0ea7104a16","lang":0,"debug":0}
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
4

تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل

  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل

به گزارش پایگاه خبری نگین شمل به نقل از صداوسیما : مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (چهاردهم مهر ) به شرح زیر است: روز دامپزشکی در سال ۱۳۶۹ شمسی به دنبال پیگیری و تلاش دکتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار دامپزشکی و مؤلف کتاب‌های تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، […]

به گزارش پایگاه خبری نگین شمل به نقل از صداوسیما : مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (چهاردهم مهر ) به شرح زیر است:

روز دامپزشکی
در سال ۱۳۶۹ شمسی به دنبال پیگیری و تلاش دکتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار دامپزشکی و مؤلف کتاب‌های تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، ماه مهر را به عنوان ماهی شایسته به خاطر آغاز سال تحصیلی و روز چهاردهم را به یاد گوش روز که در ایران باستان روز احترام به حیوانات بود و در منابع اسلامی هم به نیکی یاد شده است با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی به عنوان روز دامپزشکی معین شد.
دامپزشکی نیز مهمترین رکن نظارتی به ویژه در حوزه سلامت و امنیت غذایی محسوب می‌شود. فلسفه نامگذاری ۱۴ مهر به نام دامپزشکی ایجاد فرصتی برای آشنایی مردم با این رشته برای همکاری و توسعه بیشتر دامپزشکی به عنوان مهمترین رکن حوزه سلامت است. به عنوان مثال تهیه لبنیات و فراوده‌های گوشتی برای سفره‌ها از مراحل پرورش دام سالم، تهیه شیر و گوشت سالم، بسته بندی، حمل و نقل و توزیع سالم تماما با نظارت سیستم دامپزشکی کشور انجام می­ شود. از طرفی دامپزشکان به عنوان بازیگران اصلی در حوزه تحقیقات و تولید واکسن، پیشگیری، درمان و مبارزه با بیماری‌های حیوانات اهلی و خانگی و همچنین بیمار‌های مشترک بین حیوان و انسان رسالت خطیری را به دوش می کشند.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
روز جهانی معلم
پنجم اکتبر روز بین ‏المللی معلم است.
در نشست مجمع عمومی سال ۱۹۹۴ که از ۳ تا ۸ اکتبر برگزار شد، این روز به مناسبت صدور بیانیه مشترک یونسکو و سازمان بین المللی کار پیرامون وضعیت آموزگاران که روز پنج اکتبر ۱۹۶۶ امضا شده بود، روز معلم نامگذاری شد.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
هدیه اردن به عراق در جنگ تحمیلی
۴۰ سال پیش در چنین روزی چهاردهم مهر سال ۱۳۵۹ هجری شمسی بندر عقبه در اردن برای انجام تدارکات جنگ علیه ایران به عراق واگذار شد.
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شاه حسین پادشاه وقت اردن، طی سفری ۲۴ ساعته به عراق، حمایت کامل خود را از صدام حسین اعلام نمود. وی در این سفر اظهار داشت: کشور‌های عربی یکی هستند و یک سرنوشت دارند و بنابراین باید در حمایت از عراق متحد باشند. در پی این سفر، نخست وزیر اردن نیز دستور داد کلیه وسایل نقلیه این کشور جهت حمل غذا و لوازم نظامی و غیرنظامی به عراق بسیج شوند. با آغاز رسمی جنگ عراق علیه ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ش و ناامنی در منطقه اروندرود، دولت اردن، بندر عقبه این کشور در دریای سرخ را در اختیار عراق قرار داد تا کمک ‏های نظامی خارجی از این بندر به عراق منتقل شوند. از سوی دیگر همزمان با آغاز جنگ، شاه حسین طی فرمانی، دستور استقرار چهل هزار نیروی نظامی این کشور در مرز عراق را صادر کرد تا در صورت لزوم به کمک عراق بشتابند.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
ایجاد عالی‌ترین مرکز کمونیستی بین المللی
۷۳ سال پیش در چنین روزی، پنجم اکتبر ۱۹۴۷ میلادی “کمینفرم”، عالی ‏ترین مرکز کمونیستی بین‏ المللی به ابتکار شوروی ایجاد شد.
یکی از اقداماتی که ژوزف استالین، رهبر کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در واکنش به تشکیل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، انجام داد، تشکیل یک سازمان بین ‏المللی کمونیست به نام کُمین‏فُرم و تحمیل رژیم کمونیستی بر کلیه کشور‌های تحت اشغال خود در اروپای شرقی بود. از این رو، در پنجم اکتبر ۱۹۴۷ م کُمین‏فُرم یا دفتر اطلاعات بین ‏المللی احزاب کمونیستیِ اروپا با هدف برقراری اتحاد و همکاری بین احزاب کمونیست اروپا با عضویت احزاب کمونیست نُه کشور شوروی، فرانسه، ایتالیا، یوگسلاوی، لهستان، مجارستان، رومانی، چکسلواکی و بلغارستان شکل گرفت و مقر سیاسی آن در بلگراد پایتخت یوگسلاوی انتخاب گردید. عمر کُمین‏فُرم دوام چندانی نیافت و مدتی پس از مرگ استالین، در آوریل سال ۱۹۵۶ م منحل شد.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
تولد مخترع و بنیانگذار سینما
۱۵۶ سال پیش، در روز پنجم اکتبر سال ۱۸۶۴ میلادی «لویی لومیر» (Louis Lumiere) شیمیدان و صنعتگر فرانسوی، متولد شد.
وی به همراه برادرش اگوست در سال ۱۸۹۵ دستگاهی ساخت که به کمک آن، برداشتن تصویر‌های متعدد و ثبت حرکات، امکان پذیر شد. لومیر در همین سال با نمایش فیلم ورود قطار به ایستگاه، اولین فیلم را بر پرده سینما نمایش داد و هنر هفتم را پایه ریزی کرد. در ماه‌های ابتدایی سال ۱۸۹۵ برادران لومیر دوربینی اختراع کردند که آمیزه‌ای از پروژکتور، چاپگر و دوربین بود و نامش را سینماتوگراف گذاشتند.سینماتوگراف به مراتب کوچک‌تر و سبک‌تر (۵ کیلوگرم) از کینه توگراف ادیسون محسوب می‌شد. سینماتوگراف را می‌شد با دست حمل و نقل کرد و برادران لومیر از فیلمی با سرعت ۱۶ فریم در ثانیه استفاده می‌کردند که در مقایسه با فیلم ۴۸ فریم در ثانیه ادیسون سرعت پایین تری داشت و در حقیقت سینماتوگراف از فیلم کمتری استفاده می‌کرد.
در آن زمان و در ساخت سینماتوگراف مهم‌ترین تصمیم را لویی گرفت که از قاعده «حرکت متناوب» در سینماتوگراف استفاده کرد و قطعه‌ای شبیه آنچه در ماشین خیاطی استفاده می‌شود در دوربین به کار گرفت. این قاعده چیزی بود که ادیسون نپذیرفته بود و تلاش کرده بود برای پروژکتور از حرکت پیوسته استفاده کند. همچنین برادران لومیر برخلاف ادیسون تلاش کردند اختراع خود را خارج از کشور فرانسه نمایش بدهند و به همین منظور ابتدا اختراع خود را در محافل خصوصی به نمایش می‌گذاشتند. نخستین نمایش عمومی فیلم‌های برادران لومیر و رونمایی از دستگاه سینماتوگراف روز بیست و هشتم دسامبر سال ۱۸۹۵ در گراند کافه شهر پاریس در بلوار دو کاپوسینه بود. در این روز برادران لومیر این فیلم‌ها را نمایش دادند: کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر (۱۸۹۵)، ژیمناستیک (۱۸۹۵)، ماهی قرمز (۱۸۹۵)، نگاره‌هایی از کنگره لیون (۱۸۹۵)، آهنگران (۱۸۹۵)، باغبان آبپاشی شده (۱۸۹۵)، غذا دادن به کودک (۱۸۹۵)، میدان کوردلیه در لیون (۱۸۹۵)، دریا (۱۸۹۵).
برادران لومیر در سال ۱۹۸۶ حدود ۴۰ فیلم ساختند و روش کارشان اینگونه بود که لویی از دنیای اطراف خود فیلم می‌گرفت و در حقیقت زندگی روزمره فرانسوی‌ها به فیلم تبدیل می‌شد: از رسیدن قطار به ایستگاه تا رژه سربازان. بعضی از فیلم‌های آن‌ها آثار کوتاه کمدی بودند. برادران لومیر همچنین فیلمی درباره کنفرانس انجمن عکاسان فرانسه ساختند و به نمایش گذاشتند. نخستین مستند‌های آن‌ها چهار فیلم درباره سازمان آتش نشانی شهر لیون بود که آن را کارگردانی کردند. آن‌ها در سال ۱۸۹۶ گروهی آموزش دیده شامل یک فیلمبردار خلاق و مسئول پروژکتور به شهر‌های مختلف دنیا فرستادند تا فیلم نمایش دهند و فیلم بسازند.
برخی از نخستین فیلم‌های برادران لومیر واقعا فیلم بودند مانند «کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر». برادران لومیر سالن‌هایی افتتاح کردند تا بتوانند فیلم‌های خود را نمایش بدهند که به سالن سینما شناخته شدند. لومیر در سال ۱۹۴۸ درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
 درگذشت استیو جابز، بنیانگذار اپل
۹ سال پیش در چنین روزی برابر با پنجم اکتبر ۲۰۱۱ میلادی استیون پاول جابز (Steven Paul Jobs)، بنیانگذار اپل درگذشت.
جابز در ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ متولد شد. وی کارآفرین، مخترع، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای شرکت اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. او در سال ۱۹۷۶ میلادی با کمک استیو وزنیاک شرکت اپل را تأسیس کرد. وی در سال ۱۹۸۵ از شرکت کناره گیری کرد و شرکت نکست را تاسیس کرد. همچنین او نائب‌رئیس و مدیر عامل استودیوی پویانمایی پیکسار و به عنوان عضو هیئت مدیره والت دیزنی نیز بود. شرکت پیکسار یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ٔ تولید محصولات سینمایی است که از پویانمایی رایانه‌ای استفاده می‌کنند. پس از ادغام پیکسار و والت دیزنی، استیو تهیه کنندگی داستان اسباب‌بازی (۱۹۹۵) را بر عهده می‌گیرد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ به عنوان مدیرعامل در این شرکت مشغول بود. جابز به نجات‌ دهندهٔ اصلی این شرکت معروف شده ‌است. خصوصاً پس از به نتیجه رسیدن آی‌پاد، ایده‌ای که وی اصرار و علاقه‌ای شخصی به آن داشت. در۲۴ اوت، ۲۰۱۱، جابز، استعفای خود را به عنوان مدیر عامل اپل اعلام کرد و در ۵ اکتبر، ۲۰۱۱، اپل خبر فوت استیو جابز را اعلام کرد. او در سن ۵۶ سالگی در اثر سرطان لوزالمعده در گذشت.
تقویم تاریخ؛ از روز دامپزشکی تا درگذشت بنیانگذار اپل
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2952

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.