تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0
استان گیلان

۴۵ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان انصراف دادند

  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
۴۵ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان انصراف دادند
دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان گفت: تاکنون ۴۵ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان از ادامه رقابت‌ها انصراف داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال ؛ جواد شفیعی ثابت اظهار کرد: این تعداد مربوط به ۱۱ حوزه انتخاباتی استان است که در این مدت انصراف داده اند.

در جریان بررسی صلاحیت ها توسط هیات نظارت بر انتخابات در گیلان ۳۵۸ نفر در استان تایید صلاحیت شدند ضمن آنکه ۲۸ نفر احراز صلاحیت نشدند و صلاحیت ۱۸۰ داوطلب نمایندگی هم تایید نشد. همچنین ۳۳ نفر هم به علت عدم تکمیل و نقص مدارک عملا ثبت نام شان کامل نشد.

وی همچنین با اشاره به موضوع جرائم انتخاباتی و تبلیغات نامزدها گفت: تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی، خلاف واقع، تخریب و تهدید توسط هریک از نامزدها و یا ستادهای آنان در هر یک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود، از این‌رو به نامزدها و هواداران آنها توصیه می‌شود که رعایت قانون را جدی بگیرند، تبعات قانونی این موضوع در تمامی مراحل؛ حین و بعد از انتخابات نیز اثرگذار خواهد بود.

شفیعی ثابت عنوان کرد: براساس تبصره یک ماده ۷۰ قانون جدید انتخابات؛ وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌صلاح موظفند جرائم انتخاباتی را بررسی و به شورای نگهبان و مراجع قضائی ارسال کنند، تصمیم‌گیری برعهده آنان خواهد بود از اینرو هیات‌های اجرایی ۴۶ گانه گیلان در این خصوص روزانه اقدامات غیر قانونی را گزارش خواهند کرد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گیلان گفت: همچنین طبق ماده ۷۳ قانون، فعالیت‌های مجاز انتخاباتی برای کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم در غیر ساعت اداری به شرط عدم استفاده از عناوین اداری و شغلی شان مجاز است و ممانعت از فعالیت‌های قانونی نیز جرم محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۷۵ قانون فقط فرمانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آنها و بازرسان و سایر دست ‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات در طول مدت مسئولیت در فرآیند انتخابات موظفند، در ساعات و محیط اداری و غیراداری بی‌طرفی کامل را حفظ کنند و نمی‌توانند به‌ نفع یا به ضرر نامزدها، احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آنها اقدام یا اعلام‌ نظر کنند، سایر افراد در ساعات غیراداری ممنوعیتی ندارند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان خاطر نشان کرد: بر این اساس هرگونه تفسیر قانون فقط به عهده شورای نگهبان است از این‌رو به مدیران دستگاه‌ها اعلام می‌شود از صدور بخشنامه یا دستورالعمل‌های غیر قانونی پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: همچنین نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید هزینه‌های انتخابات را در سامانه شفافیت ثبت کنند.

استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری چهار نماینده و در مجلس شورای اسلامی ۱۳ کرسی دارد؛ ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری به همراه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

همچنین ۱۷ داوطلب نمایندگی در ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه گیلان ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۲ نفر سابقه داوطلبی انتخابات در مجلس خبرگان رهبری دارند ضمن اینکه سه نفر از داوطلبان این دوره، نمایندگان‌ فعلی هستند.

۴۵ هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز یازدهم اسفندماه امسال مشارکت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=13912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.