تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

در مورد ورزش کبدی چه می دانید؟

  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
در مورد ورزش کبدی چه می دانید؟

ورزش کبدی شباهت زیادی به بازی ایرانی «زو» دارد. این ورزش نیازی به صرف هزینه آنچنانی ندارد و می‌توان آن را که بازی بومی و محلی است در مکان‌های مختلف انجام داد. به گزارش پایگاه خبری نگین شمال ، قوانین کبدی به مرور زمان دچار تغییرات مختلفی شده است و از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ به […]

ورزش کبدی شباهت زیادی به بازی ایرانی «زو» دارد. این ورزش نیازی به صرف هزینه آنچنانی ندارد و می‌توان آن را که بازی بومی و محلی است در مکان‌های مختلف انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال ، قوانین کبدی به مرور زمان دچار تغییرات مختلفی شده است و از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ به صورت نمایشی و در ادامه یکی از مسابقات رسمی این رقابت‌ها شد. ورزش کبدی در ایران با نام‌های زو در خراسان، گلستان و مازندران، شیرین دودو در گیلان و کبدی در سیستان و بلوچستان نامیده می‌شود. ورزشی کم خرج که یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک است و ترکیبی از کشتی و راگبی است. این ورزش نیاز به مهارت، انعطاف پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرئت دارد.

قوانین و مقررات کبدی
۱. هر تیم شامل ۱۲ بازیکن (۷ نفر بازیکن اصلی و ۵ نفر بازیکن ذخیره) است.
۲. مسابقه در ۲ وقت ۲۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود و در پایان وقت قانونی پنج حمله از سوی دو تیم و اگر باز هم مساوی شدند حمله یک به یک پیگیری می‌شود، تا تیم برنده مشخص گردد.
۳. بین هر دو نیمه ۵ دقیقه وقت استراحت وجود دارد.
۴. محدودیت تعویض وجود ندارد، اما این کار در مواقع تایم اوت پزشکی و تایم مربی مجاز است.

استاندار‌های زمین کبدی: زمین بازی باید مسطح باشد و با تشک تاتامی با ابعاد ۱۰*۵/۱۲ متر برای مردان که توسط خط میانی به دو قسمت تقسیم می‌شود که هر نیمه از زمین ۱۰ متر عرض و ۶ متر و ۲۵ سانتی‌متر طول دارد که اندازه هر نیمه به عرض ۸ متر و طول ۵ متر و ۵۰ سانتی متر است.

تعاریف خطوط کبدی
۱. مرز: خطوط ۴ طرفه محوطه زمین بازی که به‌عنوان خطوط مانع در نظر گرفته شده‌اند و کلیه خطوط حداکثر به عرض ۵ سانتی‌متر و از قسمت محوطه زمین بازی تشکیل می‌شوند.
۲. خط میانی: اندازه این خط که زمین بازی را به دو قسمت تقسیم می‌کند برای مردان ۵۲/۶ و زنان ۵۰/۵ است که به آن خط میانی، پیروی یا شروع حمله گفته می‌شود.
۳. لابی LOOBY: کناره‌های زمین بازی که به صورت راهرو یا لابی است و عرض آن یک سانتی‌متر است.
۴. خط حمله یا بالک BAULK: این خط باید ار عرض کامل به فاصله ۳/۷۵ در زمین مردان و ۳ متر برای زمین بانوان باشد و عرض آن نباید بیش از ۵ سانتی‌متر باشد.
۵. خط امتیازی: این خط از خط حمله یک متر فاصله داشته باشد و فاصله‌اش تا انتهای زمین ۵/۱ متر باشد.

نکات مهم
۱. سکوی نشستن تماشاگران باید از تمام خطوط دور تا دور زمین ۲ متر فاصله داشته باشد. این سکو باید به شکل مستطیل ۱،۸ متر برای مردان و ۱.۶ متر برای زنان باشد. داور می‌تواند در صورت رعایت نشدن این استاندارد‌ها درباره شروع مسابقه تصمیم بگیرد.
۲. در هر طرف زمین به اندازه ۴ متر فضای بیرونی در کنار و انتهای خطوط اختصاص داده شود.
۳. بازیکن مهاجم موظف است با صدای بلند کلمه کبدی را در زمان جمله تکرار کند.
۴. مهاجم کسی است که وارد میدان حریف می‌شود و قبل از اینکه به زمین یا میدان حریف برسد باید شروع به کبدی گفتن بکند.
۵. بازیکنانی که در مقابل مهاجم قرار می‌گیرند حریف یا طرف مخالف نام دارند.
۶. قطع کردن صدای کبدی کلمه یا نفس گیری در طی بازی به معنی قطع کردن محسوب می‌گردد. این عمل باید به طور ممتد کبدی ـ کبدی شروع شده و ادامه یابد تا زمانی‌که مهاجم به زمین خود برگردد.
۷. اگر مهاجم بدون نقض قوانین بازی با حریف تماس پیدا کند یا اگر قسمتی از بدن حریف با قسمتی از بدن مهاجم تماس پیدا کند و به زمین خود برسد مهاجم موفق به کسب امتیاز شده است.
۸. اگر حریف یا طرف مخالف بدون نقض قوانین بازی مهاجم را در زمین خود متوقف سازد و اجازه رسیدن به زمینش را ندهد تا وی نتواند بازی را ادامه دهد، مهاجم متوقف شده شناخته می‌شود و یک امتیاز را از دست خواه داد.
۹. اگر مهاجم پس از عبور از خط میانی، با هریک از اعضای بدن با زمین خود تماس پیدا کند و قوانین بازی را نیز نقض نکرده باشد و بازی را ادامه داده باشد وی صحیح به زمین خود رسیده است.
۱۰. اگر مهاجم خط امتیازی را رد کند یک امتیاز گرفته است.
۱۱. تماس مهاجم با حریفان یا لباس، کفش و مو یا هر یک از وسایل یا اعضای بدن را تماس پیدا کردن گویند.
۱۲. آغاز درگیری هنگامی است که مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند.
۱۳. ورود مهاجم به زمین حریف را حمله می‌نامند.
۱۴. عبور حداقل یک‌بار مهاجم در زمان حمله از خط ۳/۷۵ متری و بازگشت به زمین خود حمله موفقیت آمیز نامیده می‌شود

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.