ab361a1236","lang":0,"debug":0}
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
4
شهردار لاهیجان در جمع مدیران رسانه‌ها مطرح کرد؛

لاهیجان پیشرو در دفن بهداشتی زباله در گیلان

  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
لاهیجان پیشرو در دفن بهداشتی زباله در گیلان
شهردار لاهیجان گفت شهرداری لاهیجان در کنترل روزانه شیرابه و دفن بهداشتی زباله موفق عمل کرده است

به گزارش خبرنگار  نگین شمال؛ شهردار لاهیجان در مصاحبه با خبرنگاران در مورد سایت جمع‌آوری زباله تموشل لاهیجان توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

زنده‌دل در ابتدا بابیان اینکه سی سال است زباله‌ها در سایت جمع‌آوری زباله تموشل دپو می‌شوند، گفت: انتظار حل این موضوع به‌صورت دفعی امکان ندارد اما مجموعه شهرداری و شورای شهر لاهیجان در این یک سال اقدامات بسیاری جهت دفن زباله به‌صورت بهداشتی انجام داده است.

وی افزود: زباله‌های شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل و روستاهای اطراف همگی در این مکان دپو می‌شود. امروزه در تمام دنیا بحث دفن زباله به‌صورت علمی است. ما بایستی به‌طوری برنامه ریزی کنیم که در دفن زباله لایه لایه خاک ریزی انجام دهیم و زیر اولین لایه‌ها لوله‌های زهکشی داشته باشیم و بر اساس آن لایه‌لایه خاک‌ریزی را انجام دهیم و بعد زباله بریزیم و درنهایت بتوانیم شیرابه زباله را از طریق لوله‌های زهکش به استخرهای تعبیه‌شده انتقال و سپس به تصفیه‌خانه جهت تبدیل به آب قابل‌استفاده کنیم و به استانداردهای لازم برسانیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این پروژه توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این مکان در حال اجراست و جز پروژه‌های موفق است و تنها پروژه در حال اجراست که همچنان بودجه دریافت می‌کند چون فرآیند این پروژه به‌درستی در حال اجراست. در این طرح زمانی که خاک‌ریزی روی زباله‌ها به مرحله‌ای برسد که امکان دفن مجدد نباشد روی این تپه‌های خاک‌ریزی شده درخت‌کاری صورت خواهد پذیرفت.

شهردار لاهیجان خاطرنشان کرد: متأسفانه عزیزانی که از لایه رویی زباله عکس می‌گیرند باید مستحضر باشند که این مجموعه هرروز حجم بسیار زیادی زباله ورودی جدید دارد و همکاران ما در حال انجام کار هستند و این امری مشخص است که زباله وجود دارد و امکان غیب کردن این حجم زباله و شیرابه وجود ندارد و این فرآیند زمان‌بر است و ما در حال انجام کار هستیم.

مهندس زنده‌دل در ادامه گفت: البته با توجه به وجود زباله‌های انباشته‌شده سال‌های قبل و زباله برداری در مجموعه ممکن است طی روزهایی حجم شیرابه به حدی برسد که امکان تصفیه وجود نداشته باشد و به‌صورت موقتی دچار مشکل شویم اما در همان زمان هم با گردش شیرابه در مجموعه حتی‌الامکان از نفوذ شیرابه به خارج از مجموعه جلوگیری می‌کنیم. هم اکنون ما در حال انجام کارهای مثبتی هستیم و به گواه کارشناسان و ناظران فرآیند انجام کار به‌درستی پیش می‌رود.

شهردار لاهیجان اظهار داشت: ما اولین شهر در گیلان هستیم که دفن بهداشتی زباله را انجام می‌دهیم. البته ما نیازهایی هم داریم، تفکیک از مبدأ و کم کردن حجم زباله ورودی یکی از مسائل مهم است تا این جایگاه زمان بیشتری قابل‌استفاده باشد و مرحله بعد پردازش است که این مسئله نیز از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال پیگیری است. بحث ما این است زباله به‌صورت خام دفن نشود و پس از پردازش کار دفن بهداشتی زباله انجام پذیرد.

وی افزود: شهرداری لاهیجان بحث عاملیت شهر لاهیجان و سیاهکل و چند شهر و روستاهای اطراف را در بحث زباله انجام می‌دهد و به‌غیراز هزینه پرداختی توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقریباً شش‌صد میلیون تومان در ماه نیز هزینه می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی طوری فیلم تهیه می‌کنند تا در مردم نا امیدی ایجاد کنند و بگویند مثل قبل انگار هیچ کاری در حال انجام نیست. اینجا سی سال زباله ریخته شده، اما شهرداری امروز در حال انجام کار است ‌.

رضا زنده‌دل با اشاره به موضوع تفکیک از مبدأ گفت: ما برای تأیید صلاحیت شرکت‌ها به همه واجدین شرایط فضا را در اختیار گذاشتیم چون در این مقطع دنبال درآمد نیستیم و به دنبال فرهنگ‌سازی و کم کردن حجم زباله بودیم.

وی افزود: ما فراخوان دادیم و از همه‌کسانی که شرایط را داشتند تقاضای کمک کردیم که سه شرکت اعلام آمادگی کردند. دو شرکت در میانه راه عقب‌نشینی کردند و اعلام کردند توان انجام کار را ندارند و فقط یک شرکت ادامه داد که ابتدا یک سوم شهر را در اختیار او قراردادیم و امروز آماده عقد قرارداد بلندمدت برای کل شهر هستیم. شهرداری بهترین نقاط شهر را برای تبلیغات بدون دریافت هزینه در اختیار این شرکت قرار داده است.

شهردار لاهیجان خاطرنشان کرد: ما آمادگی این را داریم که هرکسی توان این کار را دارد فضا در اختیارش بگذاریم، حتی NGO ها اگر می‌توانند ما استقبال می‌کنیم.

زنده‌دل افزود: از شرکت مذکور در حال حاضر رضایت نسبی داریم. در ابتدا این شرکت ۴۰ کیلو اما امروز به ۱۸۰ کیلو جمع‌آوری زباله خشک رسیده است.

وی اظهار داشت: شهرداری برای بهتر شدن تفکیک زباله از مبدأ کارهای دیگری هم انجام داده است و برای این مهم به سراغ ادارات رفته است و با در اختیار گذاشتن سطل‌های زباله تر و خشک آنها را ترغیب به تفکیک کرده‌ایم. ضمناً برای بازگشایی مدارس نیز برنامه داریم. تیمی را آماده کرده‌ایم تا به مدارس بروند و آموزش دهند چون آموزش در مدارس را تأثیر گذار می‌دانیم، البته این کار فرهنگی زمان‌بر است اما این اتفاق باید بیفتد و بحث تفکیک از مبدأ باید جدی گرفته شود.

شهردار لاهیجان در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث زباله‌سوز با توجه به هزینه نگهداری و آسیب‌های زیست‌محیطی و آلایندگی‌ها مخالفان بسیاری دارد.

وی افزود: هزینه کارخانه کمپوست هم بسیار بالاست و از توان شهرداری به‌تنهایی خارج است، اما طبق مصوبه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار است بین شهرهای لاهیجان سیاهکل و آستانه‌اشرفیه یک کارخانه کمپوست احداث شود که محل آن شهر آستانه است و سپس به لاهیجان جهت دفن بهداشتی منتقل شود.

شهردار لاهیجان ادامه داد: اما در دیدار با معاون عمرانی وقت در جلسه‌ای که در لاهیجان تشکیل شد پیشنهاد شد با توجه به آزادسازی زمین در کنار همین مجموعه این مسئله در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار بگیرد و کارخانه نیز در کنار همین مجموعه احداث شود و هم‌اکنون بحث مطالعات در حال انجام است و امیدواریم طی چند سال آینده این اتفاق بیفتد.

زنده‌دل به موضوع تصفیه شیرابه و حواشی پیش‌آمده در فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: شیرابه‌ها ابتدا باید جمع‌آوری شود و به استخر مخصوص انتقال و سپس تصفیه شود اما مسأله اصلی این بود که شیرابه‌ها از جاهای مختلف نفوذ می‌کرد و چون زهکشی صورت نگرفته بود شیرابه‌ها به جنگل و زمین‌های کشاورزی اطراف نفوذ پیدا می‌کرد اما الان با وجود استخرهای مخصوص که از نفوذ شیرابه جلوگیری می‌کند و همین‌طور تصفیه ما چنین مشکلی نداریم در حال حاضر هم با همان شخص که تصفیه‌خانه را احداث کرد مجدداً قرارداد منعقدشده و در حال انجام کار است.

وی گفت: ما از همه شهروندان و دوستان و NGO ها دعوت می‌کنیم با حضور در محل جمع‌آوری زباله تموشل لاهیجان روند کار را ببینند تا متوجه بهبود شرایط بشوند هرچند نواقصی نیز وجود دارد اما با تلاش همه همکاران در حال رفع آنها هستیم.

شهردار لاهیجان در پایان سخنانش در مورد وضعیت رودخانه لاهیجان هم موضوعاتی را مطرح کرد، وی افزود وظیفه شهرداری فقط لایروبی است و سایر مسائل به آب منطقه‌ای مربوط است. اما بویی که از رودخانه به مشام می‌رسد به خاطر ورود فاضلاب منازل به رودخانه است و به دلیل تکمیل نبودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سطح شهر لاهیجان چنین مشکلی وجود دارد و اتفاقاً مطالبه شهرداری لاهیجان هم همین است که طرح جمع‌آوری فاضلاب که یک طرح ملی است تکمیل شود و فاضلاب‌های سنتی دفن و تصفیه گردد.

در پایان مهندس زنده‌دل شهردار لاهیجان به‌اتفاق جمعی از خبرنگاران به محل جمع‌آوری زباله تموشل لاهیجان رفتند تا روند کارهای عمرانی و همچنین دفن بهداشتی زباله را از نزدیک ببینند.

ضمناً در بازدید میدانی، خبرنگاران با صحنه عجیب و تأسف‌برانگیزی مواجه شدند که ورود فاضلاب زندان لاهیجان مستقیماً به جنگل و زمین‌های کشاورزی اطراف مشهود بود که امیدواریم مسئولین زندان شهرستان لاهیجان پاسخگوی این مسئله باشد.

خبرنگار: علیرضا پرندوش

 

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=6507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.