212c31fa18","lang":0,"debug":0}
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
2

ضرورت توجه همه جانبه به ورزش همگانی

  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
ضرورت توجه همه جانبه به ورزش همگانی

به گزارش نگین شمال : به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش نشست شورای ورزش همگانی شهرستان لاهیجان که با حضور مسئولین ادارات و نهادها، رئیس و اعضاء شورای شهر، مسئول دفتر دکتر فرخی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، مهندس فرخی، ریاست اداره ورزش و جوانان، رؤسای هیئت‌های ورزشی به همراه تمامی کمیته‌های فعال هیئت […]

به گزارش نگین شمال : به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش نشست شورای ورزش همگانی شهرستان لاهیجان که با حضور مسئولین ادارات و نهادها، رئیس و اعضاء شورای شهر، مسئول دفتر دکتر فرخی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، مهندس فرخی، ریاست اداره ورزش و جوانان، رؤسای هیئت‌های ورزشی به همراه تمامی کمیته‌های فعال هیئت همگانی شهرستان حضور داشتند، دکتر سیاوش خداپرست مسئول تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان و رئیس شورای سیاست گذاری ورزش همگانی گفت: برای توسعه ورزش همگانی می‌بایست تمام مسئولین دست به دست هم دهند و در این راه عظیم سهیم باشند.
وی بیان داشت که ورزش همگانی علاوه بر اینکه می‌تواند تأثیر مستقیم بر سلامتی، شادی و نشاط اجتماعی داشته باشد، تأثیرات غیر مستقیم دیگری چون کاهش انحرافات اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی، بالا رفتن سن امید به زندگی و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت؛ پس ضرورت دارد مسئولین محترم نگاه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره نمود که یکیاز نیاز‌های اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است، پس کشوری که بخواهد توسعه و پیشرفت داشته باشد نیازمند منابع انسانی سالم، آگاه و پرهیزکار است که در سایه ورزش همگانی این امر دست یافتنی می‌شود. همچنین با توجه به اینکه از ورزش قهرمانی به عنوان موتور محرک ورزش همگانی نام برده می‌شود بر همین اساس بر عهده تمام هیئت‌های ورزشی است که با بسترسازی مناسب و تشکیل کمیته‌های همگانی در هیئت‌های خود بتوانند گام مؤثری در فرآیند توسعه ورزش همگانی در جامعه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی می‌بایست ورزش به عنوان یک کالای اصلی در سبد کالای خانوار قرار گیرد و این امر با شعار و نمایش عملیاتی نخواهد شد. هر چند فدراسیون ورزش همگانی با راه‌اندازی طرح لیگ تندرستی و ارسال فیلم‌های ورزشی و به طبع آن رتبه‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها، هیئت‌های همگانی را به تکاپو واداشته ولی به نظر من برای اجرای مرحله دوم این چنین طرح‌هایی می‌بایست بررسی و آسیب شناسی شود که طرح اجرا شده تا چه اندازه توانسته است مفید بوده و سازمان را به اهداف اصلی خود رسانده است. هدف از این برنامه چه بود؟ آیا غیر این است که می‌بایست مردم را وادار به تحرک و فعالیت بدنی نماید تا به همان میزان آمار مراجعین به بیمارستان‌ها را کم نماید؟ آمار سکته‌های قلبی، اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه زنان و مردان، فشار خون، تا چه اندازه توانسته شادی و نشاط معنوی و اجتماعی را در جامعه به وجود بیاورد؟ اگر در جواب سوالات فوق جواب مثبت بود مرحله دوم را اجرا می‌کردند و در غیر اینصورت اقدامات اصلاحی یا تبیین برنامه کاربردی دیگری را در دستور کار قرار می‌دادند.
دکتر خداپرست تاکید نمود امروز می‌بایست از مدیریت ورزش به صورت سنتی گذر نموده و به سمت مدیریت علمی گام برداریم و دیگر نمی‌توان بدون داشتن برنامه‌های عملیاتی و استراتژیک و تنها بصورت روزمرگی و عادت زده ورزش را مدیریت نمود که اثرات این نوع مدیریت در نتایج المپیک توکیو به راحتی قابل مشاهده است. پس ضرورت دارد نگاه مسئولین به ورزش نیز نگاهی علمی و برنامه محور باشد تا بتوان به وسیله آن کارکردهای وجودی ورزش را در تمام حوزه‌های ورزش حرفه‌ای، قهرمانی، همگانی، تربیتی، گردشگری ورزشی و اقتصاد ورزشی در سطح جامعه مشاهده نمود کمااینکه می‌توانیم شاهد این تغییرات در سطح وزارت ورزش و جوانان با روی کار آمدن جناب آقای دکتر سجادی به عنوان یک چهره علمی و ورزشی باشیم.
وی همچنین به جایگاه شهرداری‌ها اشاره نمود و گفت یکی از مهمترین و زعم بنده اصلی‌ترین اولویت‌های کاری در شهرداری و شورای اسلامی شهر توجه به ورزش همگانی و ترویج ورزش شهروندی می‌باشد و شهرداری‌ها می‌بایست ابتدا نظرات، دیدگاه‌ها و مشکلات شهروندان را بصورت محله‌محور و میدانی مطالعه، بررسی و آسیب شناسی نمایند، سپس بر اساس این دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی شده اقدام به طراحی و تاسیس اماکن ورزشی و پارک‌های تندرستی و… نمایند. و بدینوسیله بستر لازم را جهت استفاده تمام مردم از این ظرفیت‌ها برای پرکردن اوقات فراغت، بدست آوردن سلامتی و نشاط اجتماعی و پرهیز از بزه‌کاری‌ها فراهم نمایند.
وی در پایان از مسئولین ورزشی خواست تا با توجه به جایگاه والای نمایندگان مجلس برنامه‌های عملیاتی و کاربردی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد را به استان انتقال داده تا بتوانیم از ظرفیت‌های این عزیزان نیز در جهت تحقق اهداف سازمانی استفاده بهینه نماییم.

خبرنگار:حمیدرضا اسدی

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=5003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.