تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
0

پرداخت ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران/ مشکلی در فروش چای تولید داخل وجود ندارد

  • ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
پرداخت ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران/ مشکلی در فروش چای تولید داخل وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری شمال خبر حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تاکنون حدود ۳۰۵ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت و ۱۰ درصد مابقی بعد از تخصیص سهم کارخانه‌ها و دولت به حساب چای‌کاران واریز خواهد […]

به گزارش پایگاه خبری شمال خبر حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تاکنون حدود ۳۰۵ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت و ۱۰ درصد مابقی بعد از تخصیص سهم کارخانه‌ها و دولت به حساب چای‌کاران واریز خواهد شد.

او افزود: امسال ۱۲۶ هزار و ۷۵۳ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از چای‌کاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه روند پرداخت مطالبات چای‌کاران با سال گذشته قابل مقایسه نیست، بیان کرد: امسال علاوه بر تسریع در پرداخت مطالبات، رقمی بالای ۶۰ میلیارد تومان بیش از بهای برگ سبز توسط کارخانه‌ها به چای‌کاران پرداخت شد که این امر مربوط به طرح‌ها و برنامه‌های سازمان چای بوده است.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات پرداخت تسهیلات به چای‌کاران


جهانساز درباره آخرین وضعیت فروش چای داخل، گفت: باتوجه به بهبود کیفیت چای، استقبال مردم نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده که همین امر موجب شده دیگر همانند سال‌های گذشته مشکلی از حیث فروش چای در کشور نداشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حذف تعرفه چای وارداتی تاحدودی بازار چای داخل را تحت تأثیر قرار داده است، بیان کرد: طی ماه‌های اخیر با حذف تعرفه چای تاحدودی بحث فروش تجاری کارخانه‌ها کاهش پیدا کرده است که امیدواریم تدبیری برای این موضوع در سال رونق تولید اندیشیده شود تا قدرت رقابت چای داخل با خارج همچنان حفظ شود به طوری که در سال مزین به حمایت از تولید داخل، شرایط به گونه‌ای نباشد که نگاه‌ها بیشتر به سمت واردات باشد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود درباره آخرین وضعیت تسهیلات پرداختی به چای‌کاران، بیان کرد: سازمان چای تسهیلات برای انواع هرس کف‌بر، کمربر و احیاء باغات پیش‌بینی کرده است به طوری که این تسهیلات ارزان قیمت علاوه بر سرمایه در گردش که از طریق صندوق چای در اختیار چای‌کاران قرار می‌گیرد، ۲ بانک دیگر هم تسهیلات ارزان قیمت به چای‌کاران و کارخانه‌های چای‌سازی به منظور هزینه‌های سرمایه‌ای همچون خرید ماشین آلات، عملیات کف‌بر و کمربر و بهسازی و نوسازی کارخانه‌ها با بهره ۴ درصد برای چای‌کاران و ۷ درصد برای کارخانه‌ها پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: تاکنون حدود ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات به منظور سرمایه در گردش با بازپرداخت ۱ ساله از طریق صندوق چای در اختیار چای‌کاران قرار گرفته است.

به گفته جهانساز در سال ۹۸ در مجموع ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق و بانک‌ها به ۷ هزار و ۳۳۶ نفر چای‌کار استان‌های گیلان و مازندران برای عملیات به‌زراعی باغات پرداخت می‌شود که تاکنون در ۴ هزار هکتار نسبت به عملیات به‌زراعی، مدیریت باغات و مکانیزه کردن صورت گرفته است.

صادرات ۴ هزار تن چای از ابتدای سال / افزایش کیفیت مانع رشد صادرات شد

این مقام مسئول درباه آخرین وضعیت واردات چای، افزود: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک ۷ هزار تن چای وارد کشور شده ضمن آنکه صادرات به سبب وجود برخی مشکلات و توزیع بیشتر در بازار داخل ناشی از افزایش کیفیت به بازار‌های هدف کاهش پیدا کرده به طوری که از ابتدای سال رقمی حدود ۴ هزار تن چای داخلی به بازار‌های هدف صادر شده است.

او مجموع واردات چای در سال‌های گذشته را ۵۷ تا ۵۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: باتوجه به مصرف چای و تولید داخل و همچنین میزان واردات پیش‌بینی می‌شود که مابقی این میزان تا پایان سال وارد کشور شود و مشکلی در این خصوص نداریم.

رئیس سازمان چای کشور در پایان درباره آخرین وضعیت نرخ پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جدید، تصریح کرد: پیشنهاداتی در خصوص نرخ خرید تضمینی چای داده شده و تا جمع‌بندی نهایی نمی‌توان رقمی را اعلام کرد، اما به طور کلی پیشنهاد ما این است که افزایش نرخ از میزان تورم کمتر نباشد تا تولیدکننده در شرایط فعلی اقتصاد رقبت به ادامه تولید داشته باشد هرچند مدیریت واردات و اتخاذ تدابیری برای تعرفه واردات چای به منظور رقابت میان تولیدکنندگان چای داخل و خارج از نرخ خرید مهم‌تر است.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.