تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

جزئیات پیشنهاد رئیس فراکسیون حقوق شهروندی به لاریجانی

  • ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰:۱۰
جزئیات پیشنهاد رئیس فراکسیون حقوق شهروندی به لاریجانی

به گزارش نگین شمال به نقل از همشهری آنلاین، شرق در ادامه نوشت: این همان اصل ۷۹ قانون اساسی است که در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی از آن تاکنون استفاده نشده است و حالا عضو اصلاح‌طلب مجلس فعلی و رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار استفاده از ظرفیت این اصل […]

به گزارش نگین شمال به نقل از همشهری آنلاین، شرق در ادامه نوشت: این همان اصل ۷۹ قانون اساسی است که در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی از آن تاکنون استفاده نشده است و حالا عضو اصلاح‌طلب مجلس فعلی و رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار استفاده از ظرفیت این اصل شده و پیشنهاد داده است مجلس سه‌فوریت «طرح تعطیلی کامل کشور به‌مدت یک ماه کامل و ‌مدیریت و کنترل تمامی رفت‌وآمدهای بین‌شهری و درون‌شهری» را به تصویب برساند.
این درحالی است که مجلس از زمان شیوع کرونا در ایران از یک ماه گذشته به حالت تعطیل درآمده و جلساتش تعلیق شده است و مجلس تا اطلاع ثانوی قرار نیست چیزی را طرح یا تصویب کند. مشخص نیست در صورت قبول پیشنهاد این نماینده آیا مجلس تشکیل جلسه خواهد داد یا خیر.
پیشنهاد تعطیلی کشور درحالی ازسوی این نماینده مجلس مطرح شده که سازمان‌های دولتی، ادارات و بانک‌ها، حتی بسیاری از واحدهای صنعتی و بخش خصوصی از دیروز به روال همه‌ساله فعالیت خود را بعد از چهار روز تعطیلات نوروزی، آغاز کرده‌اند.
در نامه عبدالکریم حسین‌زاده خطاب به علی لاریجانی آمده است: «بنده و حضرت‌عالی هم در حال سپری‌کردن آخرین روزهای وکالت ملت در مجلس هستیم و باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که تاریخ و آیندگان درباره ما و انجام تعهداتمان قضاوت بهتری داشته باشند. بی‌تحرکی و عدم دخالت مجلس در مهم‌ترین موضوعات کشور حکایت از کم‌نظارت و یا بی‌نظارت‌شدن کشور از جانب مجلس شورای اسلامی است. علی‌ای‌حال برای انجام وظیفه بنده و جناب‌عالی هنوز دیر نشده است. متأسفانه شواهد نشان می‌دهد بیشتر بخش‌ها موضوع کرونا را پیش‌تر جدی نگرفته‌ بودند و امروز هم با تعلل در حال پذیرفتن وخامت اوضاع هستند. از طرفی نمایندگانی مثل من هم از التماس برای قرنطینه و انجام سایر امور ضروری خسته شده‌ایم و امیدی هم به اقدام قاطع و مؤثر نداریم. بی‌پرده به شما می‌گویم و به سمع و نظر ملت هم می‌رسانم اگر امروز دولت در تعطیلی کامل کشور و یا قرنطینه نقاط بحرانی تعلل می‌کند و یا نیاز نمی‌بیند، اما مجلس این امکان را دارد که درباره امر مهمی مانند قرنطینه و تعطیلی راسا اقدام کرده و به دولت ابلاغ کند. مجلس باید وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد نه اینکه منتظر تصمیم دیگران بماند و یا از آنان بخواهد.حتما اطلاع دارید ظرفیت‌های اصل ۷۹ قانون اساسی این امکان را به مجلس می‌دهد که در صورت نیاز، کشور را برای ۳۰ روز در حال تعطیلی کامل قرار دهد و در صورت نیاز آن را برای ۳۰ روز دیگر تمدید کند. بنده از جناب‌عالی درخواست دارم در اولین جلسه مجلس که با فراهم‌شدن تمهیدات لازم به‌طور آنلاین برگزار خواهد شد و در اولین فرصت در همین ایام برپایه استفاده از ظرفیت اصل ۷۹ قانون اساسی و با موضوع تعطیلی کلیه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی، بررسی شود و در نهایت با همت مجلس شورای اسلامی، کشور برای یک ماه کامل (تا پایان فروردین) تعطیل اعلام شود و تمامی رفت‌وآمدهای بین‌شهری و درون‌شهری به صورت جدی مورد مدیریت و کنترل قرار گیرد. جناب آقای دکتر لاریجانی امروز ایران و ایرانی در خطر است و ما هم مسئولیت سنگینی بر عهده داریم که براساس آن مورد قضاوت تاریخ، وجدان‌های آزاده و عدل الهی قرار خواهیم گرفت. پس تأکید دارم و درخواست می‌کنم تا دیر نشده هر چه سریع‌تر با تصویب «سه‌فوریت تعطیلی کامل کشور به مدت یک ماه کامل و ‌مدیریت و کنترل تمامی رفت‌وآمدهای بین‌شهری و درون‌شهری»، جان هم‌وطنان عزیزمان را در برابر ویروس مهلک کرونا محافظت کنیم. باور بفرمایید ایران با یک فاجعه تاریخی و انسانی چند گام بیشتر فاصله ندارد و همین موضوع باید عزم ما را برای تصمیم‌های عاجل و درست صدچندان کند».
پیش از او، عباس قائدرحمت، نماینده پیشین مجلس هم با اشاره به نقش و جایگاه مجلس در فرایند تصمیم‌گیری‌ها در کشور گفته بود که یکی از مواردی که ضرورت مداخله و حضور مؤثر و هوشمندانه مجلس شورای اسلامی را ایجاب می‌کند مطابق ماده ۱۵۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در تدوین و تصویب طرح‌های دارای فوریت در شرایط خاص حاکم و کشور است. نمایندگان می‌توانند به‌ویژه در صورت عدم ارائه لایحه ازسوی دولت و در شرایط اضطراری به ترتیب در صورت نیاز فوری جامعه «طرح یک‌فوریتی»، برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت «طرح دوفوریتی» و در حالت کاملا اضطراری و حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی «طرح سه‌فوریتی» ارائه کنند.
او گفته بود براساس اصل ۷۹ قانون اساسی، در حالت جنگ و شرایط اضطراری، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتا محدودیت‌های ضروری را برقرار کند که قرنطینه استان، شهر و روستا و معابر نیز می‌تواند از مصادیق آن تلقی شود.
نماینده پیشین مجلس اضافه کرده بود که انتظار می‌رفت مجلس شورای اسلامی با حفظ رعایت نکات بهداشتی و ایمنی به‌صورت مداوم به فعالیت خود ادامه دهد و با ارائه و تصویب طرح‌های فوریت‌دار به‌ویژه طرح‌های سه‌فوریتی تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران و حوزه‌های مختلف کشور و نحوه مقابله و مبارزه صحیح با این مشکل و پیشگیری از هرگونه سوء‌استفاده از این آب گل‌آلود و نحوه برخورد قاطع با محتکران و سودجویان و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر انسانی و اقتصادی کشور را به‌صورت شفاف و دقیق‌تر ترسیم کند.
قائدرحمت پیشنهاد داده بود که در صورت عدم نصاب لازم برای نمایندگان فاقد این بیماری (کرونا) به‌منظور رسمیت‌یافتن جلسات علنی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی و با توجه به شرایط خاص و ضروری کشور وضع بعضی از قوانین لازم به برخی کمیسیون‌های تخصصی تفویض شود یا کمیسیون ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.