به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وبدا)، دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین تجلیل از اساتید، دانشجویان و کارکنان برتر پژوهشگر در سالن همایشهای معاونت بهداشتی با بیان اینکه امروزه تولید دانش و فناوری از جمله مهمترین شاخصهای توسعهیافتگی در جوامع پیشرفته به شمار میرود، اظهار کرد: همچنان که پژوهش در توسعه همهجانبه، نقشی برجسته و انکارناپذیر دارد، بدون تردید؛ می توان پژوهش را نیرو محرکه توسعه در تمامی حوزههای علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست.
وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی با اتکا به پیشرفتهای علمی مبتنی بر کار پژوهشی متخصصان، دانشمندان و دانشپژوهان جوان و متعهد توانسته بهعنوان الگویی بیبدیل در بین کشورهای جهان اسلام در زمینه پژوهش و تحقیق تبدیل شود، افزود: این دستاوردها در ادامه مسیر دستیابی به قلههای افتخار بوده و همچنان به حرکت روبهپیشرفت خود ادامه میدهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، گفت: به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی، تجاریسازی علم و تولید ثروت از یافتههای علمی و رفع نیاز جامعه از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت و تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری از تکالیف مهم پژوهشگران و سازمانهای وابسته به پژوهش و فناوری محسوب میشود.
دکتر آشوبی با بیان اینکه امروز تولید محصول منحصربفرد یکی از شاخصهای پژوهش موثر است، تصریح کرد: تمامی پژوهشهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید منجر به تولید محصول و با هدف تجاری سازی باشد.
وی با بیان اینکه سالانه هزاران پژوهش و مقاله در استان و کشور تولید میشوند، تصریح کرد: بیش از آنچه که کمیت مقالات و پژوهشها موثر باشد، توسعه نظام سلامت و زیست محیطی، تولید محصولات و اقلام مرتبط با بهداشت و درمان بسیار مهمتر و باید دارای اولویت باشد.
دکتر آشوبی با بیان اینکه هرگونه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی، بدون پرداختن به امر پژوهش، با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، تصریح کرد: این دانشگاه با به کارگیری تمامی ظرفیت ها و با تکیه بر دانش و توان علمی خود شعار هفته پژوهش را سرلوحه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی خود قرار داده و ضمن پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و استفاده از توانمندی اعضای هیات علمی، محققین، پژوهشگران و دانشجویان خود در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان که زمینه ساز تحقق اهداف شعار “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” است، گام بر می دارد.
وی ضمن تبریک هفته پژوهش و فنآوری به همه همکاران پژوهشگر و فنآوران حوزه دانشگاه، تصریح کرد: تلاش مجدانه به منظور ترویج و توسعه پژوهش و فنآوری در دانشگاه که تضمینگر و پیشنیاز عمل به رسالت ارتقای سلامت جامعه و شهروندان عزیز و توسعه مرزهای علم و دانش است، ضروری می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به برخی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار در رتبهبندی بینالمللی تایمز در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت، رتبه کشوری وبومتریکس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ۲۰۲۳-۲۰۱۸ از ۱۶ به ۱۴ ارتقا یافته، رتبه دوم در مقایسه روند انتشار مقالات دانشگاه های علوم پزشکی شمال کشور ۲۰۲۳-۲۰۱۸ اخذ شده و همچنین دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۴۰۲ توانسته رتبه اول در زیرساخت مرتبط با ثبت بیماریها در بین دانشگاه های تیپ۲، رتبه دوم در بخش تولید فناوری در بین دانشگاههای تیپ۲، رتبه دوم در بخش اثربخشی در بین دانشگاههای سراسر کشور و رتبه اول در بین دانشگاههای تیپ ۲ را کسب کند.
دکتر آشوبی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۲۰۲۲ از بین ۷۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور در رتبه ۲۳ قرار داشت، افزود: این آمار در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۲۱ رسیده و در شاخصهای H-index ، مقالات بین المللی و مقالات ۱۰% citescore دانشگاه تفاوت چشمگیر داشته است.
وی با اذعان به اینکه در شرایط کنونی چالشهای بسیاری در زمینه کیفیت پژوهش در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: جهت دستیابی به کیفیت پژوهش، مولفهها و شاخص ارتقای کیفیت پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای برآوردن تقاضای جامعه برای پیشرفت و توسعه، باید برنامههای کیفیت پژوهش را در مقیاس وسیعتری سازمان دهند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر، در جامعه ما آموزش عالی به کمیت توجه کرده و سیر نزولی شاخصهای کیفی پژوهشهای آن مشخص و محرز است، با در نظر گرفتن مسائل درونی و برونی فراروی سیستم آموزش عالی، مسئله کاهش کیفیت و لزوم توجه به آن باید از نگرانیهای جدی جامعه به حساب آید. بنابراین برای اصلاح و بهبود نظام کیفیت پژوهش آموزش عالی، نیاز به بازاندیشی و بازسازی در کارکردها و برنامههای کیفیت آموزش عالی و استفاده از نگرش سیستمی در تحلیل دانشگاهی، با نظر به تعهد و مسئولیتپذیری همه مسئولان است.