تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

شورای نگهبان ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفت

  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
شورای نگهبان ۸۰ ایراد به لایحه بودجه ۹۹ گرفت

پایگاه خبری “نگین شمال” :وی در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان ، افزود: بودجه سال ۹۹ از طریق کمیسیون تلفیق برای شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان در جلسات متعدد بودجه را بررسی کرد و گاهی سه نوبت در روز برای بررسی بودجه، جلسه داشتیم. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جلسه‌ای با […]

پایگاه خبری “نگین شمال” :وی در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان ، افزود: بودجه سال ۹۹ از طریق کمیسیون تلفیق برای شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان در جلسات متعدد بودجه را بررسی کرد و گاهی سه نوبت در روز برای بررسی بودجه، جلسه داشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جلسه‌ای با دوستان اعضای کمیسیون تلفیق از ساعت ۸ صبح تا ۲.۵ بعدازظهر داشتیم، اظهار داشت: روز گذشته از ساعت ۳ تا ۸ شب، جلسه داشتیم و نظرات شورای نگهبان را اعلام کردیم.

جمع بندی نهایی بودجه امروز انجام می‌شود

کدخدایی تصریح کرد: اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان بر روی لایحه بودجه انجام شده و به صورت غیر رسمی به شورا ارسال شده است. امیدواریم تاپایان وقت اداری امروز جمع بندی نهایی در مورد لایحه بودجه انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۹، افزود: تعداد ایرادات زیاد بود در ۱۹ بند ۸۰ ایراد به لایحه بودجه اعلام شد. ۸ فقره ایراد شرعی، دو مورد مربوط به صندوق توسعه ملی، ۲۷ مورد ابهام، ۶ مورد ایراد اصل ۵۳ (عدم تعیین سقف و ردیف) ۲۲ مورد اصل ۵۲ (مصوبات غیر بودجه‌ای) بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در اصلاحیه اولیه سه مورد از ایرادات شورای نگهبان اصلاح شد و در جلسات بعدی که با اعضای تلفیق داشتیم تعداد اصلاحات صورت گرفته بر روی لایحه بودجه، نظر شورای نگهبان را تأمین کرد به جز چند مورد که عصر دیروز اصلاحات انجام شد و امروز برای شورای نگهبان ارسال شد که سعی می‌کنیم تا پایان وقت اداری امروز لایحه بودجه بررسی و برای مجلس ارسال شود.

کدخدایی با بیان اینکه نظرات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی هیئت برای شورای نگهبان ارسال شد، افزود: ۷ مورد ایراد وجود داشت که این ایرادات برای مجلس ارسال شد. اعضای کمیسیون تلفیق با هیئت عالی نظارت جلساتی را داشتند و نظرات آنها را نیز تأمین کردند و مصوبات مجلس اصلاح شد.

وی همچنین در خصوص بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابی کل کشور، گفت: از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، صحت برگزاری انتخابات در ۲۰۴ حوزه انتخابیه معلوم شد و ۴ حوزه دیگر نیازمند ارسال بازرس بود که این کار انجام شد؛ برخی از حوزه‌ها نیز باید مجدد بازرس ارسال شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان با توجه به شرایط ویژه بررسی بودجه طبق روال عادی لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده یا به توازن و بی‌عدالتی‌های موجود در بودجه رسیدگی خواهد کرد؟ گفت: آنچه در رسیدگی به بودجه از سوی مقام معظم رهبری اذن داده شده بود مربوط به خود مجلس است.

شورای نگهبان بودجه را با دقت بررسی کرد

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان با دقت کافی و مانند همه مصوبات بودجه، نظر خود را در مورد لایحه بودجه ۹۹ اعلام کرد، یادآور شد: ما ۸۰ ایراد را به بودجه داشتیم که چند مورد از آن نیز مربوط بود به حقوق مردم که اعلام نظر شد و مجلس نیز ایرادات را رفع کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رد مصوبه واردات خودروهای خارجی در شورای نگهبان، افزود: مصوبه مربوط به واردات خودروهای خارجی، مصوبه مستقلی نبود بلکه در دل لایحه بودجه 99 گنجانده شده بود و در یکی از بندهای بودجه، اجازه واردات خودروهای خارجی صادر شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اعضای شورای نگهبان با عنایت به سیاست‌های کلی حمایت از تولید ملی، این بند را مغایر با سیاست‌های کلی دانستند و کمیسیون تلفیق نیز این بند را حذف کرد.

مجلس یازدهم قانون انتخابات را اصلاح کند

کدخدایی در پاسخ به سؤالی پیرامون فسادهای مالی برخی نمایندگان در جریان انتخابات، اظهار داشت: متأسفانه قانون انتخابات در این بخش اصلاح نشد و شورای نگهبان همکاری‌های زیادی در این بخش داشت. ظرفیت شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس آینده نیز در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. انشاالله در مجلس یازدهم شاهد اصلاح قانون انتخابات باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بودجه، گفت: دوستان در مجلس بندی را به لایحه بودجه الحاق کرده بودند که تناقضی ایجاد کرده و مشخص نبود سقف افزایش تا چه اندازه است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایراد شورای نگهبان از این جهت به عنوان ابهام ارائه شد، اظهار داشت: دوستان مجلس هم متوجه شدند و اصلاح کردند و نسبت به کارکنانی که سقف دریافتی‌شان پایین است، در سال ۹۹ بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

بودجه شرکت‌های دولتی باید شفاف شود

کدخدایی مبنی بر اینکه به گفته برخی نمایندگان، امسال نیز مثل سال‌های قبل بودجه شرکت‌های دولتی به صورت کامل در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است، گفت: امیدواریم در سال آینده گام‌به گام بودجه شرکت‌های دولتی به سمت شفافیت‌های بیشتر حرکت کند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۹ نیز دو بند وجود داشت که ناظر بر شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی بود، تاکید کرد: اینها مواردی است که بعد از ایرادات شورای نگهبان حاصل شده و امیدواریم برای سال‌های آینده شاهد شفافیت بیشتر در بودجه شرکت‌های دولتی باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی درباره تفویض تصویب بودجه به کمیسیون تلفیق مجلس، گفت: اذن مقام معظم رهبری درباره این موضوع منطبق با قانون و احکام اساسی بوده است و نمایندگان با توجه به شرایط موجود، امکان بررسی بودجه در صحن علنی را نداشته اند و لازم بود در این باره حکم حکومتی داشته باشند.

کدخدایی تصریح کرد: طبیعتاً اگر شرایط عادی باشد، بررسی بودجه در صحن علنی بهتر است اما در بررسی شورای نگهبان هیچ تفاوتی وجود ندارد و ما بودجه ۹۹ را به دقت مورد بررسی قرار دادیم.

وی با اشاره به یکی از بندهای لایحه بودجه درباره وضع مالیات برای خانه‌های خالی، افزود: این بند قانونی درباره کسانی است که ممکن است احتکار داشته باشند که درباره این بند بودجه یک ایراد شرعی وجود داشت که مجلس هم آن را اصلاح کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود برگزاری انتخابات از ۲۹ فروردین به ۲۱ شهریور موکول شد که امیدواریم همه مردم ما سالم باشند و انتخابات در حوزه‌های باقیمانده انجام شود.

کدخدایی ادامه داد: بنده اخیراً صحبتی در باره جایگاه مقامات در قانون اساسی مطرح کردم که برخی از نمایندگان به آن اعتراض کردند که این افراد عجله کردند و دیروز یک باره همه اهل مصاحبه شدند و بیشترین کارشان این بود که پاسخ بنده را بدهند که باید بگویم صحبت‌های بنده درمورد روند قانونگذاری و جایگاه مجلس بود که امیدوارم این دوستان صحبت‌های خود را اصلاح کنند و خبرگزاری‌ها هم تأمل بیشتری در انعکاس این واکنش‌ها داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا چه تأثیری در برگزاری جلسات شورای نگهبان برای بررسی بودجه ۹۹ داشت، گفت: شورای نگهبان به وظایف خود به صورت کامل عمل کرد و تمام تلاش ما این بود که وقفه‌ای در کار ایجاد نشود و جلسات ما با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد و برخی از اعضا نیز از طریق ویدئو کنفرانس با ما در ارتباط بودند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما جلسات فشرده خود را برای بررسی بودجه سال آینده برگزار کرده ایم و نظر خود را در موعد قانونی اعلام کردیم و ان شاءالله با اصلاحاتی که باید در بودجه انجام شود، بودجه سال آینده مراحل نهایی خود را امروز طی کند.

مجلس یازدهم حد نصاب دارد

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم انتخاب نشده اند، آیا مشکلی برای تشکیل مجلس جدید پیش خواهد آمد، اظهار داشت: مجلس یازدهم حد نصاب لازم را برای آغاز کار دارد و صرفاً ۱۱ نفر از کاندیداها باید در انتخابات مرحله دوم شرکت کنند و دو نفر از منتخبان هم متأسفانه فوت شدند که با احتساب این تعداد در کل ۱۳ کرسی مجلس یازدهم فعلاً مشخص نشده و این مسئله تأثیری در شکل گیری مجلس ندارد.

وی با بیان اینکه انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، ادامه مرحله اول است، اظهار داشت: به این معنا که در برخی از حوزه‌های انتخابیه، کاندیداها حد نصاب لازم یعنی ۲۰ درصد آراء را کسب نکرده اند و انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی نیازی به بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای انتخابات نیست اما انتخابات میان دوره‌ای مانند انتخابات اصلی است و نیاز است که صلاحیت کاندیداها مورد بررسی قرار گیرد.

کدخدایی با بیان اینکه انتخابات میان دوره‌ای براساس قانون با هر انتخابات سراسری برگزار می‌شود، گفت: بر این اساس در دو حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه، انتخابات میان دوره‌ای خواهیم داشت که با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد اما انتخاب ۱۱ نفری که به مرحله دوم رفته اند، ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.