تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
1

استاندارد اجباری عسل امسال اجرایی می‌شود

  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
استاندارد اجباری عسل امسال اجرایی می‌شود

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری: از امسال استاندارد اجباری عسل اجرایی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری نگین شمال به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجری طرح ملی توسعه زنبورداری در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، گفت: از امسال با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان استاندارد، استاندارد اجباری […]

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری: از امسال استاندارد اجباری عسل اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نگین شمال به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجری طرح ملی توسعه زنبورداری در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، گفت: از امسال با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان استاندارد، استاندارد اجباری عسل اجرایی می‌شود تا به این ترتیب جلوی سوء استفاده از بازار این محصول گرفته شود.
مشیر غفاری افزود: در حال حاضر با تولید عسل‌های غیر طبیعی برخی از بازار زنبور عسل سوء استفاده می‌کنند که با اعمال استاندارد اجباری محصول اصلی شناسایی می‌شود و از راهیابی محصولات غیر طبیعی عسل به بازار جلوگیری می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر روش‌های تشخیص عسل اصل از تقلبی بسیار پرهزینه است که برای کاهش هزینه در این حوزه نیز مقرر گشته که شرکت‌های دانش بنیان ورود کنند و باهزینه‌ای بسیار اندک تشخیص عسل تقلبی از اصل را میسر کنند.
مجری طرح ملی توسعه زنبورداری افزود: در حال حاضر در کشور ۵۳ نوع عسل مختلف تولید می‌شود که این مهم با توجه به تنوع اقلیمی کشور میسر گشته است.
غفاری اظهار داشت: با توجه به این که نگهداری از زنبور عسل حرفه‌ای کم هزینه و کم آب بر است، حمایت در این حوزه می‌تواند به توسعه این بخش کمک شایانی کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت‌هایی در خصوص عرصه استقرار زنبورداران وجود دارد که با مذاکرات مختلف قرار است از عرصه‌های قابل استفاده شهرداری‌ها برای پرورش زنبور بهره گیری شود.
مجری طرح ملی توسعه زنبورداری گفت:​ پیشنهاد ما این است که یک جهاد گرده افشانی زنبور عسل اتفاق بیافتد و در همین راستا نیز در بنیه وزارت جهاد کشاورزی ستاد گرده افشانی تشکیل شود.
وی با اشاره به این که در سال ۹۸، ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شده است، گفت: در حال حاضر کشورمان به لحاظ تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.
غفاری افزود: در سال‌های گذشته به طور متوسط سالانه هزار و چهارصد تا هزار و پانصد تن عسل صادر شده است، ولی با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از کرونا در حال حاضر صادرات متوقف شده است، اما امیدواریم که در ماه‌های پیش رو با استاندارد اجباری عسل و همچنین باز شدن راه‌های صادراتی امکان صادرات این محصول بیش از پیش فراهم شود.
وی ادامه داد: در کشورمان ظرفیت صادراتی سالانه ۵ هزار تن عسل وجود دارد که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده بتوانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.
مجری طرح ملی توسعه زنبورداری، با اشاره به این که تولید محصولات جانبی غیر از عسل در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد اظهار داشت: در حال حاضر کشورمان موفقیت‌های خوبی در خصوص تولید ژل رویال و زهر زنبور عسل به دست آورده است.
غفاری افزود: از سال ۹۷ تا ۹۸ تعداد کلونی‌های زنبور عسل رشد ۲۶ درصدی داشته و در همین مدت زمان تعداد زنبورستان‌ها با رشد ۱۵ درصد از ۸۵ به ۹۸ هزار رسیده است، همچنین تولید عسل از ۹۰ هزار تن در سال ۹۷ به ۱۱۲ هزار تن در سال ۹۸ رسیده که این به معنای افزایش ۲۴ درصدی در تولید عسل است.
وی گفت: ۷ ایستگاه اصلاح نژاد زنبور عسل نیز در کشور شکل گرفته است که این موضوع به افزایش تولید در کشور کمک می‌کند. همچنین زنبور داران در استفاده از فناوری روز در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار گرفتند.
لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.