تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

معرفی آیین و رسوم سنتی گیلان در یک نمایش/ تئاتر خیابانی، مظلوم‌ترین بخش جشنواره فجر است

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
معرفی آیین و رسوم سنتی گیلان در یک نمایش/ تئاتر خیابانی، مظلوم‌ترین بخش جشنواره فجر است

این نمایش را تلفیقی از سنت منطقه با قصه‌ای دانست که ریشه در واقعیت دارد و گفت: در این نمایش هم آیین شیلان‌کشی انجام می‌شود، هم رسم شال‌برون‌ها. یعنی در عین اینکه نمایش یک رویداد واقعی در قالب قصه‌ای جذاب است، بازی‌های محلی و رسم و رسوم مردم گیلان را با لباس‌های سنتی و چادرشب‌های […]

این نمایش را تلفیقی از سنت منطقه با قصه‌ای دانست که ریشه در واقعیت دارد و گفت: در این نمایش هم آیین شیلان‌کشی انجام می‌شود، هم رسم شال‌برون‌ها. یعنی در عین اینکه نمایش یک رویداد واقعی در قالب قصه‌ای جذاب است، بازی‌های محلی و رسم و رسوم مردم گیلان را با لباس‌های سنتی و چادرشب‌های محلی معرفی می‌کنیم و آیین‌های این منطقه را به نمایش می‌گذاریم.

امیر امینی کارگردان نمایش «شال بَرون» که از شهر لاهیجان استان گیلان در بخش خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره این نمایش به خبرنگار ایلنا گفت: داستان «شال برون» بر اساس واقعیت و مربوط به اتفاقی است که در زمان‌های خیلی قدیم که روس‌ها در گیلان بودند، افتاده بود و من آن را به شکل نمایشی درآوردم.

امینی قصه این نمایش را درباره عشق دختر ارباب و پسری روستایی خواند و گفت: دختر ارباب در محله‌ای زندگی می‌کرد که روس‌ها آنجا بودند و هم‌زمان پسری روسی و یک پسر روستایی لال که در جنگل زندگی می‌کند، عاشق او می‌شوند. در چهارشنبه آخر سال که در گیلان رسم بر این بوده که دخترها و پسرها آتش روشن کرده و بازی «بالابلندی» انجام می‌دادند، پسر روسی با چند پسر روستایی وارد بازی می‌شود، بازی آنها را بهم می‌زند و در عین اینکه عاشق دختر ارباب می‌شود او را می‌زند و اذیت می‌کند اما پسر روستایی دخالت می‌کند و همان‌جاست که دختر ارباب عاشق پسر روستایی می‌شود.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.