تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

پدر انتقال خون گیلان را بشناسید

  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
پدر انتقال خون گیلان را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال : سید نور‌الدین مستشاری در محله ساغری سازان رشت متولد شد. وی از خاندان مستشاری است که سر دودمانش حاج سید مرتضی مستشارالممالک نام داشته که در دوره قاجار صاحب عنوان بود. سید مرتضی در کودکی پدرش سید معصوم را از دست می‌دهد و چون مادرش به عقد میرزا […]

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال : سید نور‌الدین مستشاری در محله ساغری سازان رشت متولد شد. وی از خاندان مستشاری است که سر دودمانش حاج سید مرتضی مستشارالممالک نام داشته که در دوره قاجار صاحب عنوان بود.

سید مرتضی در کودکی پدرش سید معصوم را از دست می‌دهد و چون مادرش به عقد میرزا کاظم خان فیلسوف الدوله پزشک دربار ناصری در می‌آید. ناچار تحت کفالت دایی خود ملک التجار در می‌آید. سید مرتضی بعدها با دختر حاجی معین التجار ازدواج می‌کند که صاحب دو پسر به نام سید باقر و سید حسین و یک دختر به نام سید زهرا می‌شود که سید زهرا همسر حاج محمدرضا آصف التجاراصفهانی (پدر بزرگ دکتر فضل لله آصف) می‌شود. پدرش حاج سید علی فرزند سید محمد باقر، مدیرکل فرهنگ گیلان و مادرش خانه‌دار و از خانواده‌ بالازاده‌ها بود. خانواده وی دارای سه پسر و یک دختر بود. برادر بزرگ خانواده سید ضیاء ‌الدین، پزشک و برادر دیگر، سید مرتضی استاد شیمی دانشگاه گیلان شدند.

سید نورالدین تحصیلات ابتدایی را در دبستان فارابی رشت و دوره متوسطه را در دبیرستان شاپور (شهید بهشتی فعلی) به پایان برد و در سال ۴۵ از دانشکده پزشکی تهران در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شد.

وی بلافاصله به سربازی اعزام و دو سال به عنوان سرباز سپاه بهداشت در مناطق محروم استان فارس طبابت کرد. در سال ۴۷ به رشت برگشت و در جمعیت شیرخورشید سرخ به عنوان ریاست بانک خون، مشغول به کار شد و اولین بانک خون استان گیلان را راه‌اندازی و تاسیس کرد. همچنین در مطب شخصی خود، در چهارراه میکاییل رشت به مداوای بیماران پرداخت.

مستشاری علاوه بر طبابت، به نوشتن مقالات علمی و پزشکی نیز پرداخت و برخی از مقالات او در مجلات خارج از کشور و داخل کشور به چاپ ‌رسید.

وی و خانواده‌اش از افراد نیکوکار رشت بودند. مستشاری که به جبهه هم رفته بود، با بیماران بسیار مدارا می‌کرد و از کسانی که وضع مالی خوبی نداشتند، پول ویزیت دریافت نمی‌کرد.

این پزشک نیکوکار رشتی، بارها به آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت کمک کرد. وی همچنین چند باب مغازه متعلق به خانواده را وقف مسجد بادی‌الله کرده و یک مدرسه وراثتی متعلق به خانواده را جهت ایجاد مرکز آموزش قرآن، وقف و در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

آخرین کار خیر این پزشک، ایجاد یک ساختمان انتقال خون برای اهدا کنندگان خون بود که با کمک‌های نقدی وی ساخته شد.

مستشاری شخصیتی مردمی و متواضع داشت. به کوچک و بزرگ احترام می‌گذاشت. اهل تکبر و غرور نبود. بی‌بضاعت‌ها را رایگان درمان می‌کرد و عاشق خدمت بود. عاقبت در دهم آبان سال ۹۷ در سن ۷۸ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان ‌آفرین تسلیم کرد.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=2497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.