تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
6

مدیر حوزه علمیه لاهیجان: باید برای علمی شدن حوزه علمیه تلاش کنیم/ ارتباط حوزه و مردم با یکدیگر باید شکل گیرد/ در ایام کرونا طلاب ما در کنار کادر بیمارستان بودند

  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۳۶
مدیر حوزه علمیه لاهیجان: باید برای علمی شدن حوزه علمیه تلاش کنیم/ ارتباط حوزه و مردم با یکدیگر باید شکل گیرد/ در ایام کرونا طلاب ما در کنار کادر بیمارستان بودند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگین شمال ، حجت الاسلام صادق نژاد مدیر حوزه علمیه لاهیجان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به بیان آخرین وضعیت حوزه لاهیجان و برخی مسائل آن پرداخت و گفت: لاهیجان یکی از قدیمی ترین حوزه های علمیه شرق گیلان را دارا است. لاهیجان ۵ حوزه علمیه داشت […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگین شمال ، حجت الاسلام صادق نژاد مدیر حوزه علمیه لاهیجان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به بیان آخرین وضعیت حوزه لاهیجان و برخی مسائل آن پرداخت و گفت: لاهیجان یکی از قدیمی ترین حوزه های علمیه شرق گیلان را دارا است. لاهیجان ۵ حوزه علمیه داشت که از این ۵ حوزه علمیه در حال حاضر دو حوزه جامع و شعربافان فعال هستند. حوزه های علمیه در لاهیجان بسیار با سابقه هستند، فرهنگ جامعه تحت الشعاع حضور این علما بود، مذهب ریشه دار در این منطقه است و حالا به مرور زمان بخاطر سیاست هایی که اجرا شد در طول تاریخ یک مقدار کم رنگ تر شد.

ایشان در ادامه به معرفی شخصیت بزرگی مثل مرحوم آقای مهدوی پرداخت و گفت: ما در حوزه های علمیه شخصیتی مثل مرحوم آقای مهدوی کمتر داریم. ایشان متولی مدرسه جامع لاهیجان و کل حوزه های علمیه لاهیجان بودند که نذاشتند مدرسه علمیه جامع و شعربافان مثل مدارس دیگر از بین رود که اینها را با کمک خیرین ساخت و احیا کرد. شخص محبوبی بین مراجع بودند و اگر نامه های مراجع را به آقای مهدوی ببینید، لذت می برید که یک فرد لاهیجانی اینقدر بین مراجع عزیز و محترم بود. از بیست نفر از مراجع اجازه اجتهاد داشتند که اجازه نامه اجتهادشان را الان داریم.

صادق نژاد در ادامه به معرفی حوزه علمیه لاهیجان پرداخت و گفت: حوزه علمیه خیلی کار های بزرگی می تواند انجام دهد، در لاهیجان به تناسب شهری، حوزه علمیه اش وسعت پیدا نکرد. حوزه اش کمی در غربت واقع شده ولی امید این است که با مردم فرهیخته لاهیجان با مسئولینی که الان لاهیجان کار می کنند این مسیر رو به رشد باشد و اوضاع مدرسه بهتر شود.

تعداد طلبه های که امسال در این مدرسه درس می خواندند ۵۵ نفر بود که در شش پایه اول تا ششم اینجا تحصیل می کنند. اگر بتوانیم در سال های آینده از اساتید خوب استفاده کنیم و فضا را آماده کنیم، میتوانیم پایه های بالاتر تا سطح کامل را اینجا داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه لاهیجان با تاکید بر نرم افزاری شدن حوزه گفت: اعتقاد من این بود که امروز طلبه های جوان باید با نرم افزار های کامپیوتری آشنا شوند، امروز نرم افزار های علوم اسلامی به همت موسسه نور در قم آنقدر وسعت پیدا کرده که چهارصد هزار کتاب را در یک نرم افزار می توانید داشته باشید. من روزی که آمدم، گفتم اینجا را باید نرم افزاری کنیم و به ازای هر پایه یک سیستم خریدم که مدرسه به سمت علوم نرم افزاری خواهد رفت. وقتی نرم افزاری بشه دیگه پژوهش محدود به یک کتاب و یک نویسنده نیست، شما با یک سرچ کوتاه بسیاری از مطالب علمی را جلوی خود خواهید دید.

ایشان همچنین به پذیرش مدرسه علمیه لاهیجان اشاره ای کرد و گفت: ما اینجا در دو سطح میتوانیم پذیرش داشته باشیم، هم از سیکل و پایه نهم و هم دیپلم را میتوانیم جذب کنیم و محدودیتی برای پذیرش نداریم. ظرفیت ما بطوری است که میتوانیم خیلی بیشتر از این چیزی که هست جذب کنیم.

صادق نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر فعالیت های علمی و فرهنگی حوزه لاهیجان، گفتند: دغدغه علمی در مدرسه باید بالا برود و ما برای اینکه کار فرهنگی بزرگ ریشه دار انجام بدیم باید نیروی فرهنگی داشته باشیم. در ابتدا نیروی فرهنگی ما کامل نبود، ما برای اینکه کادر فرهنگی را کامل کنیم باید کمی ریشه ای تر عمل می کردیم، ما یک سری کلاس های جانبی مانند مهارت های تبلیغی برای طلبه های خودمان گذاشتیم که یاد بگیرند در جامعه چطور ارتباط بگیرند ولی متاسفانه بیماری کرونا یک مقدار کار های ما را تحت الشعاع قرار داد و کلاس های ما را تعطیل کرد. ما در تابستان شروع کردیم با کمک و همکاری اداره آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات، اوقاف و زیر نظر امام جمعه یک سری کارها را انجام دهیم و دانش آموزان را وارد عرصه کنیم. برنامه ای تحت عنوان رویش جوانان مهدوی را ترتیب دادیم که ما کار هایی انجام دهیم که جوانان الان بیشتر با دین آشنا شوند و حوزه را بهتر بشناسند و حتی در بعضی جریانات فرهنگی نیز دخالت داشته باشند و ما بتوانیم با اینها کار بکنیم.

ایشان به فعالیت های جهادی حوزه لاهیجان در ایام کرونا هم اشاره کردند و گفتند: در جریان کرونا که شروع شد، خیلی از طلبه های ما به محوریت معاونت مدرسه و زیر نظر امام جمعه جمع شدند بیمارستان را به یک پایگاهی تبدیل کردند که ارتباط مستقیم حوزه و بیمارستان باشد. طلبه های ما تقریبا دو ماه بصورت شبانه روز در چادر هایی که در بیمارستان برپا شده بود سکونت داشتند. طلاب و روحانیون حاضر در آنجا تقریبا در همه بخش ها حمل بار و کپسول، نظافت بیمارستان، کمک به تیم درمانی، پخش اقلام بهداشتی و هرجایی که نیاز به کمک بود، حاضر بودند و حتی از نظر روحی می رفتند پیش بیماران چون شرایط سختی بود و بیماران عیادت کننده نداشتند و آنها می رفتند و با آنها صحبت می کردند و روحیه میدادند که کار خیلی اثرگزاری بود.
بعد مدتی که مجوز تیمم و غسل صادر شد، دوستان ما در ساعات مختلف شبانه روزی برای تیمم اموات در بیمارستان حضور پیدا میکردند و بعد که جریان غسل راه افتاد تا همین الان در آرامستان آقاسید محمد یمنی در سالن تغسیل بیماران کرونایی حضور دارند و کاملا رایگان در این امر کمک میکنند.

مدیر حوزه علمیه لاهیجان در ادامه گفت: ما باید تمام تلاش خود را بگذاریم برای علمی شدن حوزه علمیه، طلبه هایی که از اینجا بیرون میان باید بزرگ ترین شاخصه شون علمیت باشه، ما همه توان خود را متمرکز کردیم و همه برنامه ها را طوری انجام خواهیم داد که علمیت طلبه های لاهیجان متفاوت باشد، یعنی کسی که در حوزه لاهیجان آمده شما مطمئن باشید بعد چهار سال فقط درس خواندن در حوزه این توان را داشته باشد که در جاهای مختلف ادارات، نهاد ها، آموزش و پرورش این حضور علمی خودش را ثابت کند و می‌تواند انتقال دهنده معارف قرآن و اهل بیت به جامعه باشد.

صادق نژاد با اشاره به ارتباط حوزه و مردم گفت: حوزه های علمیه همیشه به وسیله مردم اداره می‌شدند، مردم باید ارتباط خود را با حوزه علمیه قوی کنند، مسئولین حوزه باید در دل مردم باشند، با مردم نشست و برخواست کنند و ارتباط خود را با مردم وسیع کنند، منتظر نباشند مردم به سراغ آنها بیایند و خودشان به سمت مردم حرکت کنند تا این تعامل بین مردم و حوزه شکل گیرد و نتیجه اش ارتقا فرهنگ و دینی در مردم است.

ما خیلی از معارف دینی مان اگر اجرا شود زندگی مرد آرام می شود، دغدغه های دنیا و مادی که تمام شدنی نیست، یکی برطرف بشه یکی دیگه میاد ولی حوزه و معنویت و ارتباط معارفی کمک میکند که مردم رشد فرهنگی داشته باشند که اینگونه از ابتلاعات، موانع، دست انداز ها اذیتشون نکند و آرام زندگی کنند. ما در حال حاضر موقعیت خوبی از نظر فرهنگی نداریم، مردم ما آرام نیستند، فشار های اقتصادی از یک طرف، فشار های اجتماعی از طرف دیگر مردم ما را اذیت می‌کند، الان بیماری های اعصاب و روان خیلی زیاد شده که این که فاجعه است.

صادق نژاد در پایان گفت: ما باید به سمتی بریم که قرآن در زندگی ما بیاد و اولا ما که دایه دار دین هستیم خودمان اول باید دینی بشیم، اگر قراره دینی کار کنیم هیچ راهی نداریم جز اینکه حوزه را ارتقا دهیم، چون حوزه ارتقا پیدا کند، طلبه ها ارتقا پیدا می کنند، طلبه ها ارتقا پیدا کنند، مساجد ارتقا پیدا می‌کنند، مساجد ارتقا پیدا کنند، مردم ارتقا پیدا می‌کنند و هی پشت هم یک چرخه فرهنگی و ریشه برمیگرده به حوزه علمیه، اگر جایی فرهنگ ضعیف باشد حتما باید برگردیم و منشا این سستی کجاست و هرچه بچرخید هیچ منشایی غیر حوزه پیدا نمیکنید، اگر منشأ این کار فرهنگی قوی شود، این چرخه قوی خواهد شد و همه باید کمک کنند که این حالت بد که هستیم تبدیل به یک رایحه خوش در زندگی مردم شود.

خبرنگار:محمدصادق غلامی

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.