a43c5609ec","lang":0,"debug":0}
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
7

تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی

  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۱۹
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی

مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (هفتم مهر ) به شرح زیر است: روز بزرگداشت شمس و روز جهانی عرفان هفتم مهرماه در ایران به عنوان روز بزرگداشت شمس تبریزی و همچنین روز جهانی عرفان نامگذاری شده است و به همین مناسبت هر ساله در مراکز علمی و فرهنگی سراسر ایران بخصوص شهرستان خوی (محل […]

مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (هفتم مهر ) به شرح زیر است:

روز بزرگداشت شمس و روز جهانی عرفان
هفتم مهرماه در ایران به عنوان روز بزرگداشت شمس تبریزی و همچنین روز جهانی عرفان نامگذاری شده است و به همین مناسبت هر ساله در مراکز علمی و فرهنگی سراسر ایران بخصوص شهرستان خوی (محل وفات شمس تبریزی) نشست‌ها و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شود.
محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، ملقب به شمس‌الدین، یا شمس تبریزی حدود سال ۵۸۲ هجری قمری از صوفیانِ مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. شمس بسیار اهل سفر بود. او در ۲۶ جمادی‌الثانی ۶۴۲ (معادل ۶ دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) به قونیه رسید و با جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، ملاقات کرد و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد. حسادت اطرافیان باعث می‌شود که شمس قونیه را چندین بار ترک کند و سرانجام در سال ۶۴۵ شمس تبریزی بی آنکه کسی آگاه شود قونیه را رها کرد و راه سفر در پیش گرفت؛ و دیگر کسی نشانی از او نیافت.
سخنان شمس تبریزی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان وی گردآوری کرده‌اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
روز بزرگداشت فرماند‌هان شهید دفاع مقدس
۳۹ سال پیش در چنین روزی برابر با هفتم مهر ۱۳۶۰ شمسی ۵ نفر از فرماندهان نظامی ایران در جریان یک سانحه هوایی به شهادت رسیدند.
سرلشکر فلاحی، جانشین رئیس ستاد ارتش؛ یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه؛ سید موسی نامجو، وزیر دفاع؛ فکوری، مشاور جانشین ستاد ارتش و جهان آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر پنج فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران بودند که هنگامی که پس از عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان به تهران باز می‌گشتند در سانحه هوایی به شهادت رسیدند. هواپیمای آنان در منطقه کهریزک سقوط کرد.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
روز آتش نشانی و ایمنی
هفتم مهر در سالنمای ایرانی به نام روز «آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است. در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر‌های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیما‌های دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان ایرانی می‌شود.
طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰) توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ایران تائید شد. این روز بهانه‌ای است تا به گرامیداشت انسان‌هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می‌گذرند تا بتوانیم در امنیت زندگی کنم. در ایران بیش از ۱۷۸ سال از تأسیس اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال ۱۲۲۱ شمسی (۱۹۴۲) می‌گذرد.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
آغاز انتفاضه الاقصی
۲۰ سال پیش، در روز بیست و هشتم سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی انتفاضه مردم فلسطین بار دیگر شعله ور شد.
به دنبال ورود آریل شارون رهبرحزب تندروی لیکود و عامل قتل عام فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا، به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مسجد مقدس، فلسطینی‌های خشمگین در اعتراض به این اقدام دست به تظاهرات زدند و قیام خود را آغاز کردند. به همین دلیل این قیام، انتفاضه مسجد الاقصی نام گرفته است. قیام سراسری فلسطینی‌ها در شرایطی شروع شد که مذاکرات مربوط به روند سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین با شکست مواجه شده بود و فلسطینی‌ها دریافته بودند که از طریق گفتگو و سازش با صهیونیست‌ها نمی‌توانند حقوق حقه خود را بازپس گیرند. رژیم صهیونیستی برای سرکوب انتفاضه مسجد الاقصی از خشن‌ترین شیوه‌های ترور و سرکوب، از جمله حمله به فسطینی‌های بی گناه با تانک، هلی کوپتر و هواپیما و همچنین کشتار وحشیانه آنها، استفاده کرده است. با این حال، مردم مسلمان فلسطین همچنان مقاوم و استوار، درپی کسب حقوق و آزادی سرزمین خود هستند و انتفاضه مقدس خویش را ادامه می‌دهند.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
درگذشت جمال عبدالناصر، رئیس جمهور آغازگر جنگ علیه رژیم جعلی اسرائیل
۵۰ سال پیش، در روز بیست و هشتم سپتامبر سال ۱۹۷۰ میلادی جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر درگذشت.
وی در سال ۱۹۱۶ متولد شد. عبدالناصر در جنگ اول اعراب با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ شرکت داشت و در سال ۱۹۵۲ به همراه ژنرال نجیب، علیه ملک فاروق کودتا کرد و نظام سلطنتی مصر را برانداخت. عبدالناصر دو سال بعد با برکناری ژنرال نجیب به ریاست جمهوری رسید و اقدامات خود را برای اصلاحات در مصر و مبارزه با استعمار و رژیم اشغالگر قدس آغاز کرد. عبدالناصر در سال ۱۹۵۶ کانال سوئز را ملی اعلام کرد. درپی این اقدام، نیرو‌های فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی به مصر حمله کردند. مقاومت مصر به رهبری عبدالناصر درمقابل این حمله مشترک، باعث افزایش وجهه عبدالناصر و رهبری وی در جهان عرب شد. عبدالناصر در سال ۱۹۵۸ از اتحاد مصر با سوریه و سپس یمن، کشور جمهوری عربی متحده را تشکیل داد که فقط سه سال دوام آورد. شکست مصر در جنگ با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، ناکامی بزرگی برای عبدالناصر بود.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
درگذشت لویی پاستور و بنیانگذار علم میکروب شناسی
۱۲۵ سال پیش در چنین روزی ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵ میلادی “لویی پاستور” (Louis Pasteur) پزشک فرانسوی و بنیان گذار میکروب شناسی درگذشت.
لویى پاستور، در ۲۷ دسامبر سال ۱۸۲۲ م در خانواده ‏ای تنگ‏دست در یکی از شهر‌های فرانسه به دنیا آمد. پاستور در سال ۱۸۴۷ م موفق به اخذ دکترا در رشته علوم طبیعی گردید و در ۱۸۷۳ م عضو آکادمی پزشکی فرانسه شد. لویى پاستور پس از تحمل رنج هفده سال تحقیق و مطالعه در آزمایشگاه توانست موفقیت بزرگی در پیشرفت شیمی، پزشکی و صنعت که سود آن نصیب همه جامعه بشری گردید، به دست آوَرَد. پاستور با کشف مهم خود، مبنی بر شناسایى باکتری‏‌های زیان ‏آور به عنوان عامل بیماری ‏ها، جان مردم بی‏شماری را از مرگ نجات داد. او ثابت کرد که عمل تخمیر و کپک زدن غذا‌ها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایى نیست بلکه بر اثر وجود موجودات زنده ذره بینی می ‏باشد. این کشفیات او دانشِ مدرنِ میکروب‏ شناسی را پایه ریزی کرد و در عین حال، پاستور را به این نتیجه رساند که می‏ توان میکروب‏‌ها را با حرارت معتدل نابود کرد. پاستور هم‏چنین داروی ضد بیماری سیاه زخم در حیوانات را کشف کرد و پس از آن سِرُم ضد هاری را به دست آورد. این پزشک شهیر در سال ۱۸۸۸ م انیستیتو پاستور رابه منظور تولید سرم مزبور تأسیس کرد که درحال حاضر این مؤسسه با صد‌ها شعبه در جهان، برخی امور مربوط به بهداشت مواد غذایی و ساخت واکسن‏‌ها و سرم‏‌ها را برعهده دارد. لویی پاستور سرانجام در ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵ م در ۷۳ سالگی درگذشت و با احترام فراوان در انیستیتوی پاریس به خاک سپرده شد.
تقویم تاریخ؛ از روز بزرگداشت شمس تا روز آتش نشانی
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2622

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.