تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
4

تونل تاریخی بخش سنگر رشت نیاز به توجه بیشتر مسئولان را دارد/این تونل در دوره قبل از پیروزی انقلاب بنا شده است.

  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
تونل تاریخی بخش سنگر رشت نیاز به توجه بیشتر مسئولان را دارد/این تونل در دوره قبل از پیروزی انقلاب بنا شده است.

به  گزارش نگین شمال : برابر گزارش های فراوان مردم محلی بخش سنگر در شهرستان رشت بسراغ دکتر حسین صولتی سروندی یکی از فعالان اجتماعی بخش سنگر رفته و از ایشان درخصوص اثر تاریخی در حال تخریب روستای گلسرک و روستای امامزاده هاشم، سوالاتی پرسیدیم که ایشان اظهار داشت: تونل تاریخی بخش سنگر که در […]

به  گزارش نگین شمال : برابر گزارش های فراوان مردم محلی بخش سنگر در شهرستان رشت بسراغ دکتر حسین صولتی سروندی یکی از فعالان اجتماعی بخش سنگر رفته و از ایشان درخصوص اثر تاریخی در حال تخریب روستای گلسرک و روستای امامزاده هاشم، سوالاتی پرسیدیم که ایشان اظهار داشت:

تونل تاریخی بخش سنگر که در نزدیکی روستای گلسرک و کاروانسرای شاه عباسی واقع شده، به تونل شاه عباسی معروف است. هرچند سنگهای مالون چیده در تونل مربوط به دوره پهلوی دوم است اما سقف آجری، طاق ضربی و گزارش و روایتهای ریش سفیدان روستا بیانگر این است که از تاریخ ساخت بنا بیش از ٨۰ سال مىگذرد چرا که از رشادت های فردی بنام رضا تقوی بهنگام استقرار در برجکها برای کشتن روسها نام میبرند.
این بنا که در تونلی بریده و بریده و بخش هایی از آن تخریب شده، دارای عرض یک متر و ارتفاع تقریبی 2.2 است دارای ۱۵ برجک نگهبانی مىباشد و برای طی مسیر تقریبا بیست دقیقه وقت لازم است. بطور طبیعی و در صورت عدم ثبت این اثر تاریخی ممکن است با ریزش سنگها، طی یک دهه تونل بشکل کامل مسدود شود. هم اکنون پیگیری اهالی سنگر برای ثبت این اثر با کندی های زیادی در سازمان میراث فرهنگی همراه است که امیدواریم نشر خبر موجبات تسهیل و تسریع موصوع را فراهم کند.
در غیر این صورت این بنای تاریخی به علت تعریض اتوبان توسط راهداری تخریب خواهد شد. مشابه این بنا در شهر رودبار و رستم آباد گزارش شده است که راهداری به علت تملک اراضی توسط نیروی انتظامی موفق به تخریب آن نشده است. در حالیکه بنای تاریخی سنگر علیرغم اتصال به یک پادگان مخروبه در تملک هیچ نهادی نیست که بتوان جلوی این تخریب را بشکل قانونی گرفت.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=4633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.