تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

احتمال سیلابی‌ بودن فروردین ۹۹ وجود دارد

  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
احتمال سیلابی‌ بودن فروردین ۹۹ وجود دارد

ناصر ترکش‌دوز، مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: سال آبی 98‌ــ‌97 یک سال خیس یا به‌عبارتی ترسالی بود که بعد از حدود 17 یا 18 سال خشک، اتفاق افتاد. وی افزود: وقتی قریب به 17 سال خشکسالی پیاپی داشته باشیم، یکی از تبعات آن این است که […]

ناصر ترکش‌دوز، مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: سال آبی 98‌ــ‌97 یک سال خیس یا به‌عبارتی ترسالی بود که بعد از حدود 17 یا 18 سال خشک، اتفاق افتاد.

وی افزود: وقتی قریب به 17 سال خشکسالی پیاپی داشته باشیم، یکی از تبعات آن این است که در ذهن مسئولین و مردم این موضوع شکل می‌گیرد که وقتی آبی نداریم، نیاز  به انجام تمهیداتی برای مهار آن نیست و این مسئله، به غفلت و غافلگیر شدن در سالهای تَر می‌انجامد.

این کارشناس مدیریت منابع آب تصریح کرد: وقتی تغییر اقلیم موجب می‌شود تناوب سالهای تر و خشک به هم بریزد، پیش‌بینی این موضوع آسان نخواهد بود که بگوییم بعد از 15 سال، سالِ خشک، سالِ تَر داریم و یا بعد از 10 سال این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: یک زمانی دوره‌های بازگشت خشکسالی و ترسالی در ایران یک بازه 7ساله داشته، اما اکنون تغییر اقلیم موجب شده توالی و دوره‌های بازگشت سالهای تر و خشک، به هم بریزد و این به‌هم‌ریختگی، شرایط را برای پیش‌بینی سخت می‌کند.

ترکش‌دوز با تأکید به اینکه “برهم خوردن توالی دوره‌های بازگشت سالهای خشک و تر، ضرورت مجهز بودن به ابزاری برای مدیریت شرایط را بیشتر می‌کند”، گفت: می‌توانیم با فراهم کردن امکانات لازم، تمامی تغییرات ناموزون را پوشش دهیم که این کار مستلزم هزینه، برنامه‌ریزی، زمان و… است.

وی اضافه کرد: در سیلاب ابتدای سال 98 کنار تلاش‌هایی که از سوی مسئولین و مردم صورت گرفت تا شرایط تا حد امکان در جهت کاهش خسارات مدیریت شود، مسئولین کشور در هر بخشی به این اطمینان رسیدند که یکی از برکات بدون مناقشه و منازعه سدسازی کنترل سیلاب است.

مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس در خصوص پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای سیلابی شدن ابتدای سال 99 گفت: با توجه به حجم بارش‌های سال آبی جاری که نزدیک به بارش‌های سال آبی گذشته و بیش از متوسط درازمدت بارش‌ها در کشور است، سال آبی 99‌ــ‌98 یک سال تَر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری، بخش قابل توجهی از بارش‌ها به‌صورت برف بوده است که همزمان با رسیدن بهار و گرم شدن هوا، شاهد ذوب شدن برف‌ها خواهیم بود و از طرفی دیگر، در شروع سال 99، بارش‌هایی بعضاً بیش از نرمال در بخش‌هایی از کشور پیش‌بینی شده است که همزمانی بارش‌ها و ذوب برف، شروع سال 99 را شروعی سیلابی خواهد کرد.

ترکش‌دوز با اعلام اینکه “احتمال سیلابی بودن فروردین سال 99 وجود دارد”، گفت: با درسی که از سیلاب‌های آغاز سال 98 گرفته شد و این‌که برخی افرادی که در سالهای خشک، اظهار می‌کردند نیاز به سدها نیست، متوجه نقش سدها در مدیریت سیلاب‌ها شدند، و با توجه به حجم خالی که در سدهای کشور به‌ویژه سدهای بزرگ، به‌منظور مهار سیلاب‌های احتمالی در نظر گرفته شده، به‌نظر می‌رسد آمادگی امسال برای مواجهه با وضعیت احتمالی سیلاب در فروردین 99، آمادگی خوبی باشد.

لینک کوتاه : https://negineshomaal.ir/?p=1136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.