تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

آیا بنزین ارزان می‌شود؟ / شاید سوخت تک نرخی شود

  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۳۶

به گزارش نامه نیوز، با نزدیک شدن به جلسات تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، گمانه زنی‌ها در مورد چند و چون قانون بودجه 99 و ابلاغش به دولت بالا گرفته است. در بین مواد بودجه، بنزین بیش از پیش مورد چند و چون و پرسش است. پس از نشست سران و ابلاغ حکم افزایش […]

به گزارش نامه نیوز، با نزدیک شدن به جلسات تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، گمانه زنی‌ها در مورد چند و چون قانون بودجه 99 و ابلاغش به دولت بالا گرفته است. در بین مواد بودجه، بنزین بیش از پیش مورد چند و چون و پرسش است. پس از نشست سران و ابلاغ حکم افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن و افزایش اعتراضات، حالا نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که به نوعی از طریق بودجه 99 این وضعیت را تا حدی اصلاح کنند. از طرفی، برخی معتقدند نمایندگان حق ندارند در مورد مساله بنزین ورود کرده و این حکم را نقض کنند. اما از طرف دیگر، برخی نمایندگان تاکید دارند که اصلاح این امر و ابلاغ دستورهای جدید به دولت در این رابطه ممکن است.

آیا بنزین ارزان میشود؟پایگاه خبری نگین شمال

مجلس و احتمال اصلاح مجدد قیمت بنزین در بودجه 99

گویا برخی نمایندگان مجلس در پی اصلاح و تغییر قیمت بنزین و نوع سهمیه بندی اش در مجلس هستند. قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعدادی از نمایندگان به دنبال تغییر نرخ بنزین هستند، گفته: این تاکید ما بر این است که باید عواید حاصل از صادرات بنزین به مردم برگردد. نمایندگان طرح‌های مختلفی برای تغییر نرخ بنزین یا تک‌نرخی کردن آن دارند؛ برخی‌ها بنزین ۲۰۰۰ تومانی و برخی‌ها با نرخ ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ را مطرح می‌کنند و همگی هم تاکید بر تک نرخی شدن بنزین دارند. البته عده‌ای می‌گویند چون تعیین قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده نمی‌توان در قیمت و مقدار سهمیه تجدیدنظر کرد، پیشنهاد بنده آن است که ماهانه ۵۰ لیتر مازاد به عنوان هدیه به مردم داده شود.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح قیمت بنزین دولت اعلام کرد که تمامی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت باید به مردم برگردد. با توجه به این موضوع ما هم معتقدیم که باید درآمدهای حاصل از صادرات بنزین به مردم برگشته نه این‌که در بودجه آمده و در جاهای مختلف توزیع شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که به دنبال تغییر نرخ بنزین هستیم، گفت: اولویت ما تک‌نرخی شدن بنزین است که حتی احتمال رخ دادن این امر هم وجود دارد.

در تایید این نظر ، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود، تاکید کرده که طرح تک‌‌نرخی کردن بنزین به قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان به مجلس ارائه شده است. این نماینده مجلس در این رابطه می‌گوید: با توجه به این که بسیاری از کارشناسان دونرخی بودن بنزین را موجب فساد و رانت می‌دانند، من و تعدادی از همکاران در تاریخ چهارم آذرماه طرح دوفوریتی تک‌نرخی کردن بنزین را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردیم که این طرح در نوبت بررسی قرار گرفت.

همچنین، کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم از ارائه پیشنهادهایی برای تک‌نرخی شدن قیمت بنزین در سال آینده خبر داد و گفت: نمایندگان به دنبال کاهش نرخ بنزین هستند.

وی گفت: نمایندگان پیشنهادهای زیادی برای تغییر نرخ بنزین داده‌اند؛ پیشنهاد ما تک‌نرخی شدن بنزین است که بر اساس آن بنزین معمولی با قیمت ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان و بنزین سوپر به قیمت ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان – آن هم بدون کارت سوخت – عرضه شود.

آیا مجلس می‌تواند وارد مساله قیمت بنزین شود؟

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، در مورد امکان ورود مجلس به مساله بنزین و تک ترخی شدن قیمت آن در بودجه ۹۹ گفت: مجلس درسال ۹۸ به خاطر تایید حکم حکومتی در مورد بنزین نمی‌توانست ورود پیدا کند، اما درسال ۹۹ با چند شرط می تواند به موضوع بنزین ورود داشته باشد. اصل ۷۵ قانون اساسی می گوید ما حق نداریم یک ریال درآمد دولت را کم کنیم و یک ریال هم نمی توانیم هزینه آن را افزایش دهیم، در واقع درآمد را می توانیم افزایش دهیم و هزینه را نیز می توانیم کاهش دهیم ولی عکس آن را نمی توانیم عمل کنیم .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است: دولت مدعی است از حیث افزایش قیمت بنزین ۳۱هزار میلیارد درآمد دارد، اگر ما فرمولی در مجلس تهیه کنیم که ۳۱هزار میلیارد تومان به اضافه یک ریال بیشتر شود و درآمد دولت تامین شود آقایان دولت نمی توانند اعتراض کنند. در حال حاضر از محل افزایش قیمت بنزین ۳۱هزار میلیارد ریال درآمد کسب می شود که ما این عدد را با فرمولی که طراحی کرده ایم به دولت می دهیم .

نماینده رشت در مجلس می‌گوید: “ما در محاسبات مان گفته‌ایم اگر بنزین تک نرخی بخواهیم داشته باشیم باید بین هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان یک نرخ را ثابت کنیم و صددردصد با این قیمت، عدد ۳۱هزار میلیارد تومان دولت نیز تامین می شود، برآوردهای ما می گوید اگر قیمت بنزین را حتی ۲ هزار تومان تعیین کنیم چیزی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.”

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با بنزین تک نرخی یعنی نرخی ثابت بین هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان هم اصل ۷۵ رعایت می شود، هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می شود. قرار است این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق وصحن مجلس مطرح شود و عقلانی این است که کمیسیون با آن موافقت کند، دولت نیز دلیلی برای مخالفت ندارد، مگر اینکه بخواهد مردم را اذیت کند.

آیا بنزین ازران میشود؟پایگاه خبری نگین شمال

همچنین کاظم دلخوش(نماینده صومعه سرا) با تاکید بر این‌که قانون‌گذاری از وظایف مجلس است، گفته: سران قوا نمی‌توانند قانون‌گذاری کنند و این کار بر عهده مجلس است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به تلاش دولت برای عدم اتکا به منابع نفتی در بودجه سال آینده گفت: این که درآمدهای دولت در بودجه سال آینده بدون اتکا به فروش نفت دیده شده است، کار را سخت می‌کند؛ بودجه‌ای که به باور ما همچون سال گذشته واقعی نیست و حتی تحقق ۷۰ درصدی آن بعید است.

نظر دولت در مورد احتمال تک نرخی شدن یا کاهش قیمت بنزین

محمد باقر نوبخت(رئیس سازمان برنامه و بودجه) درخصوص درخواست نمایندگان مبنی بر کاهش قیمت بنزین در بودجه ۹۹، گفته: از آنجایی که این موضوعی تاکنون رسما به دولت اعلام نشده است، در حال حاضر درباره آن نظری نداشته و باید اجزای آن به دقت بررسی شود. مصرف روزانه بنزین به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسیده بود که با اصلاح قیمت آن ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در صورتی که طرح نمایندگان درباره کاهش قیمت بنزین، بتواند مصرف بنزین را کاهش دهد و مردم از آن راضی باشند، دولت مخالفتی با آن ندارد، زیرا منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما در حال حاضر هیچ نظری درباره آن نداریم، زیرا تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

آیا بنزین ازران میشود؟پایگاه خبری نگین شمال

آیا درآمد دولت کم می‌شود؟

اگر بنزین تک‌نرخی شود و با یک قیمت مثلاً 2000 تومان عرضه شود، درآمد دولت نسبت به شرایط فعلی که بنزین سهمیه‌ای را 1500 تومان و بنزین آزاد را 3000 تومان می‌فروشد، چندان تغییری نمی‌کند. طبق تحلیل خبر آنلاین، اگر فرض را بگذاریم که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین 2000 تومانی در کشور مصرف شود، درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین (مابه‌التفاوت بنزین هزار تومانی سابق و نرخ 2000 تومان) سالانه حدود 29 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین درآمد دولت کاسته نمی‌شود و یارانه معیشتی باید در همین سطح فعلی باقی بماند.

اکنون باید صبر کرد و دید که مجلس در آینده چه تصمیمی در مورد بودجه و قیمت بنزین خواهد گرفت و آیا با کاهیش قیمت آن یا تک نرخی شدنش موافقت خواهد کرد یا نه؟

 

منبع:خبر فوری

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.