تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چرا چربی خون شما بالاست؟

  • ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

به گزارش نگین شمال کلسترول بالا می‌تواند به ارث برسد، اما غالباً نتیجه انتخاب شیوه زندگی ناسالم است که باعث می‌شود قابل پیشگیری و درمان شود. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و گاهی اوقات دارو می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. سطح کلسترول طبیعی ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است. […]

به گزارش نگین شمال کلسترول بالا می‌تواند به ارث برسد، اما غالباً نتیجه انتخاب شیوه زندگی ناسالم است که باعث می‌شود قابل پیشگیری و درمان شود. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و گاهی اوقات دارو می‌تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. سطح کلسترول طبیعی ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر است.

کلسترول یک ماده مومی است که در خون شما وجود دارد. بدن شما برای ساخت سلول‌های سالم به کلسترول نیاز دارد، اما کلسترول زیاد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
با داشتن کلسترول بالا، می‌توانید رسوبات چربی را در رگ‌های خونی خود ایجاد کنید. سرانجام، این رسوبات رشد می‌کنند و باعث می‌شود خون کافی در رگ‌های شما جریان نیابد. بعضی اوقات، این رسوبات می‌توانند به طور ناگهانی شکسته شوند و لخته‌ای تشکیل دهند که باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

علائم چربی خون بالا:

سطح کلسترول شما به طور مستقیم بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر می‌گذارد و در صورت غفلت می‌تواند خطرناک باشد. در اینجا تعدادی از علایم چربی خون بالا آورده شده است:

۱. سرگیجه

اگر کسی هستید که اغلب با احساس سرگیجه مواجه هستید، می‌تواند نشانه این باشد که ممکن است کلسترول بالایی داشته باشید. سرگیجه به خودی خود برای بیان این بیماری کافی نیست، اما مطمئناً می‌تواند یکی از علائمی باشد که به تشخیص کلسترول بالا کمک می‌کند. سرگیجه تقریباً همیشه نشانگر این است که بدن شما با فعالیت فعلی یا سبک زندگی مطابقت ندارد، یا اینکه برخی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه سلامت وجود دارد.

۲. فشار خون بالا

یکی از علائم کلسترول بالا، فشار خون بالا است. روش‌های زیادی برای بررسی فشار خون وجود دارد. می‌توانید فشار خون خود را با دستگاه‌های فشارسنج چک کنید. گفته اند اگر سابقه فشار خون بالا دارید، ممکن است کلسترول بالایی داشته باشید، زیرا این دو اغلب با هم ارتباط دارند.

۳. حمله قلبی و مشکلات قلبی

یکی از علائم کلسترول بالا این است که شما دچار مشکلات قلبی هستید. به عبارت دیگر، اگر دچار سکته قلبی یا انسداد شرایین یا هر مشکل مربوط به این مورد هست، تقریباً می‌تواند نشانه‌ای از کلسترول بالا باشد. مشکلات شریان‌های شما می‌توانند خود را از طریق مشکلات قلبی نشان دهند، به این دلیل که قلب شما برای پمپ کردن خون در صورت انسداد کلسترول، باید دو برابر کار کند.

چرا چربی خون شما بالاست؟

۴. دیابت

یکی دیگر از شرایطی که می‌تواند مشکلات کلسترول را نشان دهد، ابتلا به دیابت است. این وضعیت که نشان دهنده مشکلی در انسولین و پردازش صحیح گلوکز است، غالباً با سایر شرایط همراه است. کلسترول بالا یکی از شرایطی است که اغلب با دیابت همراه است. از آنجا که این دو شرط غالباً دست به دست هم می‌دهند، مطمئناً اگر یکی یا دیگری را داشته باشید، ارزش بررسی دارد.

در هر نقطه از زندگی شما وقتی به دیابت مبتلا می‌شوید، باید سطح کلسترول خود را نیز بررسی کنید.

۵. چاقی

یکی دیگر از علائم احتمالی کلسترول بالا داشتن وزنی به مراتب بالاتر از آنچه سالم است و یا حتی شرایطی که باعث بروز این بیماری می‌شود. ارزش این را دارد که میزان کلسترول خود را نیز بررسی کنید، زیرا این یکی از مواردی است که اغلب علائم کلسترول بالا است. با توجه به خطرات احتمالی مرتبط با کلسترول بالا، اگر چاقی دارید، توصیه می‌شود به طور مرتب خود را از نظر علائم کلسترول بالا بررسی کنید، زیرا این دو حالت اغلب با هم همراه هستند. این امکان وجود دارد که با رفع کلسترول بتوانید به رفع چاقی نیز کمک کنید.

۶. خستگی یا سوزش سر دل

مشکلاتی مانند خستگی، سوزش سردل، سوء هاضمه یا خستگی بیش از حد نیز علائم و نشانه کلسترول بالا است. این‌ها همچنین برخی از علائم اولیه بالقوه بروز سکته قلبی یا حمله قلبی است که یکی از مواردی است که کلسترول بالا به آن اشاره دارد. اگر علائمی مانند این‌ها دریافت کنید، مطمئناً ممکن است کلسترول بالایی داشته باشید.
به دلیل ماهیت جدی این شرایط، باید میزان کلسترول خود را بررسی کنید. خستگی نیز یکی از مواردی است که اگر درمان نشود، مشکلات جدی برای شما ایجاد می‌کند.

۷. مشکلات تنفسی و سایر موارد

سایر مواردی که می‌تواند از کلسترول بالا ایجاد شود شامل سکته مغزی، تصلب شریان، درد قفسه سینه در سمت چپ، لکنت زبان، درد پایین پا و سایر شرایط همراه است. این‌ها همه نشانه‌هایی است که شما ممکن است دچار کلسترول بالا باشید.
کلسترول بالا موضوعی است که باید به آن توجه کنید، زیرا می‌تواند منجر به شرایط جدی مانند حمله قلبی و سکته مغزی شود. اگر متوجه شدید کلسترول بالایی دارید، مضطرب نباشید. این یک مشکل ساده برای رفع است. شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، سطح کلسترول بالا را کاهش دهید. گزینه‌های غذایی سالم تری را انتخاب کنید و ورزش منظم ساده‌ترین راه برای کاهش و حفظ سطح کلسترول سالم است. دارو ممکن است برای همه لازم نباشد.

چرا چربی خون شما بالاست؟

دلایل پیدایش چربی بالای خون:

ورزش نکردن: ورزش نکردن به میزان کافی موجب افزایش LDL میشود. همچنین تحقیقات نشان داده ورزش سطح HDL که برای بدن خوب است را تقویت میکند.

سیگار کشیدن: سیگار سطح کلسترول بد خون را افزایش میدهد و سبب تجمع پلاکت در سرخ رگ‌ها میشود.

ژنتیک: در صورتی که کلسترول بالا در بین اعضای خانواده و بستگان رایج است شما هم مستعد ابتلا به این مشکل خواهید بود.

داروها: بعضی از دارو‌های خاص مثل انواع دیورتیک‌ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

درمان چربی بالای خون:

اولین راه‌های کاهش سطح چربی‌های شما این است که:

۱) چربی کمتری بخورید

۲) به طور مرتب ورزش کنید

۳) در صورت وزن بیش از حد، وزن خود را کم کنید

۴) اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید

اگر این مراحل سطح چربی خون شما را به اندازه کافی پایین نبرد، ممکن است پزشک برای کاهش چربی خون برای شما دارو تجویز کند

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2549

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.