a43c5609ec","lang":0,"debug":0}
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
3

تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر

  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال:مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم مهر ) به شرح زیر است: روز جهانی جهانگردی در سایه کروناویروس بیست و هفتم سپتامبر برابر با روز جهانی جهانگردی است.جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزار‌های تبادل و تعامل فرهنگی است. جهانگردی در واقع مجموعه ‏ای از سیر و […]

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال:مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم مهر ) به شرح زیر است:

روز جهانی جهانگردی در سایه کروناویروس
بیست و هفتم سپتامبر برابر با روز جهانی جهانگردی است.جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزار‌های تبادل و تعامل فرهنگی است.
جهانگردی در واقع مجموعه ‏ای از سیر و سفر‌ها و سیاحت‏‌های داخلی و خارجی است که با اهداف و نیت‏‌های مختلف انجام می‏ گیرد. جهانگرد کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر این که مدت اقامت از بیست و چهار ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد و در فاصله ‏ای کمتر از هفتاد کیلومتر انجام نگیرد. جهانگردی با انگیزه ‏های مختلف از دیرباز بین انسان ‏ها رواج داشته، اما جهانگردی با سبک جدید از اوایل قرن شانزدهم میلادی آغاز شد. زمانی که انقلاب صنعتی اروپا را فراگرفت و شیوه ‏های نوین زندگی در جامعه اروپا نمود پیدا کرد. از اوایل قرن هفدهم، اصطلاح توریست در جامعه فرانسه رایج گردید. این اصطلاح در مورد جوانانی به کار برده می‏ شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه‏‌های لازم زندگی، مسافرت می‏ کردند. پس از جنگ جهانی دوم توجه به ارزش و بعد اقتصادی جهانگردی، آغاز گردید و کشور‌های اروپایی برای کسب درآمد و بازسازی خرابی‏ ها، این صنعت را مورد توجه قرار دادند. در حال حاضر با توجه به عواملی مانند گسترش ارتباطات، افزایش اطلاعات ملت‏‌ها از یک‏دیگر، توسعه صنعت حمل و نقل، علاقه‏ مندی عموم جوامع بشری به آشنایی با آثار سایر ملل و پی بردن دولت‏‌ها به بازدهی اقتصادی صنعت توریسم، این صنعت از نظر اهمیت اقتصادی، جایگاه سوم را در دنیا دارد. از دسامبر ۲۰۱۹ با شیوع ویروس کرونا در چین و بعد از آن اعلام همه گیری این بیماری ویروسی، صنعت جهانگردی به شدت اسیب دیده است.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
شهادت عمار یاسر
۱۴۰۵ سال پیش، در روز نهم صفر سال ۳۷ هجری قمری «عمار یاسر» (Ammar ibn Yasir) صحابه بزرگ پیامبر اکرم (ص) و یار نزدیک حضرت علی (ع)، در جریان جنگ صفین که بین سپاهیان حضرت علی (ع) و نیرو‌های معاویه رخ داد، به شهادت رسید.
عمار یاسر ۵۷ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) به دنیا آمد و یاسر و سمیه، پدر و مادرش، اولین شهدای اسلام بودند. عمار در برابر آزار‌های کفار، ثابت قدم بود و بار‌ها در جنگ‌های پیامبر (ص) در کنار ایشان شرکت کرد و مورد توجه خاص حضرت محمد (ص) بود. شهادت عمار در جنگ صفین اگرچه بسیار جانگداز بود، اما آنچه شهادت وی را مهمتر می‌کرد، این پیشگویی رسول خدا (ص) به وی بود که فرموده بود: «ای عمار، پس از من فتنه‌ای خواهد بود. پس هرگاه چنین شد از علی و گروه او پیروی کن، زیرا حق با علی و علی با حق است.‌ای عمار، تو به همراه علی با دو گروه خواهی جنگید: بیعت شکنان و ستمگران و سپس گروه سرکشی تو را خواهد کشت.» این حدیث، باطل بودن دشمنان علی (ع) را در جنگ، به خوبی روشن می‌کند.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
واگذاری امتیاز استخراج نفت ایران به ویلیام ناکس دارسی
۱۲۳ سال پیش در چنین روزی، نهم صفر سال ۱۳۱۹ هجری قمری امتیاز استخراج نفت ایران به مدت ۶۰ سال به «ویلیام ناکس دارسی» (William Knox D’Arcy)، سرمایه دار تبعه انگلیس واگذار شد.
دارسی ابتدا درباره معادن نفت ایران تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و پس از اطمینان از غنی بودن معادن نفتی ایران، پیشنهاد استعماری خود را به مظفرالدین شاه قاجار ارائه داد. این شاه بی کفایت بدون در نظر گرفتن عواقب دادن این امتیاز و منافع ملت و کشور ایران، امتیاز استخراج نفت را به دارسی واگذار کرد اما حدود سه دهه پس از انقلاب مشروطیت در ایران، قرارداد دارسی به خاطر ناعادلانه بودن آن، در سال ۱۳۵۱ هجری قمری لغو شد.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
تصرف کابل توسط طالبان
۲۳ سال پیش، در روز بیست و هفتم سپتامبر سال ۱۹۹۶ میلادی گروه طالبان، کابل پایتخت افغانستان را اشغال کرد.
این گروه در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت و با پشتیبانی آمریکا، کمک نظامی و سیاسی پاکستان و حمایت مالی عربستان، به تدریج مناطق جنوب و غرب افغانستان را تصرف کرد و سپس به طرف کابل در شرق افغانستان پیشروی کرد. یک روز قبل از اشغال این شهر توسط طالبان، نیرو‌های دولتی افغانستان به فرماندهی احمد شاه مسعود از کابل عقب نشستند. گروه طالبان پس از ورود به کابل، با برداشتی انحرافی و متحجرانه از اسلام، مقرراتی سختگیرانه و قرون وسطایی علیه مردم، بویژه زنان وضع نمود و با خشونت آن‌ها را به اجرا درآورد. اقدامات غیرقابل توجیه و خشن گروه طالبان علیه مردم مسلمان افغانستان باعث شد که مردم از این گروه متنفر شوند. درنتیجه با حمله آمریکا و جبهه متحد مخالف طالبان در اکتبر سال ۲۰۰۱ به افغانستان، حکومت طالبان به سرعت سرنگون شد و تمام مناطق تحت اشغال این گروه، در مدت چند روز از سلطه آن‌ها خارج گردید.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
انتخاب پکن به عنوان پایتخت چین
۷۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم سپتامبر سال ۱۹۴۹ میلادی شهر پرجمعیت پکن، رسماً به عنوان پایتخت کشور چین انتخاب شد.
شهر تاریخی پکن که تلفظ محلی آن بیجینگ (Beijing) است، در شرق چین قرار دارد و از مراکز بزرگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چین محسوب می‌شود. پکن بعد از آن به عنوان پایتخت چین انتخاب شد که مائو به قدرت رسید و چیان کای چک، رهبر وقت چین، به جزیره فرمز (تایوان) گریخت.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
درگذشت ابوعلی مسکویه
۱۰۲۱ سال پیش در چنین روزی، نهم صفر سال ۴۲۱ هجری قمری «ابوعلی مسکویه» (Abu Miskawayh)، دانشمند، مورخ و متفکر بزرگ مسلمان درگذشت.
او در حدود سال ۳۲۰ در شهر ری (در نزدیکی تهران فعلی) متولد شد. ابن مسکویه در همه علوم متداول عصر خویش استاد بود و در دانش پزشکی، کیمیا، تاریخ و فلسفه تحقیقات وسیعی انجام داد. ابن مسکویه با تلفیق این معارف بر مبنای بینش روشن خویش، آثار ارزشمندی را به وجود آورد که هم در زمینه تاریخ و هم در فلسفه و اخلاق بسیار سودمند هستند. ابن مسکویه را پس از ارسطو و فارابی، معلم ثالث لقب داده اند. از آثار برجسته ابن مسکویه که اغلب به زبان عربی تالیف شده است، کتاب «تهذیب الاخلاق» را می‌توان نام برد که این کتاب توسط خواجه نصیرالدین طوسی به فارسی ترجمه شده است. کتاب دیگر او «تجارب الامم» نام دارد که دراین کتاب وقایع مهم را تا سال ۳۷۲ هجری قمری ذکر کرده است و از جمله تحقیقات عمیق و معتبر تاریخی بشمار می‌رود. کتاب «جاویدان خرد» در ادبیات و شعر، از دیگر کار‌های برجسته ابن مسکویه است که منظومه‌های لطیف آن نمونه‌ای کامل از احساس، شور و قدرت بیان این دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان است.
تقویم تاریخ؛ از روز جهانی جهانگردی تا شهادت عمار یاسر
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.