0ea7104a16","lang":0,"debug":0}
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
4
لزوم مدیریت همگانی برای حل مشکل کم آبی

استاندار در بازدید از سد سفیدرود: آب این سد امسال ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
استاندار در بازدید از سد سفیدرود: آب این سد امسال ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
کاهش چشمگیر آب سد سفیدرود

به گزارش نگین شمال اسدالله عباسی در بازدید از سد سفید رود در منجیل گفت: ارتفاع آب سد ۱۰ متر پایین‌تر آمده و این نشان می‌دهد سال زراعی پیش رو دچار تنش‌های آبی هستیم.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم مدیریت کنیم همه دستگاه‌ها، مدیران، نهاد‌های انقلابی چه دولتی و چه حاکمیتی همه دست به دست هم بدهند تا وضعیت آب را درست کنیم.
وی با اشاره به اقدامات مورد نیاز در مزارع و کشتزارها، همکاری مردم را در حفر چاه‌ ، لایروبی رودخانه‌های فصلی و انهار خواستار شد و گفت: قرارگاه مرکزی در رشت و شهرستان‌ها با مسئولیت فرمانداران تشکیل می‌شود و شبانه روز مراقبت می‌کنند تا از آب سد سفیدرود و سایر آب‌هایی که در مناطق مختلف ذخیره شده درست استفاده شود تا میزان راندمان و بهره وری بالا رود.
وی همچنین از نیروگاه برق آبی سد سفیدرود بازدید کرد.
سد سفیدرود ۵ نیروگاه برق آبی با توان تولید هر کدام ۸۷ و نیم مگاوات ساعت برق دارد.
استاندار پس از این بازدید در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلان و ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به وضعیت بحران حضور یافت.
اسدالله عباسی در این جلسه گفت: برای مدیریت بحران کم آبی مدیران، کارکنان و کارشناسان مسوول با استفاده از تمام امکانات باید پای کار بیایند و تقسیم کار انجام شود.
وی افزود: از سال ۴۲ تا کنون یعنی در طول ۵۸ سال برای اولین بار با کاهش این چنینی آب در سد سفیدرود مواجهیم و طبق پیش بینی‌ها به بارش باران و افزایش آب سد نمی‌توانیم امیدوار باشیم بلکه باید وضع موجود را مدیریت کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه کود پتاس در شرایط کم آبی مناسب است گفت: این کود به اندازه کافی باید بین کشاورزان توزیع شود ضمن اینکه کشاورزان هم حتما شالیزارهایشان را بیمه کنند.
استاندار از صدا و سیما هم خواست برنامه‌های تبیینی و آموزشی برای مقابله با شرایط کم آبی کشاورزی تهیه کند.
محمد فرید لطیفی معاون سازمان مدیریت بحران کشور نیز از راه اندازی مراکز پایش مخاطرات در استان‌ها خبر داد و گفت: مشکلی که تقریباً همه استان‌های کشور با آن مواجه هستند تغییر اقلیم و کم آبی در بعضی از استان‌ها است.
معاون سازمان مدیریت بحران کشور همچنین گفت؛ برای شرایط اضطراری گیلان منابعی که پیش بینی و مورد نیاز است ۲۰۰ میلیارد تومان است که در مرکز بررسی می‌کنیم.
احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم گفت: در گذشته در حوزه کشاورزی به زیرساخت‌ها توجه مناسبی نشد و با توجه به شرایط فعلی، ستاد مدیریت بحران آب در شهرستان تشکیل و دهیاران و کشاورزان آموزش‌های لازم را در زمینه ببینند.
مدیرکل هواشناسی گیلان هم با بیان اینکه سال گذشته بارش نامناسب و غیر نرمالی داشتیم گفت: ۲۷ درصد در کشور و ۴ درصد در گیلان کاهش بارندگی داریم.
محمد دادرس افزود: در استان‌های همجوار حوضه آبریز سد هم ۱۰ تا ۲۷ درصد کاهش بارندگی داریم ضمن اینکه افزایش دما هم ۸ درصد نسبت به میانگین بلندمدت داریم.
صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه کود پتاس به اندازه کافی در استان وجود دارد از فرمانداران خواست در لایروبی انهار و زهکشی شالیزار‌ها کمک کند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان هم گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان ۱۷۲ هزار هکتار با آب سد سفیدرود تغذیه می‌شوند.
وحید خرمی افزود: ۹ هزار و ۹۰۰ چاه زیر ۲۰ متر و ۴ هزار و ۸۰۰ متر چاه بالای ۲۰ متر داریم ضمن اینکه کشاورزان برای ثبت چاه‌های تا عمق ۲۰ متر اقدام کنند تا سهمیه سوخت بگیرند و چاه‌های آن‌ها برقرار شود.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=5914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.