61b58c3d34","lang":0,"debug":0}
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
2

در سطح شهرستان فقط هفت نیروی حفاظتی داریم/ معدن دیزبن از ۳۰ هکتار به هفت هکتار کاهش پیدا کرد/ در ماجرای معدن لیالمان به لحاظ قانونی نمی‌توانستیم ورود کنیم/ قوانین ما برای برخورد با متخلفان بازدارنده نیست

  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
در سطح شهرستان فقط هفت نیروی حفاظتی داریم/ معدن دیزبن از ۳۰ هکتار به هفت هکتار کاهش پیدا کرد/ در ماجرای معدن لیالمان به لحاظ قانونی نمی‌توانستیم ورود کنیم/ قوانین ما برای برخورد با متخلفان بازدارنده نیست

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به تشریح معضلات و مشکلات این عرصه پرداخت. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگین شمال، اکبر مهتدی حقی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لاهیجان در گفتگویی با خبرنگار این پایگاه به تشریح معضلات منابع طبیعی شهرستان پرداخت و […]

  • رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به تشریح معضلات و مشکلات این عرصه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگین شمال، اکبر مهتدی حقی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لاهیجان در گفتگویی با خبرنگار این پایگاه به تشریح معضلات منابع طبیعی شهرستان پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما در بحث مبارزه با قاچاق چوب ایستگاه های چوب هستند که اولا هیچ مجوز قانونی برای احداث ندارند و ثانیا معلوم نیست تحت پوشش کدام صنف هستند و کجا باید مجوز بگیرند. ما چندین بار اطلاع رسانی کردیم و درخواست دادیم که تعطیل شوند ولی متاسفانه تاکنون تصمیمی در این رابطه گرفته نشد.

ایشان ادامه داد: ما در مجموعه شهرستان ۴۵ ایستگاه خرید و فروش چوب داریم که بصورت غیرمجاز فعالیت می کنند و در آن تخلف هم صورت میگیرد. ما چندین بار برخورد کردیم که در بعضی موارد چوب جنگلی و میوه را باهم قاطی می کنند. اگر این ایستگاه ها تعطیل شود دیگر جایی برای خرید و فروش چوب قاچاق وجود ندارد.

مهتدی حقی به کمبود شدید نیرو های حفاظتی در سطح شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: ما در سطح شهرستان فقط یک پاسگاه در ذاکله بر داریم و نیاز به یک پاسگاه ساحلی در بخش رودبنه داریم. ما مجموعا فقط هفت نفر نیروی حفاظتی داریم که برای کنترل و نگهداری ۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و ملی اصلا کافی نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی لاهیجان به معدن سنگ دیزین هم اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته طی قرار دادی بیش از ۳۰ هکتار از اون منطقه برای برداشت معدن واگذار شد که رئیس قبلی این اداره بر اساس مصلحت فنی منابع طبیعی در آن منطقه ورود کردند و این مقدار را به هفت هکتار کاهش دادند و قرار شد فقط در همین محدوده کار صورت گیرد.

همچنین ایشان به ماجرای لیالمان هم اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی های که انجام دادیم و اداره کل نیز تایید کردند آن عرصه جزو مستثنیات بود و اراضی ملی و دولتی محسوب نمی شود و اگر کاری آنجا صورت می‌گرفت به لحاظ قانونی ما نمی‌توانستیم ورود کنیم.

این مقام مسئول به ساخت و ساز ها در روستاها اشاره ای کرد و گفت: در روستاها عمده ساخت و ساز ها در طرح هادی انجام می شود که بنیاد مسکن پیگیری می کند و دهیاری ها متولی آن هستند. طبق قانون دهیاران موظف به حفظ منابع طبیعی در محدوده روستاهای خود هستند که متاسفانه ما این اتفاق را به خوبی نمی‌بینیم و اگر واقعا این تکلیف قانونی انجام شود، به نظر من ساخت و ساز غیرمجازی نداشتیم.

مهتدی حقی به وضعیت منطقه شیخ زاهد هم اشاره کرد و گفت: در محدوده شهر ما ورود نمی کنیم مگر اینکه زمین ملی در شهر داشته باشیم. در شیخ زاهد ما زمین ملی داریم که الان سندش را مسکن و شهرسازی طبق ماده ۱۰۰ قانون زمین شهری، سند منابع طبیعی را بنام مسکن و شهرسازی تغییر حالت دادند و اگر در شهر زمین ملی، توده جنگلی نداشته باشد، مسکن و شهرسازی می تواند سند را بنام خودش بزند و استفاده کند که در شیخ زاهد اینکار انجام شد.

ایشان به مسئله قطع درختان نیز اشاره کرد و گفت: در محدوده شهر قطع هرگونه درختی با مجوز شهرداری انجام می شود و ما برای حمل آن مجوز صادر می کنیم. در مناطق روستایی هم در مستثنیات ما نمی‌توانیم ورود کنیم، شخصی اگر در مستثنیات خودش درختی قطع کند اگر از ما مجوز هم نگیرد تخلفی انجام نداده است ولی اگر بدون مجوز حمل کند ما آن را به عنوان چوب قاچاق توقیف می کنیم.

همچنین اکبر مهتدی حقی به طرح تنفس جنگل ها در گیلان هم اشاره کرد و افزود: از سال ۹۶ این طرح به مدت ۱۰ سال اجرا می شود و هیچ گونه مجوزی برای قطع درخت در مناطق جنگلی صادر نمی شود، البته ما در شهرستان چیزی در حدود ۶ تا ۸ هزار مترمکعب چوب جنگلی باقی مانده در باغات اشخاص نشانه گذاری می کنیم که از شهرستان برای کارخانجات حمل می شود.

مسئول منابع طبیعی شهرستان به قانون مبارزه با قاچاق نیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون ما کامل بازدارنده نیست و اگر هم هست به خوبی اجرا نمی شود، رای هایی که برای متخلفین صادر می شود بیشتر جریمه نقدی است و این باعث می شود آن متخلف بعد از واریز جریمه، درصدد قاچاق بیشتر چوب باشد تا آن خسارت را جبران کند. ما انتظار داریم به پدیده قاچاق چوب مثل

جرائم معمولی نگاه نکنند.

اکبر مهتدی حقی همچنین در رابطه با مقدار کشفیات و رفع تصرفات از اول سال تاکنون گفت: ۲۰۰۵ قطعه گردبینه و کاتین چوب آلات جنگلی به حجم ۶۵ مترمکعب و
۵۴ استر هیزم جنگلی کشف شده و همچنین چیزی در حدود ۱۱ هزار مترمربع اراضی دولتی و ملی در امسال رفع تصرف شد.

ایشان در پایان از نیرو های حفاظتی، انتظامی، سپاه و بسیج و مردم تشکر کرد و گفت: بدون کمک همه مردم و دستگاه ها نمی شود از این نعمت های خدادادی نگهداری و حفاظت کرد.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.