تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

اعزام زائر اربعين نداريم

  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
اعزام زائر اربعين نداريم

رئیس ستاد اربعین تاکيد کرد:​ تاکنون هيچ موضع رسمي درباره پذيرش زائران اربعين از جمله پذيرش 1500 زائر به ما اعلام نشده است. به گزارش نگین شمل به نقل از صداوسیما  آقاي ­ذوالفقاری در گفتگو با شبکه خبر گفت: عراق حتی ایرانیانی را که ویزا گرفته و وارد این کشور شده بودند، امروز به ایران […]

رئیس ستاد اربعین تاکيد کرد:​ تاکنون هيچ موضع رسمي درباره پذيرش زائران اربعين از جمله پذيرش 1500 زائر به ما اعلام نشده است.
به گزارش نگین شمل به نقل از صداوسیما  آقاي ­ذوالفقاری در گفتگو با شبکه خبر گفت: عراق حتی ایرانیانی را که ویزا گرفته و وارد این کشور شده بودند، امروز به ایران بازگرداند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره مراسم پیاده روی اربعین حسینی مبنی بر پذیرش هزار و 500 زائر ایرانی افزود: از سال گذشته که کار را شروع کردیم به این نکته توجه داشتیم که مراسم اربعین برگزار می شود و خود را برای برگزاری مراسم  آماده کردیم و حتی تا یکی دو ماه گذشته نیز تلاش جمعی همه ما این بود که در این خصوص آمادگی داشته باشیم شاید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم مراسم را برگزار کنیم اما نشد.
وی گفت: در تمامی تماس هایی که سفیر جمهوری اسلامی با مقامات عالی دولت عراق داشت، عراقی ها در جلسات رسمی اعلام کردند که  عراق هیچ زائری را نمی پذیرد اما برخی اخبار در فضای مجازی به مناسبت های مختلفی منتشر می شد و یک فضای تردیدی را در بین زائران ایرانی ایجاد می کرد.
دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: پیگیری های بسیاری شد و ارتباطات زیادی با عراق داشتیم و گفتیم که تصمیم قطعی خود را به ما اعلام کنید که در نهایت وزارت بهداشت عراق اعلام کرد” هیچ زائر خارجی را در مراسم اربعین امسال نخواهیم پذیرفت”.
آقای ذوالفقاری گفت: همزمان با این قضیه وضعیت بیماری در داخل ایران نیز بررسی شد که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز اعلام کرد راهپیمایی در داخل ایران برای مراسم اربعین حسینی نخواهیم داشت و بعد از اعلام این دو (وزارت بهداشت عراق و ستاد ملی مقابله با کرونا ایران) مواضع رسمی ستاد مرکزی اربعین تقریباً مشخص و تکلیف روشن شد و اعلام کردیم که مرزها باز نخواهد شد و طرف عراقی نیز اعلام کرد هیچ زائر خارجی را نخواهد پذیرفت.
وی افزود: البته ما خودمان را برای گزینه های مختلف آماده کرده بودیم که یک بحث این بود 500 موکب را زودتر به عراق بفرستیم و در آنجا خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه بدهند که به هر حال با این تصمیم دولت عراق و ایران با آن دو موضوع نیز موافقت نشد و همه موارد منتفی اعلام شد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: اما ما دنبال برنامه های جایگزین شدیم که در روز پنج شنبه برخی تماس گرفتند و گفتند دولت عراق تصمیم گرفته است  2 هزار و 500 نفر یعنی برای 250 موکب و هر موکب با 10 نفر ظرفیت و هزار و 500 زائر اربعین از شهروندان ایرانی را می تواند بپذیرد.
آقای ذوالفقاری ادامه داد: ما این اطلاعات را از فضای مجازی و کانال های غیر رسمی دریافت کردیم بنابر این با سفارت ایران در عراق تماس گرفتیم و گفتیم این موضوع را بررسی کنید که روز گذشته به ما گفتند موضوع را بررسی کردیم، صحت داشته است.
وی گفت: در پی آن تماس هایی با مسئولان عراقی گرفته شد که چرا چنین تصمیمی دیر هنگام آن هم با عدد 1500 نفری به ما اعلام شد که اگر یک میلیون نفر نیز پذیرش می کردید باز هم تدبیر کردن آن برای ما مشکل بود.
دبیر ستاد اربعین افزود: امروز با سفارت عراق و وزارت امور خارجه و سفیر عراق تماس گرفتم و صحبت کردم و آنچه که درباره 2 هزار و 500 موکب دار اعلام کرده اند به سفیر عراق موضوع منعکس شد که به وزارت خارجه ما یادداشت دادند آن 2 هزار و 500 نفری که سوال کردند قرار است وزارت کشور عراق به شما اعلام کند که تاکنون هیچ موضع رسمی به ما اعلام نشده است.
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.