تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
3
استانداری رشت

بیش از یک همت تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ در گیلان پرداخت شد

  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
بیش از یک همت تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ در گیلان پرداخت شد
استاندار گیلان از پرداخت بیش از یک همت (معادل۱۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات تکلیفی از محل تبصره ۱۶ طی امسال خبر داد و گفت: با پرداخت این مقدار تسهیلات توانستیم در یک دوره زمانی سه ماهه ۶ هزار نفر را در بنگاههای اقتصادی و تولیدی استان جذب کنیم.

به گزارش خبرنگار نگین شمال:استاندار گیلان از پرداخت بیش از یک همت (معادل۱۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات تکلیفی از محل تبصره ۱۶ طی امسال خبر داد و گفت: با پرداخت این مقدار تسهیلات توانستیم در یک دوره زمانی سه ماهه ۶ هزار نفر را در بنگاههای اقتصادی و تولیدی استان جذب کنیم. استاندار گیلان اسدلله عباسی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان با تقدیر از همکاری بانک‌ها و همراهی با دستگاههای اجرایی، عنوان کرد: در بخش جذب منابع باید سرمایه ها هدف‌گذاری و صرف امور اولویت‌دار شود.

وی افزود: در این بخش باید تولیدکنندگان، مشاغل خانگی، روستایی، طرح های گردشگری، کشاورزی، صنعت و حوزه دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد تا در پایان سال حداکثر جذب اعتبارات مصوبات سفر را داشته باشیم.

وی با اشاره به شعار راهبردی سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید گفت: نظام بانکی نیز باید متناسب با این سیاست و برنامه راهبردی تعریف شود چنانکه در نهضت ملی مسکن که در اهداف برنامه ای استان قرار دارد همه بانکها باید پای کار باشند.

عباسی خطاب به بانکهایی که منابع خود را از استان خارج می کنند، اظهار کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی مکلفند ۷۰ درصد از منابع خود را در استان گیلان برای رشد تولید اختصاص داده و مصرف کنند و این موارد باید رصد شده و تا ماه آینده وضعیت آنها مشخص شود.

وی تاکید کرد: همچنین پیمانکاران و تولیدکنندگانی که امتیاز را از این استان گرفته اند اما در مرکز سرمایه گذاری می کنند نیز تعیین تکلیف خواهند شد زیرا منافعی را عاید مردم نمی کنند.

وی ادامه داد: طبق گزارش دریافت شده از بانک مرکزی، در اردیبهشت ماه ۶۳ درصد منابع مالی استان صرف تسهیلات بانکی شده است درحالیکه در کشور این رقم ۸۳ درصد است و گیلان در این بخش ۲۰ درصد کوتاهی دارد که باید جبران شود.

استاندار گیلان تصرح کرد: در بخش بانکهای خصوصی نیز این نسبت ۵۴.۵ درصد است که نسبت به نرم کشوری عقب هستیم. مدیران بانکها این موارد را در شورای هماهنگی بررسی کنند.

عباسی در مورد سهم تخصیصی تسهیلات بانکها از محل جز ۲ بند ب تبصره ۱۶ نیز گفت: برخی بانکها در این زمینه تکلیف قانونی دارند که باید به آن عمل کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص تسهیلات فرزندآوری و ازدواج نیز با توجه به آنکه استان گیلان در بحث جمعیتی مورد تهدید اجتماعی قرار دارد با اولویتی که در این بخش وجود دارد بانکها همکاری لازم را داشته باشند.

وی سهم گیلان در بخش مشاغل خانگی را نیز هزار و ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۵ درصد این اعتبارات جذب شده است.

استاندار گیلان در مورد تهدید ها و آسیب‌هایی که سیتم بانکی با آن مواجه است نیز گفت: اگر این تهدیدات در استان باشد در اسرع وقت رفع می کنیم و مسائل خارج از استان را نیز پیگیری خواهیم کرد تا انسجامی بین بانکها ایجاد شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های گیلان نیز در این جلسه آماری از منابع مالی استان و تسهیلات پرداخت شده ارائه کرد و افزود : در بخش ازدواج و فرزندآوری در شبکه بانکی به ۱۱ هزار و ۹۲۲ متقاضی تا پایان شهریور ۲۳هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که تا پایان مهرماه این مقدار به ۱۳ هزار و ۹۳۳ فقره و ۲۷ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال رسید.

احمدرضا رجبی ادامه داد: در بخش فرزندآوری نیز در نیمه نخست امسال هشت هزار و ۲۷۶ فقره تسهیلات به مبلغ چهار هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال اعطا شد که تا پایان مهرماه این رقم به ۹ هزار و ۳۲۷ فقره رسید و در مجموع چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

به گفته وی، در بخش تسهیلات خود مالکی بانکها نیز در مجموع هزار و ۵۵۳ پروژه در ۶ هزار و ۸۹۹ واحد تعریف شده‌ که تاکنون ۲ هزار و ۹۲۶ واحد موفق به عقد قرار داد شده اند.

وی عنوان کرد: در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۶۱ هزار ۹۳۱ متقاضی به بانکها معرفی شدند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۷ متقاضی در مرحله تکمیل مدارک هستند و ۲۹ هزار و ۵۰۴ مورد نیز تسهیلات دریافت کرده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز طی این نشست اظهار کرد: در پرداخت تسهیلات سفر رئیس جمهوری در سال ۱۴۰۰ عملکرد گیلان در بحث اعتباری ۵۳.۹ درصد است.

حسین محمدیان اضافه کرد: در گیلان ۱۸۸ طرح در این قالب تعریف شده که ۱۳۷ طرح توانسته اند از تسهیلات سفر استفاده کنند و در این بخش پیشرفت استان ۷۲.۷۸ درصد است.

وی عمده مشکلاتی که متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات نشده اند را عدم توانایی و یا انصراف از دریافت تسهیلات دانست و گفت: برای این موارد طرح جایگزین معرفی شده است.

وی از بانکها خواست که پیش از دور دوم سفر رئیس جمهوری به گیلان مساعدت لازم را با دستگاهها داشته باشند.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=13265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.