تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
3
  رئیس موسسه تحقیقات بین الملی ماهیان خاویاری کشور مطرح کرد؛

تکثیر و رهاسازی دو میلیون قطعه ماهی خاویاری در کشور

  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
تکثیر و رهاسازی دو میلیون قطعه ماهی خاویاری در کشور
ایران در پرورش ماهیان خاویاری از ویژگی های ممتازی تو دنیا برخورداراست.

دکتر علینقی سرپناه در گفتگو با خبرنگاران در چابکسر شهرستان رودسر گفت: ایران در پرورش ماهیان خاویاری از ویژگی های ممتازی تو دنیا برخورداراست. و کشورهای آمریکا، چین و ایران دارای موسسه بین اللملی ماهیان خاویاری هستند.
سرپناه با اشاره به اینکه در دنیا ۲۷ گونه ماهیان خاویاری وجود دارد گفت:از این تعداد ۵ گونه شاخص در دریای خزر ایران که با گونه های هیبرید به ۷ گونه می‌رسد.
وی تصریح کرد: از لحاظ ترویج، تکثیر و‌ اشتغال موسسه بین المللی ماهیان خاویاری در کشور و در تمامی استان‌ها حدود ۱۹۶ مرکز تکثیر و پرورش گونه ها ترویج کرده ایم که باعث اشتغالزایی شده است که در این خصوص در یک افق بسیار روشن قرار داریم.
وی ادامه داد: در بخش آبزی پروری، بهداشت وبیماریها؛ فیزیولوژی، بیوشیمی، اکولوژی، بازسازی ذخایر و به ویژه در بخش ژنتیک و بیوتکنولوزی سرآمد همه کشورها خصوصا کشورهای اروپایی و آمریکایی قرارداریم.
سرپناه بیان کرد: ایران تنها کشوری است که  توانسته با کمک محققین و دانشمندان خود در تمام پروسه ها یکه تازی و علم نوردی کند.
وی همچنین یکی از افق های روشن  موسسه  در بحث تکثیر و پرورش این است که بتواند در افق ۱۴۰۴ در بحث تکثیر ماهی از ۲ میلیون قطعه  به ۵ میلیون قطعه و در بحث گوشت ماهیان خاویاری از ۵ هزار تن به ۱۰ هزارتن  و خاویار  از ۱۶ تن به ۱۰۰ تن ارتقاء دهد.  
رئیس موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری کشور اضافه کرد: وضعیت ایران در خصوص رها سازی ماهیان خاویاری امسال چشمگیر بوده است که بیش از ۲ میلیون قطعه تکثیر داشته ایم که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به ۵ میلیون قطعه برسیم.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=11126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.