسته بندگان از خداوند این است: «پروردگارا! ما را از گوش ها، چشم‌ها و نیروهایمان بهره‌مند گردان». یکی از راه‌های سپاسگذاری از این نعمت بزرگ اهمیت دادن به ناشنوایان و کمک به آن‌ها در جهت زندگی بهتر بدون داشتن نعمت شنوایی است.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی
در نهم مهر سال ۱۳۷۹ نظامیان صهیونیست حدود ۴۵ دقیقه پسری را که پشت پدر پنهان شده بود در حالی که شبکه‌های تلویزیونی آن را فیلمبرداری می‌کردند هدف تیر‌های مستقیم خود قرار دادند و پدر را زخمی و کوک وی را شهید کردند.
در هر جامعه‌ای که تحت اشغال دشمن است همه افراد آن جامعه بنوعی تحت فشار و شکنجه هستند و در این میان زنان و کودکان رنج مضاعفی می‌برند.سرزمین فلسطین قریب یک قرن تحت اشغال دو نیروی انگلیسی و صهیونیستی است. کودکان فلسطینی در شرایط اشغال پا به دنیا نهاده اند و از همان آغاز نگاه اشغالگران به آن‌ها یک نگاه حذفی بوده است زیرا صهیونیست‌ها با آگاهی از اینکه ماهیت اشغالگرانه اش هرگز از سوی جامعه فلسطینی پذیرفته نخواهد شد، کودکان فلسطین را به عنوان یک رزمنده فلسطینی در آینده به شمار می‌آورد و حذف این رزمنده آینده را در راستای تداوم موجودیت خود در نظر می‌گیرد.
بر این اساس حمایت از ملت فلسطین که از آغاز تولد در معرض خشونت ناشی از تبعیض نژادی صهیونیست‌ها قرار دارند یک تکلیف جهانی است. اما شاید بهترین اعلام همبستگی با کودک فلسطینی اعلام مخالفت با رژیم صهیونیستی در همه ابعاد آن است. از این منظر باید گفت روز قدس نوعی فراخوان جهانی برای نشان دادن مخالفت با اشغال فلسطین و حمایت از ملت فلسطین چه کودک و زن و مرد و پیر و جوان در یک روز خاص است، اما در روز همبستگی با کودک فلسطینی حمایت از کودکانی که هر روز در معرض فشار‌ها و حملات آپارتاید صهیونیستی هستند، به عنوان یک رفتار خاص و مبتنی بر حس همدردی جهانی با کودک به عنوان یک مظلوم و نیاز‌مند مهربانی و محبت با هدف ایجاد حس همدردی در جهانیان نسبت به رفتار‌های خشن رژیم صهیونیستی است.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
درگذشت سلمان ساوجی، شاعر بزرگ ایرانی قرن هشتم هجری قمری
۶۶۴ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم صفر سال ۷۷۸ هجری قمری خواجه «جمال الدین سلمان ساوجی» شاعر بزرگ ایرانی در شهر ساوه ـ در مرکز ایران ـ درگذشت.
پدر سلمان مردی فاضل و اهل قلم بود و در دربار ایلخانان مغول شغل دیوانی داشت. سلمان ایام کودکی و نوجوانی خود را صرف تحصیل علم و دانش کرد. او در علوم و فنون متداول زمان خود به درجه‌ای از کمال رسید که توانست به مدد ذوق خدادادی، در سخن سرایی و شاعری از نامداران عصر خود شود. مجموع اشعار سلمان در حدود یازده هزار بیت است. وی در همه زمینه‌ها و قالب‌های شعری، ذوق آزمایی کرده و به اعتقاد محققین در زمینه شعر استاد مسلم بوده است. مهارت و استادی او در شاعری تا بدان پایه بوده که حافظ شیرازی بزرگترین غزل سرای ایران او را ستوده است. با نگاهی به اشعار سلمان ساوجی می‌توان دریافت که او از گرایش‌های عارفانه برخوردار بوده و اعتقادات او در این زمینه به خوبی در اشعارش جلوه گر است. در دیوان اشعار سلمان، قصاید دینی در توصیف خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها از نظر قدرت تشبیه و شیوایی زبان بسیار زیبا هستند.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
برگزاری کنفرانس تاریخی مونیخ
۸۲ سال پیش در چنین روزی، سی ام سپتامبر سال ۱۹۳۸ میلادی کنفرانس تاریخی مونیخ در آلمان برگزار شد.
در این کنفرانس، هیتلر و موسولینی رهبران آلمان و ایتالیا و ادوارد دالادیه و نویل چمبرلن نخست وزیران فرانسه و انگلیس شرکت داشتند. هدف از برگزاری کنفرانس مونیخ، یافتن راه حلی برای اختلافات آلمان و چکسلواکی بود. نتیجه این کنفرانس، الحاق قسمتی از چکسلواکی به آلمان بود. این پیمان بر رویداد‌های بعدی اروپا تاثیر گذاشت و همچنین ماهیت استعمارگرانه دول غربی را آشکار ساخت. به علاوه در کنفرانس مونیخ، هیتلر دریافت که اروپا در برابر زیاده طلبی‌های وی مقاومت چندانی نشان نمی‌دهد. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و شکست آلمان درسال ۱۹۴۵ میلادی، چکسلواکی سرزمین‌های خود را باز پس گرفت.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
کودتا در اندونزی، مرگبارترین کودتا در تاریخ جهان
۵۵ سال پیش در چنین روزی ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۶۵ میلادی پر تلفات‌ترین کودتای قرن بیستم در کشور اندونزی رخ داد.
پس از استقلال اندونزی در سال ۱۹۵۰ م، دکتر احمد سوکارنو به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور برگزیده شد و طی سال‌های بعد، شهرتی فراوان یافت. در این مدت، حزب کمونیست اندونزی نیز به نیرومندترین تشکیلات سیاسی کشور مبدل شد. در این میان، دکتر سوکارنو در طی یک ماجرای اسرارآمیز که کودتای حزب کمونیست اندونزی محسوب می‌شد وضعیتی نامعلوم یافت. پس از آن، در ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۵ م، کودتایی به رهبری ژنرال سوهارتو وابسته به غرب انجام شد. در این روز، ارتش اندونزی به بهانه خنثی کردن توطئه کودتا از طرف حزب کمونیست، دست به یک ضد کودتا زد و صد‌ها هزار نفر از اعضای حزب کمونیست اندونزی را قتل عام کرد. کودتای سوهارتو، یکی از کشتار‌های بی‌سابقه را در تاریخ به نمایش گذاشت و بنابر اخبار منتشر شده، در جریان آن، ظرف چند روز اول، بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر از مردم اندونزی به بهانه کمونیست بودن، قتل‌عام شدند؛ و ژنرال سوهارتو به قدرت رسید. سوهارتو در ابتدای هفتمین دوره ریاست جمهوری خود بر اثر شورش‌های گسترده و تظاهرات اعتراض‌آمیز، در ماه مه ۱۹۹۸ م از قدرت کناره‌گیری کرد.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
درگذشت چارلز ریشتر، مبدع مقیاس ریشتر
۳۵ سال پیش در چنین روزی، سی ام سپتامبر سال ۱۹۸۵ میلادی «چارلز ریشتر» (Charles Richter)، مخترع مقیاس ریشتر یا میزان بزرگی زلزله، در آمریکا درگذشت.
چارلز ریشتر به هنگام مرگ، هفتاد و پنج سال سن داشت. او با همکاری یک محقق دیگر، زلزله‌ها را بر اساس مقدار انرژی که آزاد می‌کنند و دامنه امواج آنها، از یک تا نه درجه تقسیم بندی کرد و مقیاس ریشتر را به ثبت رساند. قبل از آن دانشمندان زلزله‌ها را بر اساس اثرات ظاهری آن‌ها درجه بندی می‌کردند که مقیاس دقیق و قابل قبولی نبود.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ناشنوایان تا درگذشت مخترع ریشتر
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.