018e8aed64","lang":0,"debug":0}
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
3

عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران مطرح کرد

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران مطرح کرد

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال : دکتر محمد امامی کورنده عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «نقد دولت» در رابطه با نقش جوانگرایی اعضای شورای شهرها در اداره شهرها بیان کرد: ابتدا باید نگاهی به گذشته و تاریخچه ی تاسیس شوراهای اسلامی، علت […]

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال : دکتر محمد امامی کورنده عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «نقد دولت» در رابطه با نقش جوانگرایی اعضای شورای شهرها در اداره شهرها بیان کرد: ابتدا باید نگاهی به گذشته و تاریخچه ی تاسیس شوراهای اسلامی، علت و عوامل پیدایش این شوراها و چرایی اینکه در کشور چرا این نیاز احساس شد داشته باشیم…

وی در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که این شوراها در شهرهای مختلف کشور فعالیت دارند که البته مدت مذکور در برخی از مناطق بیشتر و در برخی دیگر کمتر است که اهداف و برنامه های آنها بر طبق قانون اصلی شوراها تعریف شده بود اما متاسفانه در دو دهه ی گذشته از ریل اصلی اهداف خود خارج شده است.

این کارشناس مسائل فرهنگ و رسانه با اشاره به اینکه در روند توسعه جوامع مختلف به طور عادی شاهد هستیم یکسری بی نظمی ها، مسائل و مشکلات مدنی و فرهنگی در شهرها به وجود می آید، تصریح کرد: مسئولیت حل آنها غالبا بر عهده افرادی است که در حوزه مذکور و فضای فرهنگی و اجتماعی شهر فعالیت دارند. همچنین تبادلات اطلاعات با مردم و رفع مشکلات آنها به صورت گسترده و ترجیحاً در فضای شوراهای شهر صورت می گیرد که به نوعی می ‌توان گفت فضایی جدا از سیاست ورزی و اهداف سیاسی می تواند در کار باشد. چراکه اصولا اداره شهرها در حوزه شورها بر پایه حضور مردمی و توجه به مباحث فرهنگی اجتماعی و علاوه بر این با رویکرد توجه به کارکردهای اجتماعی در سطح شهرها پیش بینی شده است.

امامی کورنده در ادامه اظهار کرد: پایه و اساس، به ‌عبارتی ریشه تشکیل شوراها در حقیقت به فرهنگ و سیستم اروپایی باز می گردد، زیرا که با مروری بر تاریخ اداره شهرها در کشورهای توسعه یافته متوجه می شویم، استفاده از افرادی در نقش اعضای شورای شهر ها یا به عبارتی گرداننده شهرهای مختلف در این قبیل کشورها رواج داشته که با تدابیر اندیشیده شده و با توجه به قوانین این ایده برای بهبود عملکرد شهرها بومی سازی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: البته در این مقوله توجه به مباحث مربوط به الزامات و قوانین کشور مدنظر قرار گرفته، ضمن اینکه تعاریف در این حوزه بر پایه ارزش ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی است. هرچند در مواردی شاهد هستیم که در برخی دوره ها متاسفانه بسیاری از ارزش های فرهنگی و اصول قانونی که حدود وظایف این شوراها را در بر می گیرد، از سوی برخی از افراد مورد بی توجهی قرار گرفته شده است، همچنین مباحث اصولی جامعه مدنی و اینکه نمایندگان مردم در شوراهای شهر باید از دل مردم باشند به دلایل متعدد چندان مدنظر نبوده، آنچه که آسیب‌ ها و معضلاتی را با خود به همراه داشته است، روندی بوده که در قالب رانت خواری و تبانی و فساد گسترده در تمامی شهرهای کشور شاهد آن بوده ایم.

این متخصص مدیریتِ حوزه شهری و شوراها در ادامه با بیان اینکه به این ترتیب برخی رفتارهای خودخواهانه و سهم خواهی های غیر قانونی، همچنین رانت فرهنگی و اجتماعی در سیستم مدیریت شهری در شوراهای شهرها ایجاد شده که آسیب جدی به اعتماد شهروندان به این افراد و تشکیلات مدیریت شهری وارد ساخته است، تصریح کرد: در حقیقت عنوان “اسلامی بودن” و “شورایی بودن” در سیستم فعالیت و عملکرد شورای اسلامی شهرها دچار آسیب جدی و به مرور کمرنگ تر و در حال حاضر به طور کل حذف گردیده است.

عضو هیئت امنا و دبیر شورایاری منطقه شش تهران افزود: براین اساس در دوره پیش روی انتخابات شوراهای اسلامی شهرها باید به این آسیب ها حساس تر از گذشته نگاه کنیم تا در آینده دوباره شاهد بروز آنها نباشیم و براین اساس باید تاکید داشت که توجه به این قبیل معضلات و رفع آن باید یکی از اهداف مهم در انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهرها در این دوره باشد.

مدیر روابط عمومی انجمن تخصصی مدیریت استراتژیک ایران در پاسخ به اینکه جوان گرایی و نخبه گرایی در اداره شهرها و در ترکیب اعضای شوراهای شهرها چه جایگاهی باید داشته باشد؟ نیز بیان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در این زمینه این است که متاسفانه افرادی که در سطح محلات حتی در گلوگاه های فساد و رانت مراودات بیشتری داشته اند، بیشترشان راهی شوراها شدند.
به عبارتی یکسری بده بستان های منفعت طلبانه توامان در سیستم شوراها موجب شد تا برخی شوراها عملکرد خیلی ضعیف و غیر قابل دفاعی را داشته باشند.

این استاد دانشگاه در حوزه مدیریت راهبردی گفت؛ در حال حاضر جوان‌گرایی، نخبه گرایی و حضور افراد متخصص و متعهد همچنان در سطح کرسی‌های شوراهای شهر در سراسر کشور شاید به ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌ رسد و ۸۰ درصد مابقی همچنان در دست افراد ذی‌ نفوذ و صاحبان رانت و فساد کلان است.

کارشناس مسائل فرهنگ و رسانه ادامه داد: بر این اساس حضور جوانان و نخبگان متخصص، متعهد و انقلابی در این انتخابات می تواند بسیار موثر باشد. این موضوع به طور قطع باید در تایید صلاحیت ها و بررسی سوابق ثبت نام کنندگان مدنظر قرار گیرد. مهمتر از آن بررسی و ارزیابی برنامه‌ های این نامزدها بوده که به طور قطع بسیار مهم و با اهمیت است.

دکتر امامی کورنده ادامه داد: متاسفانه به این موارد مهم و راهبردی در روند صلاحیت و ارزیابی نامزدهای انتخابات گذشته چندان پرداخته نشده که خود موجب بروز بسیاری از آسیب ها در حیطه شغلی و حرفه ای شوراها شده است.

با نگاهی گذرا به تعدد و تکرر پرونده های فساد در شوراها و شهرداری‌های سطح کشور شاهد هستیم بسیاری از افرادی که در شوراهای شهرها انتخاب شده اند اشخاصی بوده اند که متاسفانه دارای ظرفیت‌ های بسیار پایین و سواد حداقلی در سیستم و حوزه ی مدیریت شهری بوده اند.

وی اظهار کرد: بر این اساس زمانی که اینگونه افراد غیر مطلع و غیر متخصص سکان هدایت امور شهری را به دست گرفته اند یقین بدانید که بلافاصله از شروع به کار خود در راستای پیشرفت منافع شخصی خود و خانواده نزدیکانشان گام برداشتند و همچنان نیز شاهد چنین مواردی هستیم که در نهایت این اتفاق می ‌تواند باعث جلوگیری از توسعه پایدار شهرها در سطح کلان بشود. همچنین باید به خاطر داشت که جوان گرایی و نخبه گرایی می توانداز جمله عوامل بسیار تاثیر گذار در اداره بهتر شوراها و از آن مهمتر عامل اصلی در قطع ریشه فساد و رانت های گسترده در این حوزه از مدیریت شهری باشد.

عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران درباره مهمترین محورها برای اداره شورای شهر توسط اعضای اصلح آن نیز به این موضوع اشاره کرد که امروزه شهرها با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه هستند به طور مثال می توان به مسائل کنونی در حوزه ترافیک، عمران و شهرسازی، مباحث فرهنگی و اجتماعی، حوزه های مدنی همچنین مسائل مربوط به حقوق شهروندی اشاره کرد که گاهی اوقات شاهد بروز مشکل در ان هستیم که با این وجود در بسیاری از موارد این قببیل معضلات نادیده گرفته می شود.

این فعال اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: با این وجود همچنان شاهد هستیم که این موضوعات حتی در موارد موجود در فهرست ارزیابی کاندیداها، نگاه و نگرش افراد در حوزه مدیریت شهری شوراها نه تنها دیده نشده است، بلکه حتی توجه اندکی نیز به آن نمی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از افراد با اعمال نفوذ و حتی در مواردی با خرید رای در این مسیر گام گذاشته اند بدون اینکه برنامه و محورهای حرفه ای در این حیطه و قابلیت های آنها مدنظر قرار گرفته باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگ و رسانه با تاکید براینکه مسئولیت افرادی که عضو شورای شهر می شوند، در حیطه شغلی شان بسیار با اهمیت است، ادامه داد: همچنان که همه شهروندان در قبال شهری که در آن زندگی می کنند، مسئول هستند. به طور مثال همانگونه که ما به نظافت و نظم تشکیلاتی درون خانه های خود اهمیت می دهیم، به همان میزان باید به فضای خارج از خانه خود نیز توجه داشته باشیم. مواردی مانند مهندسی فضای سبز شهری، اتوبان ها، خیابان ها و غیره که در قالب مفاهیم توسعه پایدار شهری آنها را مدنظر داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه به هر حال ممکن است افرادی که قصد دارند در این حوزه حضور داشته باشند با پیام ها و شعارهای کاملاً متضاد، عوام فریبانه و پوپولیستی بخواهند توجه شهروندان و آرای آنها را به خود جلب کرده و به شوراهای شهرها راه یابند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این تفکر و عملکرد بسیار ضعیف و کم ارزش، نگاه ژرف نگری و آینده نگر در توسعه ی پایدار شهرها را از بین خواهد برد. نکته مهم اینکه توجه داشته باشید فردی که به مجموعه مدیریت شهری به عنوان عضو شورای شهر وارد می شود باید به شهر و شهروندانش به عنوان اعضای خانواده خود نگاه کند و فضایی مشترک با مردم را مورد توجه قرار دهد.

دکتر امامی کورنده تصریح کرد: واقعیت این است وقتی فرد یا افرادی شخص خاصی را بدون برخورداری از معیارها و شاخص های مهم و مورد نیاز برای راهیابی به شوراها حمایت می کنند حال در قالب مالی یا هرگونه امکانات دیگر که موجب انتخاب آن شخص شود، بدون قطع بعد از ورود شخص به این مجموعه فقط مطالبات شخصی خود را از آنها خواهند داشت و در نهایت می بینیم سفره ای پهن شده است و تعداد مشخصی و محدودی از افراد دور آن نشسته اند تا از منافع آن بهره مند شوند و در تقسیم سهم ها شریک باشند و متاسفانه مردم عادی در صف گوشت و مرغ و برنج و روغن و نان و آب هستند و خواهند بود و نتیجه ی تلخ آن اعطای مجوزها و رانت هایی به این افراد از سوی اعضایی می شود که با پشتیبانی شان به شوراها راه یافته اند.

عضو کارگروه تخصصی عمران و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه گفت: بر این اساس ما شاهد خواهیم بود منابعی که انتظار می رود برای توسعه و رفاه شهر، ارتقاء فرهنگ و ایجاد امکانات بهتر همچنین رفاه بیشتر شهروندان هزینه شود، متاسفانه جاهای دیگری خرج می شود و پیامد آن هم این خواهد شد که بسیاری از این افراد به دلایلی مانند فساد و تخلفات حوزه‌ های شهری و مربوط با آن در راستای رسیدن به منافع شخصی خود تلاش می‌ کنند و امور مربوط به شهروندان را مد نظر قرار نمی دهند.
آنچه که موجب شده است تا درصد بالایی از این افراد اکنون در بازه زمانی حدود یک ماه مانده به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در سراسر کشور به دلیل تخلفات گسترده به طور جدی مورد بازخواست و بازداشت قرار گیرند که یا پرونده آنها در حال رسیدگی در محاکم قضایی است، یا اینکه مستندات تخلفاتشان روی میز قضات برای رسیدگی قرار دارد و این امر فاجعه ‌ای در فضای شورای شهرها به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه کلان مدیریت شهری است….به

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=4431

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.