به گزارش ثریا برخی کاربران که پس از تعطیلات نوروز در انتظار حل مشکلات مربوط به تغییر ساعت وسایل الکترونیکی خود بودند، به تازگی اعلام کردهاند که با تنظیم دستی ساعت، همچنان با چالش برای استفاده از اپلیکیشنهای کاربردی از جمله نرمافزارهای بانکی خود مواجه شدهاند.
با وجود اینکه از سال گذشته اعلام شد که امسال ساعتها از ابتدای فروردینماه تغییر نمیکند، برخی کاربران اعلام کردند ساعت موبایل، تبلت و سایر دستگاههای الکترونیکیشان همانند سالهای گذشته یک ساعت به جلو کشیده شده است.
به دنبال این اتفاق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بلافاصله اطلاعیهای را در رابطه تغییر ساعتها منتشر و در آن اعلام کرد مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانههای خود را بهروزرسانی کردهاند.
ضمن اینکه در سایر ارائهدهندگان خدمات نیز پیشبینی لازم انجام گرفته و در سرورهای زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل صورت گرفته است و سامانههایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده کردهاند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه کردهاند.
آنگونه که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه خود توضیح داد ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیشبینیهای لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانهها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است.
اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بینالمللی باید نسخههای به روزرسانی گوشیهای تلفن همراه خود را منتشر میکردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام شود.
بیشتر تولیدکنندگان گوشی نیز نسخههای به روزرسانی شده خود را منتشر کردهاند، اما در برخی گوشیهای تلفن همراه که تنظیمات توسط تولیدکننده به روز نشدهاند، با مشکل مواجه شدند؛ بنابراین پیگیری لازم از سایر تولیدکنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشتهاند، در حال انجام است تا این مشکل حل شود. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی به کاربران خود در مورد تنظیم و بهروزرسانی هستند.
در حالی که کاربران در انتظار حل این مشکل بودند، این مسئله تا بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه یافت و پیگیریها از اپراتورهای تلفن همراه به این نتیجه رسید افرادی که همچنان درگیر موضوع هستند، برای راهنمایی بیشتر با مرکز تماس اپراتورها تماس بگیرند و با توضیحاتی که به آنها داده میشود از طریق تنظیمات گوشی و دستگاه میتوانند ساعت را تغییر دهند. اما موضوع در اینجا به پایان نرسید و کاربران همچنان از بروز مشکلات جدیدی که ناشی از تغییر ساعت دستگاههای الکترونیکیشان است خبر میدهند.
به طور مثال یک کاربر اعلام کرده است با یکی از اپراتورهای تلفن همراه تماس گرفته و آنها اعلام کردهاند چنین مسئلهای به آنها ربطی ندارد و زمانی هم که به صورت دستی ساعت را تنظیم میکند، نمیتواند امور بانکی را از طریق گوشی انجام دهد.
یک کاربر دیگر هم با اشاره به مسئله اتفاق افتاده میگوید زمانی که به صورت دستی ساعت را تغییر دهید، به هیچ عنوان نمیتوان تراکنشهای بانکی از طریق نرمافزارهای اینترنتی را انجام داد که این بزرگترین ایراد و مشکل ایجاد شده است. در همین رابطه کیوان نقره کار – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – به ایسنا گفت: نکتهای که دراین نوع تلفن همراه وجود دارد این است که، چون آنها با ساعتهای جهانی تنظیم میشوند، یک تیکی دارند که این اتفاق رقم میخورد و به دنبال آن بسیاری از اپلیکیشنها هم خودشان را با این ماجرا تناسبسازی میکنند.
وی افزود: امکان تنظیم به صورت دستی جزو قابلیتهای هر دستگاهی است، اما درباره این موضوع که این کار بر کارکرد دیگر اپلیکیشنهای تأثیر میگذارد، میتوان گفت ما دو نوع اپلیکیشن داریم؛ اپلیکیشنهایی که این امکان را دارند در قسمت تنظیمات بتوان ساعت را تغییر دهیم و با ساعت جدید متناسبسازی کنیم و یا اینکه بسیاری اپلیکیشنها به صورت اتوماتیک این کار را انجام میدهند