تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3
نشست ستاد جمعیت و جوانان

آژیر خطر پیری جمعیت در گیلان به صدا درآمد

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
آژیر خطر پیری جمعیت در گیلان به صدا درآمد
استاندار گیلان هشدار داد : زنگ خطر کاهش تولد در گیلان به صدا درآمده است و دیگر جای هیچ گونه اهمال‌کاری در این حوزه پذیرفتنی نیست.

به گزاترش نگین شمال دکتر اسدالله عباسی در نشست ستاد جمعیت و جوانان و شورای سالمندان گفت: مقام معظم رهبری به فرزند آوری و جوانی جمعیت در کنار مسائل اقتصادی توجه جدی دارند و تکلیف همه کارگزاران نظام با توجه به جوانب مختلف رشد جمعیت مشخص شده است.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به چالش پیری گیلان به عنوان سالمندترین استان کشور، افزود: باید بسته‌های پیشنهادی در خصوص جوانی جمعیت در این استان تهیه و پس از بازبینی در برنامه هفتم توسعه تصویب شود.

استاندار گیلان نقش بهورزان و دانشگاه علوم پزشکی در پایش دلایل کاهش جوانی جمعیت بسیار موثر دانست و گفت: در بخش بهداشت و درمان ، بهورزان دیده بان‌های علوم پزشکی در بخش جوانی جمعیت هستند.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها از پیامد‌های منفی پیری جمعیت آگاه نیستند، افزود: وقتی جمعیت سالمندی در کشور و گیلان بر جمعیت جوان غلبه می‌کند بی شک هزینه‌های درمان با افزایش مواجه می‌شود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید به جای شعار دادن برای افزایش فرزند آوری، با اجرای برنامه‌های کاربردی، نتیجه‌های مثبت این برنامه‌ها را به مردم گزارش دهند.

استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت برنامه‌های متنوع برای فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت بسیار مهم است ، گفت : رسانه‌ها و صدا و سیما نقش مهمی در ترویج فرزند آوری و جوانی جمعیت دارند.

دکتر اسدالله عباسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان و پژوهشگران در ترغیب زوج‌های جوان به فرزند آوری، افزود: در حوزه افزایش جوانی جمعیت باید کار‌های علمی و تحقیقی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه راهبردی دولت برای کاهش آمار طلاق در کشور، اضافه کرد: افزایش آمار طلاق یکی از پیامد‌های مهم و مخرب کاهش فرزند آوری در کشور است که دولت برنامه‌های ویژه و راهبردی را در این خصوص در دستور کار قرار داده است.

استاندار گیلان با تکلیف به فرمانداران در خصوص اهتمام در برگزاری جلسات ستاد جوانی جمعیت بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها به دلایل مذهبی و قومیتی چند فرزندی رایج است، ولی در مناطقی با معضل مواجه هستیم که باید چاره‌ای عاجل در این خصوص اتخاذ شود.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه در گیلان بیش از میانگین کشوری در یکسال گذشته اشتغال ایجاد شده، افزود: دلیل کاهش فرزند آوری در استان اشتغال نیست.

وی با گله‌مندی از کاهش آمار ازدواج و موالید در گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها، اضافه کرد: سن امید به زندگی در کشور که اوایل انقلاب ۵۶ سال بود اکنون به بیش از ۷۰ سال رسیده است، ولی میزان ازدواج و زاد و ولد در استان با کاهش مواجه شده است.

استاندار تاکید کرد: به عنوان یک گیلانی بر روی جوانی جمعیت در استان تمرکز کرده و از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نمی‌کنم.

خبرنگار: حمیدرضا اسدی

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=10295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.